Nekromanti Färdighetsutveckling

Virvelmoln

Veteran
Hej

Tänkte höra med folk om ni har nå intressanta alternativ till hur man gör sina karaktärer bättre i färdigheter, vad folk själva kör och så?

Vi brukar köra med att man efter varje spelmöte får något visst antal poäng eller uppgraderingsslag så att säga, men hittar väl inget som funkar riktigt bra, har redan provat följande varianter: (bör förövrigt nämna att för tillfället strävar vi efter en hyfsad snabbhet i färdighetsutvecklingen då våra karaktärer har stora visioner som vi förhoppningsvis kan uppfylla en dag.)

Vi har nämligen provat varianter där man fått slå typ 2 Ob3T6 mot färdigheter man använt under ett spelmöte för att uppgradera, problemet brukar bli att man helst inte vill använda detta på färdigheter som redan är höga, då detta oftast misslyckas och man känner att man slösat slag i onödan.

Vi har kört system som byggt på föregående fast att spelare dessutom kan dela ut poäng till varandra för extra bra handlingar/beskrivningar etc som man gjort under spelmötet, det blev dock.. ja vet inte, orättvist då vissa fick mer poäng hela tiden för att de gjorde roligare grejor än andra vilket i sin tur ledde till att andra gav "sympatipoäng" till dem som inte gjorde bra ifrån sig. Kanske tärde systemet lite på gruppstämningen med.

Ett annat system var att SL gav bort sådana poäng istället som särskilda utmärkelser, men visade sig svårt för honom att hålla reda på det, samt allt annat en SL ska tänka på.

Nu är vi mycket färre när vi kör och har provat systemet där SL ger poäng, men vi funderar på andra system om det går å hitta nå skoj, så då vänder jag mig hit :gremsmile:

Man kan ju köra helt utan system och bara träna i spelet, men det låter inte så skoj heller. Alla förslag uppskattas :gremsmile:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Virvelmoln said:
Nu är vi mycket färre när vi kör och har provat systemet där SL ger poäng, men vi funderar på andra system om det går å hitta nå skoj, så då vänder jag mig hit :gremsmile:

Man kan ju köra helt utan system och bara träna i spelet, men det låter inte så skoj heller. Alla förslag uppskattas :gremsmile:
Låter som att det kanske är modellen för er. Skriv upp färdigheterna till "vad ni vill" ungefär "när ni vill".
Funkar inte det vanliga systemet tror jag inte ni kommer tycka några alternativa är direkt "skoj".

EvilSpook

slanfan

Hero
höj den färdighet du själv kände användes på ett viktigt eller kul vis under äventyret/speltillfället med 1 (eller 100, hur man nu gör/räknar i eon)
om man vill bli bättre snabbt så funkar det säkert med 2-3 färdigheter.

annars kanske man får höja alla färdigheter man fumlat med med 1...

det är kul med spel...

Enshadi

Warrior
Ni kan ju också utnyttja långa tidsintervaller emellan spelmötena. Säg att ni når ett läge i rollpersonerns liv som inte kommer förändras på ett tag. De kanske skaffar tillfälligt jobb på ett värdshus, reser en lång sträcka till sjöss eller spenderar den kalla vintern i familjehemmet.

Ifall de inte ligger på latsidan är det möjligt att låta dem utnyttja tiden för studier och träning.

Dessutom är träning och stuider något som kan motivera rollpersonerna till vissa val i livet. Vad är 3000 silver i belöning då man istället kan få en bok som kan höja ens färdighetsvärde i Besvärjelse till 15. Eller att spendera sina pengar på att bli undervisade inom vissa färdigheter.

Vimes

Sillkung
I Lorder & Lodisar (se länk i min signatur) har vi "uppgraderingsslag", för att öka sin nivå i en feat så måste man deklarera att man vill göra ett uppgraderingsslag. Dessa slag ökar risken rejält att fummla och trassla till det.

Fluffmässigt motsvaras det här av att man försöker göra sin grej på ett väldigt spektakulärt sätt. Att tänja på gränserna flyttar såklart gränserna för vad som är möjligt.

Mundo

Myrmidon
Har en variant där varje spelare efter ett spelmöte får välja sju stycken färdigheter som de vill slå förbättringsslag mot.

Man får såklart bara använda färdigheter som man kan motivera varför de skulle höjas mellan denna gång och nästa äventyr.

Det har fungerat rätt bra för oss än så länge.

Gemstone

Swordsman
Vi delar ut förbättringskryss på följande sätt:
1) Ett perfekt slag på Ob3T6 eller svårare genererar ett kryss.
2) SL tycker att karaktären lyckas exceptionellt bra med sin FV.
3) spelaren använder färdigheten på ett så innovativt sätt att SL faktiskt blir handfallen.

Ibland ger jag också ut grattis förbättringskryss.

Dessa kan sedan växlas in emot förbättringsslag då rollpersonerna vilar.

