Rickard
Urverk speldesign
Tjenare.. Det är jag igen..
Tänkte bara presentera ett färdighetsvalssystem till DoD som jag har testat lite på senare tiden.. Jag har först och främst försökt göra färdigheterna mer generella.. Från DoD4:s kanske 80 färdigheter har jag lyckats få ner dem till 48 stycken..
Sedan tog jag mig friheten att dela in färdigheterna i olika grupper, precis som i EDD.. Det blev följande grupper..
Kampfärdigheter - Människan är ett våldsamt släkte och då behövs dessa färdigheter.
Lärdomsfärdigheter - Kräver studier och behöver verkligen nötas in för att kunskapen ska sitta kvar.
Relationsfärdigheter - Färdigheter som man får utav att träffa och umgås med folk.
Skumraskfärdigheter - Utövas av dem som håller på med de lite mer sämre sedda verksamheterna.
Vildmarksfärdigheter - Används när man är ute och reser och försöker överleva i naturen.
Normalt är det max 8 färdigheter i varje färdighetsgrupp.. Undantaget är lärdomsfärdighetsgruppen som har 15 färdigheter.. Yrkerna heter inte yrken längre.. Jag har istället valt att kalla dem för "levnadsbanor".. Ur den levnadsbana som man väljer att karaktären ska komma från så får man ett antal färdighetsval.. Man behöver inte använda sig av alla färdighetsval och om man nu vill ha fler färdighetsval eller någon ur en grupp som man normalt inte får ta av kan man köpa dem för erfarenhetspoäng..
Levnadsbanorna är:
Den behagande - Ditt liv har hittills gått ut på att tillhandahålla folk tjänster eller varor
Lärdomsfärdigheter: 4
Relationsfärdigheter: 4
Skumraskfärdigheter: 4
Vildmarksfärdigheter: 2
Den bildade - Kunskapssökandet har för dig varit större än för andra
Lärdomsfärdigheter: 8
Relationsfärdigheter: 3
Vildmarksfärdigheter: 3
Den brottsliga - Livsödet har styrt dig till att begå brott och på den banan har du fortsatt
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 8
Den strövande - Vandraren som sällan har en fast boplats och som lever av det naturen ger
Kampfärdigheter: 2
Lärdomsfärdigheter: 2
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 8
Den stridslystna - Våldet som följde i din väg har sedemera blivit ditt levebröd
Kampfärdigheter: 4
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 2
Fördelen med det här är att man kan använda levnadsbanorna till att få alla sorters yrken.. En annan är att man kanske inte blir lika låst vid stereotypiskt spelande.. En tredje att det faktiskt går snabbare att välja färdigheter för den erfarne.. Man kan också gå från en levnadsbana till en annan under karaktärsskapandet.. Regelmässigt ter det sig att man väljer en levnadsbana (säg den stridslystna) men anpassar färdighetsvalet till den nya levnadsbanan (säg den bildade)..
Nackdelen är att nybörjare inte riktigt vet vad man kan spela för något.. Jag tänkte lösa det genom att ge en lista över vad man kan spela.. Tack vare en gammal tråd här så har jag runt 70 stycken yrken att välja från.. Dock så är jag osäker på om jag verkligen ska ge ut en lista över vad man kan spela.. Då är man ju tillbaka till att välja yrken igen.. Ett annat sätt man kan lösa det på är att ge yrkesförslag som en del av texten eller som bilder i regelboken..
Så vad tycks? Är det kräk, eller? Är det några ord som ni tycker jag borde ändra på? Är det en konstig mängd av färdighetsval man får (den här frågan kanske är lite svår att sätta sig in i utan att ha läst igenom mina husregler)? Ser ni några klara nackdelar?
