Virvelmoln
Veteran
Hej
Tänkte höra med folk om ni har nå intressanta alternativ till hur man gör sina karaktärer bättre i färdigheter, vad folk själva kör och så?
Vi brukar köra med att man efter varje spelmöte får något visst antal poäng eller uppgraderingsslag så att säga, men hittar väl inget som funkar riktigt bra, har redan provat följande varianter: (bör förövrigt nämna att för tillfället strävar vi efter en hyfsad snabbhet i färdighetsutvecklingen då våra karaktärer har stora visioner som vi förhoppningsvis kan uppfylla en dag.)
Vi har nämligen provat varianter där man fått slå typ 2 Ob3T6 mot färdigheter man använt under ett spelmöte för att uppgradera, problemet brukar bli att man helst inte vill använda detta på färdigheter som redan är höga, då detta oftast misslyckas och man känner att man slösat slag i onödan.
Vi har kört system som byggt på föregående fast att spelare dessutom kan dela ut poäng till varandra för extra bra handlingar/beskrivningar etc som man gjort under spelmötet, det blev dock.. ja vet inte, orättvist då vissa fick mer poäng hela tiden för att de gjorde roligare grejor än andra vilket i sin tur ledde till att andra gav "sympatipoäng" till dem som inte gjorde bra ifrån sig. Kanske tärde systemet lite på gruppstämningen med.
Ett annat system var att SL gav bort sådana poäng istället som särskilda utmärkelser, men visade sig svårt för honom att hålla reda på det, samt allt annat en SL ska tänka på.
Nu är vi mycket färre när vi kör och har provat systemet där SL ger poäng, men vi funderar på andra system om det går å hitta nå skoj, så då vänder jag mig hit
Man kan ju köra helt utan system och bara träna i spelet, men det låter inte så skoj heller. Alla förslag uppskattas
Tänkte höra med folk om ni har nå intressanta alternativ till hur man gör sina karaktärer bättre i färdigheter, vad folk själva kör och så?
Vi brukar köra med att man efter varje spelmöte får något visst antal poäng eller uppgraderingsslag så att säga, men hittar väl inget som funkar riktigt bra, har redan provat följande varianter: (bör förövrigt nämna att för tillfället strävar vi efter en hyfsad snabbhet i färdighetsutvecklingen då våra karaktärer har stora visioner som vi förhoppningsvis kan uppfylla en dag.)
Vi har nämligen provat varianter där man fått slå typ 2 Ob3T6 mot färdigheter man använt under ett spelmöte för att uppgradera, problemet brukar bli att man helst inte vill använda detta på färdigheter som redan är höga, då detta oftast misslyckas och man känner att man slösat slag i onödan.
Vi har kört system som byggt på föregående fast att spelare dessutom kan dela ut poäng till varandra för extra bra handlingar/beskrivningar etc som man gjort under spelmötet, det blev dock.. ja vet inte, orättvist då vissa fick mer poäng hela tiden för att de gjorde roligare grejor än andra vilket i sin tur ledde till att andra gav "sympatipoäng" till dem som inte gjorde bra ifrån sig. Kanske tärde systemet lite på gruppstämningen med.
Ett annat system var att SL gav bort sådana poäng istället som särskilda utmärkelser, men visade sig svårt för honom att hålla reda på det, samt allt annat en SL ska tänka på.
Nu är vi mycket färre när vi kör och har provat systemet där SL ger poäng, men vi funderar på andra system om det går å hitta nå skoj, så då vänder jag mig hit
Man kan ju köra helt utan system och bara träna i spelet, men det låter inte så skoj heller. Alla förslag uppskattas