Nekromanti Färdighetsvärde från början?

Meduriol

Veteran
I regelboken står det att man endast kan höja dina färdighetsvärden med fem per yrkesnivå.
Jag tog detta som att man endast kan ha fem fv i sina färdigheter när man skapar sin rollperson (iochmed att man får\har en yrkesnivå)

Jag tycker det är ganska roligt eftersom rollpersonerna inte blir så överlägsna + håller sig fast vid sina rollpersoner när dom väl blivit bra.

Hur kör ni? Kul att veta (;

--------- www.rollspel.nu

Kaoin

Veteran
Först tolkade jag det som att det bara gällde när man höjde senare, inte vid skapandet av rollpersonen, men efter att ha tittat på Auds värden i Vinterskogen (hon har max FV 5 i sina färdigheter) så är det nog så att det gäller även vid skapandet, vilket jag håller med om faktiskt är bättre när man tänker efter. Blir mer att sträva efter :)

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Att man bara har max 25% chans att lyckas med en färdighet ifrån början tycker jag är otroligt dåligt. Visserligen blir det då mer att sträva efter, men rollpersonerna kommer inte ens att överleva de enklaste äventyr (jag tvivlar på att de kommer att klara Vinterskogen med sina FV 5).

Dart

Warrior
Det stämmer FV5 är max från början. Och mina rollpersoner klarade vinterskogen utmärkt.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Blaze^

Veteran
Gäller inte SK eller hur?

Detta gäller väl inte Stridsfärdigheterna eller hur? Jag vill minnas (utan att ha tillgång till boken så ni får rätta mig) att personen i exemplet vid SK höjde sitt attack värde till 10 eller något likvärdigt.

Dart

Warrior
Re: Gäller inte SK eller hur?

Nej det gäller inte FV när man slåss då har man stridskapacitet istället som abseras på rollpersnonen grundegenskaper och yrkesval.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Archer

Swashbuckler
"Jag tycker det är ganska roligt eftersom rollpersonerna inte blir så överlägsna + håller sig fast vid sina rollpersoner när dom väl blivit bra."

Jo, skalan på vad som är "bra" FV har ju skiftats nedåt, och för första gången får man som SL mer nytta av positiva modifikationer på CL.

"Hur kör ni? Kul att veta (;"

Till en början skippade jag denna regel, men använder den nu. Särskilt med tanke på att jag också anpassar max yrkesnivå från början beroende på hur gammal och erfaren rollpersonen är (har dock ett maximum).

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)