Lite filer om du är intresserad:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardighetersgrupper.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/levnadsbanor.rtf
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även försökt begränsa möjligheten till att välja vapenfärdigheter
Tänkte bara presentera ett färdighetsvalssystem till DoD som jag har testat lite på senare tiden.. Jag har först och främst försökt göra färdigheterna mer generella.. Från DoD4:s kanske 80 färdigheter har jag lyckats få ner dem till 48 stycken..
Sedan tog jag mig friheten att dela in färdigheterna i olika grupper, precis som i EDD.. Det blev följande grupper..
Kampfärdigheter - Människan är ett våldsamt släkte och då behövs dessa färdigheter.
Lärdomsfärdigheter - Kräver studier och behöver verkligen nötas in för att kunskapen ska sitta kvar.
Relationsfärdigheter - Färdigheter som man får utav att träffa och umgås med folk.
Skumraskfärdigheter - Utövas av dem som håller på med de lite mer sämre sedda verksamheterna.
Vildmarksfärdigheter - Används när man är ute och reser och försöker överleva i naturen.
Normalt är det max 8 färdigheter i varje färdighetsgrupp.. Undantaget är lärdomsfärdighetsgruppen som har 15 färdigheter.. Yrkerna heter inte yrken längre.. Jag har istället valt att kalla dem för "levnadsbanor".. Ur den levnadsbana som man väljer att karaktären ska komma från så får man ett antal färdighetsval.. Man behöver inte använda sig av alla färdighetsval och om man nu vill ha fler färdighetsval eller någon ur en grupp som man normalt inte får ta av kan man köpa dem för erfarenhetspoäng..
Levnadsbanorna är:
Den behagande - Ditt liv har hittills gått ut på att tillhandahålla folk tjänster eller varor
Lärdomsfärdigheter: 4
Relationsfärdigheter: 4
Skumraskfärdigheter: 4
Vildmarksfärdigheter: 2
Den bildade - Kunskapssökandet har för dig varit större än för andra
Lärdomsfärdigheter: 8
Relationsfärdigheter: 3
Vildmarksfärdigheter: 3
Den brottsliga - Livsödet har styrt dig till att begå brott och på den banan har du fortsatt
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 8
Den strövande - Vandraren som sällan har en fast boplats och som lever av det naturen ger
Kampfärdigheter: 2
Lärdomsfärdigheter: 2
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 8
Den stridslystna - Våldet som följde i din väg har sedemera blivit ditt levebröd
Kampfärdigheter: 4
Lärdomsfärdigheter: 3
Relationsfärdigheter: 3
Skumraskfärdigheter: 2
Vildmarksfärdigheter: 2
Fördelen med det här är att man kan använda levnadsbanorna till att få alla sorters yrken.. En annan är att man kanske inte blir lika låst vid stereotypiskt spelande.. En tredje att det faktiskt går snabbare att välja färdigheter för den erfarne.. Man kan också gå från en levnadsbana till en annan under karaktärsskapandet.. Regelmässigt ter det sig att man väljer en levnadsbana (säg den stridslystna) men anpassar färdighetsvalet till den nya levnadsbanan (säg den bildade)..
Nackdelen är att nybörjare inte riktigt vet vad man kan spela för något.. Jag tänkte lösa det genom att ge en lista över vad man kan spela.. Tack vare en gammal tråd här så har jag runt 70 stycken yrken att välja från.. Dock så är jag osäker på om jag verkligen ska ge ut en lista över vad man kan spela.. Då är man ju tillbaka till att välja yrken igen.. Ett annat sätt man kan lösa det på är att ge yrkesförslag som en del av texten eller som bilder i regelboken..
Så vad tycks? Är det kräk, eller? Är det några ord som ni tycker jag borde ändra på? Är det en konstig mängd av färdighetsval man får (den här frågan kanske är lite svår att sätta sig in i utan att ha läst igenom mina husregler)? Ser ni några klara nackdelar?
Lite filer om du är intresserad:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardighetersgrupper.rtf
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/levnadsbanor.rtf
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även försökt begränsa möjligheten till att välja vapenfärdigheter