Nekromanti Färdighetsvärde vs Rollspelande

Confusion

Veteran
<I>Medan vi ändå är inne på tråden, hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?</I>

I min spelargrupp brukar inte sådant gå enbart på grund av ett färdighetsslag, utan t ex om en rollperson skall förföra en annan och lyckas med förföra så påpekar spelledaren att den förförda rollpersonen känner sig attraherad av den förförande och det är upp till spelaren hur dennes rollperson skall agera. Vid ett perfekt slag skulle spelledaren kanske säga att den förförde känner sig mycket attraherad, men det är fortfarande spelaren som styr över sin gube...

/Henning

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att förföra medspelare. [I]

Det kan du ge dig på! Och vänta bara, jag skall faen se till att Kimiko får omkull Fritz förr eller senare. Lär bli tvärtom iofs, men men...

- Ymir, vettifaen om han skulle låta slp:er slå mot "förföra" de heller, det är mer ett värde på hur bra raggningsrepliker de har :)

Schesuz

Veteran
hmmmm

Spelare som jag spelar med skulle utnyttja situationen och sno den andres pengar och sånt tycker inte jag om..

Klart man måste rollspela in i minsta detalj ;D

Mvh Schesuz

Ymir

Liten kantbaron
Re: Faen då...[irriterad]

"Det e inte lätt att spela förförd om det är två manliga spelare, men en av dom spelar kvinna"

- Varför skulle det vara nån skillnad? Varför? Jag är så outsägligt trött på alla denna j-vla homofobi! Varför skulle inte två killar kunna rollspela att deras rp:er är förälskade i varandra lika bra som en kille och en tjej skulle kunna? Det är inte verklighet för faen, ha lite distans! Är det verkligen bara i min spelgrupp som vi är så pass bra rollspelare att vi inte skulle ha några problem överhuvudtaget att rollspela en relation två rp:er emellan, oberoende av spelarnas(och rp:nas)kön?

- Ymir, som är outsägligt trött på homofobi

Schesuz

Veteran
hmmm

Det är inte lätt om man inte spelar rollspel så mkt, jag spelar mkt så jag har inga problem med det.
Det kan vara jobbigt för ganska nya spelare om dom spelar med ngr dom inte känner, eller???

Mvh Schesuz

Discordian

Swordsman
Re: Jo, men

"Om man blir förförd så blir man. Varför skall rp vara immuna mot dylika former av manipulation?"

Använder du samma system för när SLP försöker manipulera RP genom att ljuga, övertala, muta etc? "Nej du, du tror minsann på hans historia." "Men han sa ju förut att..." "Spelar ingen roll, för han slog perfekt på sitt Bluffa-slag, vettu."

Jag tycker att spelaren måste få ha en viss kontroll över sin karaktär, även när det kan ge rollpersoner ett "övertag" gentemot SLP. Just när det gäller förförelseakter och liknande är det extra viktigt, eftersom sex faktiskt kan vara ett rätt känsligt ämne.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Tegrevan

Veteran
Perfekta slag...

Brukar låta spelarna rollspela samtidigt som jag slår dolt, och det fungerar hyfsat. Det blir ju alltid som man tänkt sig, och är det någon som absolut inte vill rollspela så tar man bara tärningsslaget. Om inte annat så är det i alla fall tidsbesparande.
Om det dolda slaget blir perfekt så erbjuder SLP:n sig att göra vadhelst rollpersonen vill inom rimliga gränser.
Personligen tycker jag inte att Förföra är en riktig färdighet, och det händer sällan i min spelgrupp att färdigheten används, och när det behövs är det jag som SL som får slå dolt OCH spela en påstridig kurtisan vad det än månde vara så att spelaren mer eller mindre tvingas till ett beslut vad han/hon vill göra i situationen...

//Tegrevan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kommer inte på nåt bra ämne

Ah, nu förstår jag din formulering. Du får ursäkta om jag missuppfattade och brusade upp något, men jag tål verkligen inte homofober. Och att nya spelare kanske kan ha svårt med det tvingas jag tyvärr hålla med om, men det beror nog snarare på att nyblivna spelare har svårt att spela kärlek, relationer och dyl. överhuvudtaget, antagligen. Motspelarens kön lär vara oväsentligt i sammanhanget.

- Ymir, anti-homofob

Schesuz

Veteran
Re: Kommer inte på nåt bra ämne

Du e förlåten =)

Det är synd att nya spelare tycker det e svårt. Men det ända sättet att lösa detta problem är att spela mkt.

Mvh Schesuz

Krille

Super Moderator
Könsroller

"Varför skulle det vara nån skillnad? Varför? Jag är så outsägligt trött på alla denna j-vla homofobi! Varför skulle inte två killar kunna rollspela att deras rp:er är förälskade i varandra lika bra som en kille och en tjej skulle kunna? Det är inte verklighet för faen, ha lite distans!"

Det är något undermedvetet. Det finns en spärr hos de flesta heterosexuella personer som hindrar dem att låtsas vara förälskade i andra av samma kön. Det är jefligt svårt att komma över den spärren, men vissa har det lättare än andra. För egen del klarar jag av det i rollspel om jag känner medspelaren väl, men att bara busa på det sättet i verkligheten är enormt svårt.

