Nekromanti Färdighetssystem som bygger på skuld

Big Marco

Läskig
Efter att ha blivit bombarderad med intryck en hel dag här på världens näst största dataspelsmässa, GC Leipzig, så sökte jag lugnet på hotellet. Det nya ramverket för Agent så nära speltestklart utan att vara färdigt. Under detta kom en tanke upp.

Färdighetssystem i rollspel brukar vara "Köp/höj X" och detta ger i sin tur förutsättningarna inför nästa äventyr. Scener som "Nej, jag skulle inte ha köpt dyrka lås nu när jag behöver veta en massa om rödkålsstuvningar!" uppkommer.

Tanken gäller att man snarare vänder på fenomenet och rollpersonen får när det passar, eller när som helst, skaffa sig en färdighet, utan att ha en mängd poäng på lager eller liknande, utan mot att man får en skuld. Och det är skulden som skall betas av under spel, annars händer läskiga saker. Det ger en flexibilitet i att rollpersoner, som ofta är huvudpersonerna i berättelsen, inte går bet på fjantigheter.

Vi har nu när vi spelar Yerlog ett liknande system för Öde som är riktigt cool, och som känns rätt. Ödets högsta värde är noll och varje gång man vill använda ödet så sänks ödet ett eller flera steg. Och Ödet har i Yerlog kopplingar till Gudarna, tillsammans med offer. Så man kan förbruka en hel del öde i exvis en strid. Om inte dessa balanseras upp självmant genom offer eller liknande, kommer utövaren att drabbas av gudens vrede inom det fältet som ödet först anvnändes. Det har också fungerat riktigt bra och det känns rätt och coolt att ödet är något man roffar åt sig från och att det blir en skuld till någon/något.

PAX

Jordisk Äventyrare
Att inte veta något om rödkålsstuvning när man påbörjar ett äventyr är väl en del av ens karaktär.

Varför inte lösa problemet med att köpa färdigheter och höjning av färdighetsvärden löpande under spelet. Så gör vi. Behöver man en ny färdighet så får man väl göra sina studier och skaffa erfarenhetspoäng den vägen. Att höja färdighetsvärden mellan äventyr känns förlegat.

Din variant av skuldbeläggning kan fungera men är inte risken stor att skulderna tappas bort...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Intressant men...

Är det en mekanism tänkt att använda även i Agent? För det känns stämningsmässigt helt rätt att i ett fantasyspel stå i skuld till gudar, demoner, andar eller något annat övernaturligt och då återbetala denna skuld med offer och/eller gentjänster. Däremot så är det rätt mycket svårare att få in i ett Agentspel á la James Bond och 24. Åtminstone utan att det blir krystat. Eller?

Krille

Super Moderator
Re: Intressant men...

Däremot så är det rätt mycket svårare att få in i ett Agentspel á la James Bond och 24. Åtminstone utan att det blir krystat. Eller?
Det funkar inte som naturlagsmässig skuld till gudar etc, det är helt korrekt. Däremot kan det funka riktigt bra som "narrativ skuld" - en skuld om har mer att göra med stårymässig struktur än med världens naturlagar.

Big Marco

Läskig
Varför inte lösa problemet med att köpa färdigheter och höjning av färdighetsvärden löpande under spelet. Så gör vi. Behöver man en ny färdighet så får man väl göra sina studier och skaffa erfarenhetspoäng den vägen.

Fast det bygger på ett simulerande spel. Jag är snarare ute efter action, fart, stress och en känsla av att vara kompetent från start.

Det är en spelmässig lösning på ett fjantigt problem. Om man kan skaffa sig en färdigheter eller kunskaper som behövs för berättelsens spänning och goda upplevelse dynamiskt så tror jag att det blir roligare. Men givetvis behövs någon form av reglering så inte någon för för sig att skaffa sig Mästare På Allt.

Big Marco

Läskig
Re: Intressant men...

Nej, det är inte tänkt till Agent. Det är mycket enklare och simplare ndg regler och hantering av färdigheter så jag tror aldrig situationen uppkommer.

Dessutom bygger Agent kring konceptet att en agent förändras snarare än förbättras med tiden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men... Herregud, vilken bra idé! Att man inte tänkt på den tidigare!

Den ska jag nog sno...

PAX

Jordisk Äventyrare
Fast det bygger på ett simulerande spel. Jag är snarare ute efter action, fart, stress och en känsla av att vara kompetent från start.
I detta håller jag med dig. Men ska alla rollpersoner kunna allt? Vad har hänt med "adapt and overcome"? Speciellt i agentspel. Kan man inte något så bör väl problemet kringgås och inte lösas med att trolla fram något ur hatten.

