Nekromanti Färdighetsvärde

zuntona

Swordsman
Vad är det för faktorer man måste räkna med för att skapa ett bra färdighets system. Är det bra med få eller massa tärnigar och hur ska man få det att vara komplicerat med ändå gå fort.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Just det där med få vs många tärningar är ju enbart en smaksak. Jag gillar många tärningar, och känner många som gör det, men samtidigt vet jag nog minst lika många som inte gör det.

Pale Imp

Swordsman
3 små tips

Det du främst bör tänka på är:

1. hur svårt det ska vara att lyckas med något, och därefter ge rollpersonerna så många poäng (eller motsvarande) att handla färdighetsvärden för.

2. Hur jämt utfall du vill ha. Många tärningar kan användas till att få ett jämnare utfall.
1t20 ger exempelvis lika stor chans att slå 1 som 20, medan 2t10 ger en större chans att slå ett värde närmare 10.

3. Färdighetsgrupper. tänk ut hur stora färdigheterna ska vara, och försök att balansera dem mot varandra.

Troberg

Sinister eater
Framför allt, se över sannolikheterna. Har man inte en vettig sannolikhetsfördelning blir det lätt väldig konstigt.

Jag har sett spelsystem (tror det var Cadilacs & Dinosaurs, men jag kan komma ihåg fel) där om man hade 40% chans att lyckas (vilket kanske inte är jättebra men ändå inte dåligt) hade större chans att fumla än att lyckas. Sådant är onödigt och kan lätt undvikas.

Sedan är det viktigt att man har en vettig skala på färdigheterna, med inte allt för stora steg. Stora steg gör förbättringar allt för drastiska. Hur hanterar man karaktärsförbättring om skalan är 1-3?

För att få flyt i spelet är det också bra med ett minimum av matematik och tabeller. Svårighetsmodifikationer bör hanteras enkelt och på ett sätt som ger spelledaren bra översikt över sannolikheterna. Vampire har fallit i den här fällan, med varierande antal tärningar och svårighetsgrad är det svårt för spelledaren att ha koll på hur svårt det är.

Det ska också vara enkelt att förstå. Inga krångliga regler för perfekta träffar och fummel och sånt.

Min favorit är att slå en D20 så högt som möjligt, men under färdighetsvärdet och över svårighetsgraden. Slår man färdigheter mot varandra vinner den som slår högst. Försöker man flera gånger (exempelvis dyrka lås) så får man slå igen om man slår under modifikationen, men inte om man slog över färdighetsvärdet (då var det helt enkelt för svårt.

Fördelarna med det här systemet är att det är enkelt att förstå, snabbt, kräver inget räknande och hanterar motståndsslag enkelt.

Just nu håller jag iofs på att skissa på ett annat system, men det är inte riktigt genomräknat än.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"För att få flyt i spelet är det också bra med ett minimum av matematik och tabeller. Svårighetsmodifikationer bör hanteras enkelt och på ett sätt som ger spelledaren bra översikt över sannolikheterna. Vampire har fallit i den här fällan, med varierande antal tärningar och svårighetsgrad är det svårt för spelledaren att ha koll på hur svårt det är."

Fast riktigt så svårt är det ju faktiskt inte. Visst, det är jobbigt att räkna om till procentsatser, men man märker ju ändå ganska snabbt vad som är "a piece of cake", "rätt knivigt", "skitsvårt", etc. Mer exakt än så är väl egentligen rätt onödigt.

Troberg

Sinister eater
Fast riktigt så svårt är det ju faktiskt inte. Visst, det är jobbigt att räkna om till procentsatser, men man märker ju ändå ganska snabbt vad som är "a piece of cake", "rätt knivigt", "skitsvårt", etc. Mer exakt än så är väl egentligen rätt onödigt.
Jag vill som spelledare veta inom vilka 30% jag hamnar, utan att behöva knäcka fram räknaren. Om spelaren slår 8 tärningar mot svårighetsgrad 7, hur stor är chansen att lyckas? Fummel?

Nej, det är onödigt rörigt.

zuntona

Swordsman
Det jag hade förr var med t100 men det var riktigt värdelöst så nu försöker jag pussla ihop något helt nytt som är bra. Kommit fram till att få tärnigar blir det nog. Har ett systmet nu men det är väldigt många missar i det och ska spel testas en hel del.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Jag vill som spelledare veta inom vilka 30% jag hamnar, utan att behöva knäcka fram räknaren. Om spelaren slår 8 tärningar mot svårighetsgrad 7, hur stor är chansen att lyckas? Fummel?"

Och jag nöjer mig med de icke-matematiska alternativen "lätt" och "svårt" i olika utsträckning. På 8 tärningar mot svarighetsgrad 7 blir min reaktion "du bör lyckas". Men det är ju en smaksak helt enkelt. Vad gäller fummel så är det ca 50% chans att man fumlar i Vampire, oavsett antal tärningar och svårighetsgrad. :gremwink: (många tärningar med variabel svårighetsgrad är bara bra IMHO, men de djefla ettorna som drar bort vinster är djävulens påhitt)

zuntona

Swordsman
Fummel chansen ska vara väldigt liten. Finns inget värre när en skicklig krigare hugger sig själv det sabbar mycket i spelet tycker jag. Är man skicklig ska fummel chansen vara nästintill omöjlig.

Troberg

Sinister eater
Fummel chansen ska vara väldigt liten. Finns inget värre när en skicklig krigare hugger sig själv det sabbar mycket i spelet tycker jag. Är man skicklig ska fummel chansen vara nästintill omöjlig.
Man har ju möjligheten att välja hur drastiskt man tolkar ett fummel. Jag brukar göra dem humoristiska hellre än farliga.

zuntona

Swordsman
Re: 3 små tips

Tack för tipsen jag använde dem till mitt nya system som är betydligt bättre än det gamla. Återigen tackar.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Fummel chansen ska vara väldigt liten."

Japp, det skall den. Därför är det synd att den inte är det. :gremwink:
I Vampire 2nd Edition var det läskigt stor risk att fumla. I nya så har det blivit mildare - nu är det bara läskigt stor risk att misslyckas. (nämnvärt är att jag personligen inte använder regeln att ettorna drar bort vinster...vi slår alldeles för många ettor i min spelgrupp för att den skall funka)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Med 1 T100 kan man göra modifiationer på 1-4 vilket man itne kan maed T20 dör morsvarar 1 poäng 5 poäng på 1T100. Därför kan man göra fler modifkationer på 1T100 på ett enklare sätt i alla fall.

Det är ignen skiollnad att slå 1T20 under ett FV och slå 1T100 under 1 FV förutom att man kan få 80 fler utfall på 1T100. Så vitt jag förstår det.

Att slå under ett FV som eventuellt modifieras med valfri tärning är i mitt tycke det enklaste sättet. Det finns andra system också som bygger på 1T20 med enkla modifkationer som ocks fungerar väldigt bra. Man ska itne kårngla till färdigheterna men inte underskatta dem heller!