En annan begränsande faktor är puberteten. Många yngre rollspelare är fortfarande i puberteten och har inte funnit sig tillrätta i sin sexuella identitet än. Det är än mer svårt för sådana spelare att våga att bryta genom gränsen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Iron Will (15p)

Använder du samma system för när SLP försöker manipulera RP genom att ljuga, övertala, muta etc? "Nej du, du tror minsann på hans historia." "Men han sa ju förut att..." "Spelar ingen roll, för han slog perfekt på sitt Bluffa-slag, vettu."

Jag brukar vara litet mer subtil... jag brukar påpeka att personen verkligen verkar ärlig och uppriktig. För övertala använder jag en blandning av rollspel och manipulation av spelaren.
Om det inte fungerar och slpn är duktig och lyckades bra så får man lösa det på något sätt. I värsta fall genom att faktiskt förklara för spelaren att han blivit övertalad... även om jag inte behövt göra det hittills.

För att förföra (slp mot rp) skulle jag nog använda mer färdighetsvärde än rollspel då jag själv inte gillar att rollspela förförelsescener.

Jag tycker att spelaren måste få ha en viss kontroll över sin karaktär, även när det kan ge rollpersoner ett "övertag" gentemot SLP. Just när det gäller förförelseakter och liknande är det extra viktigt, eftersom sex faktiskt kan vara ett rätt känsligt ämne.

Det finns en skillnad på en "viss kontroll" och att man aldrig kan bli övertalad/lurad/förförd mot sin vilja.

Vindhand

Myrmidon
förförelse

jag tror vi menar olika saker med att "lyckas förföra" någon. IMHO innebär en lyckad förförelse enbart att man får personen ifråga i säng (eller motsvarande). Det betyder inte att den förförda är blir förälskad i den förförande... snarare kan det nog ofta innebära att personen känner sig litet lurad och undrar hur fasen det gick till. Om den förförande dessutom snor pengar av en så är det upplagt för slagsmål :)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Könsroller

Okej, jag ger mig. Saken är väl bara den att jag personligen inte har några som helst problem med detta, och således klassar alla som har det som homofober. Att den spärr du talar om skulle vara så himla svår att komma över kan jag dock inte förstå- jag har aldrig ens upplevt den, och jag är ändå helt heterosexuell, om än outsägligt pervers :).

- Ymir, har aldrig stött på några andra spärrar än de som Lycans småfeta lekamen utgör :)

Schesuz

Veteran
Re: förförelse

Sant, vi ser nog helt anorlunda på hela saken så vi behöver inte diskutera det mera eller?? ;D
Jag ser förföra som att man blir KÄR i personen och då kan man utnyttja situationen...

Mvh Schesuz

Vindhand

Myrmidon
Då håller jag med dig :)

Jag tycker också att det är spelaren som själv skall få avgöra vem han/hon blir kär i :)

SKIN69

Warrior
Re: Om man har flera spelare då?

Om man har mer än en spelare som skall lösa gåtan då?
Vi spelade för en tid sen ett äventyr där man mycket riktigt skulle lösa en gåta och killen som spelade ärkemagikern med INT18 hade i verkligheten ca INT9 eller nått. Vi andra som spelade var som tur var inte riktigt lika korkade men spelade samtidigt RP med lite mer normal inteligens. Vilken nivå skall man lägga gåtan på då? Vi löste det genom att överösa magikern med ledtrådar och tillslut fick en av oss andra lösa gåtan och vi utdömde resultatet till att magikern blivit senil.

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>

NecTech

Swordsman
"Intelligens är värre, dock. Jag föredrar regelsystem som saknar intelligens"

Håller med.....Som jag tidigare skrev så kan det vara rätt så svårt att rollspela en snubbe med 18 i INT.

"Medan vi ändå är inne på tråden, hur gör ni med övertala och liknande färdigheter rollpersonerna emellan? Låter ni personen som slår perfekt på Förföra verkligen förföra en medspelares rollperson, till exempel?"

Det beror på.....ibland kan det vara en bra idé att rollpersonerna godtar att dom blivit övertalade eller förförda eller vad som helst, om det är viktigt för handlingen...Men det får ju inte strida mot rollpersonens moral och uppfattning om saker och ting....Samtidigt så kan ju vissa spelare ledsna om deras "gubbe" blir övertalad om att göra något som han absolut inte vill.....Så man får vara lite försiktig med det....Det brukar fungera bäst på lite mer erfarna spelare....

En liknande fråga kom upp när vi diskuterade om det är SL som ska bestämma om en spelare blir kär, eller om det är spelaren själv som ska avgöra det..????

Vad säger ni???

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Jonas...

Warrior
Verklighetsflykt...

Som jag ser det är det den stora styrkasn med rollspel... just att man kan ikläda sig en roll av en person som besitter en massa egenskaper man inte själv har...

Att då göra din begränsning känns... helt stick i stäv med min uppfattning av rollspel...

Om du drar resonemanget lite längre... - Olle får inte göra en RP som är mästare på att hoppa för han själv sitter i rullstol...

Nu är det väl kanske några låånga steg längre men poängen är iaf att jag tycker det är fel att begränsa spelarens möjligheter att välja karaktärer pga deras egna begränsningar...
Jag tycker att det är helt fel att säga som du gör...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...