- Kan jag köra helikopter?
"PLOPP"
- Tydligen...

Jag kan förstå att det kan vara en bra utväg för spelets skull men jag pekar åter igen på att "skulderna" kanske kommer tappas bort i allt det andra.

Att vara kompetent från början tycker jag de flesta rollspel missar. Man får aldrig spela den erfarna professionella agenten man vill från början.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
PAX said:
Att vara kompetent från början tycker jag de flesta rollspel missar. Man får aldrig spela den erfarna professionella agenten man vill från början.
Fast jag tror du har en helt annan utgångspunkt än Marco i det här fallet.

Om vi tar Bond som exempel: Det var aldrig någonsin etablerat att Bond är en jävel på snowboard före filmen A View to a Kill (tror jag att det var), men helt plötsligt behöver han surfa ner för ett snötäckt berg på en snöskotermed.

I ditt spel hade Bond varit tvungen att redan ha färdigheten Snowboardåkning på sitt rollformulär, eller helt enkelt skita i skotermeden och fly från skurkarna på annat vis.

I Marcos spel hade Bonds spelare kunnat säga »Jag fick en skön idé! Vad sägs om att jag tar den avsprängda skotermeden och använder som snowboard? Jag tar en skuld så att jag kan använda färdigheten Snowboardåkning.«

Rent simulatoriskt får vi förstås förutsätta att Bond hade Snowboardåkning hela tiden, men att det aldrig kommit på tal tidigare. Och dramaturgiskt sett är det förstås coolare att fly på en skotermed än att försöka pulsa nerför berget medan skurkarna skjuter på en.

Om Bondspelaren är tvungen att i förväg etablera precis allt som Bond kan, ja då skulle färdighetslistan sannolikt bli lika lång som min … arm.

Rickard

Urverk speldesign
I detta håller jag med dig. Men ska alla rollpersoner kunna allt? Vad har hänt med "adapt and overcome"? Speciellt i agentspel. Kan man inte något så bör väl problemet kringgås och inte lösas med att trolla fram något ur hatten.

- Kan jag köra helikopter?
"PLOPP"
- Tydligen...
Funkar i Matrix. Problemlösningen ligger då på ett annat plan.

/Han som numera inte tycker det spelar någon roll var man gör sin etablering (om det är under spelets gång - köpa färdighet när man behöver det - eller om det är något man måste förplanera), men det beror väl på hans spelledarstil

PAX

Jordisk Äventyrare
I mitt spel skulle jag säkert utnyttjat grundegensper eller andra färdigheter som ligger i närheten för snowboarding.

Som regeln är formulerad kan jag som SL lätt välja bort den. Ingen skada skedd.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
PAX said:
I mitt spel skulle jag säkert utnyttjat grundegensper eller andra färdigheter som ligger i närheten för snowboarding.
Varvid den rollperson som har låg grundegenskap och saknar närliggande färdigheter får nöja sig med att pulsa i stället för att åka skotermed.

Vilket åter illustrerar att du och Marco (om jag förstått honom rätt) ser på detta med helt olika glasögon; du med realismsimulatoriska och han med dramaturgiska.

Inget fel med någondera synsättet förstås, det beror ju helt på vad man vill spela.

PAX

Jordisk Äventyrare
Om man slår ett slag för färdighet eller grundegenskap har väl inget med "mitt synsätt" att göra. I båda fallen kan ju handlingen misslyckas eller klaras av.Jag anser "mitt synsätt" vara lika dramaturgiskt som det andra. Bara olika sätt att producera resultatet.

Men jag är inte helt avigt inställd till regeln. Jag ser dock lite krux med den. SL måste skapa en skuld som skall betalas. Hålla reda på den och utföra balansräkningen.

Varför inte tilldela RPn en poängpöl som kan användas till att frammana nya färdigheter med?

Eller som i "mitt synsätt" - en poängpöl att höja grundegenskaper med tillfälligt för att kunna genomföra dramatiska hjältedådshandlingar trots att man är rollperson med stelopererade ben eller klena muskler eller svagsint sinne.

Wilmer

Hero
Jag brukar göra något liknande till alla system jag spelat (tunga och tråkiga Riotsmindssaker eller Eon) eftersom jag hatar tiden det tar att pilla med FV och XP. Jag låter spelarna behålla alla färdighetspoäng de skapades med och sedan fylla i en färdighet när de ska använda den så länge de kan motivera valet med något från sin bakgrund. Det gör så att folk blir kompetenta på "rätt" områden men balanserar sig så att folk lägger högt i saker som känns rätt för karaktären men mest så att rollerna blir mindre speliga eftersom de tänker "var kan jag lärt mig det här" istället för "vilka skills kommer jag behöva".