Virvelmoln

Veteran
Tack för bra svar allihop :gremsmile:

En följdfråga till alla som kör med perfekta slag regeln; får ni alltid sätta dit ett kryss vid perfekt slag eller vid speciella situationer?
Våran SL kör att man måste lyckas perfekt i situationer där det är väldigt avgörande att man lyckas, då kan man få ett kryss. Själv kör jag på att man får ett kryss så länge det inte var ett helt meningslöst slag som man uppenbarligen bara gjort för att få höja färdigheten. Sedan får man slå dessa uppgraderingslag vid speciella tillfällen i äventyret, typ när man klarat av ett "kapitel" så att säga.

Gemstone: 2) SL tycker att karaktären lyckas exceptionellt bra med sin FV.

Hur menar du då? känns som att det går in väldigt mycket med din punkt ett och/eller tre.

Oreh

Warrior
Förbättringsslag ger jag när det är en situation som är viktig, men inte nödvändigtvis livsavgörande eller avgörande för äventyret etc. Å andra sidan tycker jag att man endast behöver slå slag när det betyder något och då är alltså ofta kryss motiverade.

Men jag ger även kryss för fummel (Ob2T6 eller Ob3T6) då jag anser att man lär av sina misstag. Ofta kan man gå på rent bondförnuft. Men det är väl viktigt att gruppen är hyggligt överens om hur de villa ha förbättringsslagen. Att försöka vara rättvis är väl det stora problemet. En spelare som använder mycket färdigheter (inte bara i onödan) får ju högre chans till förbättringslag än en spelare som väljer att "spela" och agera ut rollpersonen.

Ta upp det till diskussion ni får se till att komma överrens inom gruppen. Sen kan man ju kanske få tips här...

Hjalle

Swashbuckler
Jag tyckte att det ledde till konstigheter eftersom bissa färdigheter är mycket mer slagintensiva. En vapenfärdighet, typ Svärd, kan ju lätt användas 15-20 gånger även om det bara rör sig om en strid. Det gjorde att vapenfärdigheter nästan alltid var kryssade i slutet av spelmöten, såvida ingen strid alls förekommit.

Hur ser du och andra som kör mer enligt reglerna på ovanstående?

Jag själv kom att köra med det friare "slå förbättringsslag för det som känns rimligt att du blivit bättre på", med ett någorlunda fast antal slag. Inte särskilt nyskapande, och Vapenfärdigheter var väl fortfarande överrepresenterade, men åtminstone fick man chansen att höja lite färdigheter som man inte slagit mot så mycket men väl använt (språk, överlevnad, kulturkännedom).

/Hjalle

duncan_UBBT

Swordsman
En Garde! har ett intressant poängsystem som verkar mycket för att belöna gott rollspelande. Alla rollpersoner börjar med något som kallas Matinépoäng. Dessa kan användas för att lyckas med coola, heroiska saker som kanske tärningarna annars skulle ha satt stopp för. När man spelar ut karaktären och genomför utomordentliga saker som gör spelet roligare och äventyret mer inlevelsefullt så kan man bli belönad med sådana poäng. Dessa kan även användas i slutet av äventyret för att förbättra de färdigheter som förknippas med det man gjort. En rolig detalj är att man även kan få poäng för coola fummel om de orsakar en minnesvärd scen.

Argument mot denna typ av system har höjts förut. Det har poängterats att mindre erfarna spelare ofta missgynnas, men samtidigt tycker jag att ett poängsystem motiverar att försöka sig på saker som man annars inte skulle våga.

Virvelmoln

Veteran
jo, vi har ju diskuterat det och jag fick i uppdrag att fråga på forumet då jag är den enda aktive här, därav inlägget :gremsmile: men vi kom inte fram till något då.

Jag gillar idén med att man kan få poäng då man fumlar och/eller ställer till med minnesvärda scener, vilket verkligen kommer ge poäng i våran grupp i så fall :gremsmile: då vi har en del spelare som ofta lyckas med detta. själv är jag den mer beräknande typen och karaktärsspelande, så det är ju fint om det finns system för flera typer av spelare, så alla kan få poäng.

Matinépoäng är defenitivt intressant, om de fungerar annorlunda än de annars ganska tråkiga ödespoängen, som vi förövrigt ändrat så de fungerar som en "andra chans", dvs omslag, vilket oftast nyttjas i dödliga situationer endast och räddar kära rollpersoners liv. Går det läsa mer om dem någon stans? får leta mer imorn annars :gremsmile:

Edit: Hjalle: Jo jag tycker också speciellt vapen, söka och march/rida/vagn fick höjas mycket, vi har dock alltid kört med de här små extrapoängen man kan placera ut själv då som häver upp det lite,

duncan_UBBT

Swordsman
Vet inte om det finns något online. Kolla gärna in spelet i butik. Riktigt fin produktion. Tina som skrev spelet går igenom det ganska grundligt här. Finns många bra saker som går att ympa över i Eon.

Gemstone

Swordsman
Virvelmoln said:
Hur menar du då? känns som att det går in väldigt mycket med din punkt ett och/eller tre.
Det är lite situationsspecifikt. Säg att t.ex. en karaktär med lågt fv (5-7) slår ett perfekt slag med Ob5T6. För mig låter det lite som att karaktären insett -något- som är precis rätt och troligen bär det med sig efteråt, därav ett förbättringsslag.

Förklarar det bättre?