Nekromanti Färg på scrollister

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Kan jag påverka scrollistans färg hos mottagerns dator från en hemsida? Om ni tittar på mitt förra inlägg här på ot och tänker er att er att jag inte vill ha standardfärgen hos windows som scrollista i fönstret... ??? Hur går jag tillväga, är det CSS som gäller? (jag som är uberdålig på sagda grunka)

Gastono

Hero
Det är ytterst möjligt...
Ta en titt på html dokumentet som jag bifogar, där ser du effekten.
"Visa källa" eller "öppna med (t.ex.anteckningar)" för att se koden.

Jätteenkelt egentligen, nu har jag lagt det direkt i en htmlfil men i CSS typ, exerimentera med det om du vill ha det i CSS'n.

Lycka till!

Rickard

Urverk speldesign
En jättebra sida för sådant finns på: http://www.w3schools.com/

Där har du allt som är värt att veta. Du behöver bara söka lite. Själv så satt jag och läste igenom allting om xhtml, css och dthml. Det gav mig lite kunskaper om vad som kunde göras. Titta igenom deras exempel.

Detta är en direktlänk: http://www.w3schools.com/htmldom/dom_obj_style.asp#scrollbar

Notera en jätteviktig sak där. Att kunna ändra rullningslistefärgen är något som bara funkar med Internet Explorer och inte någon vedertagen standard (därför hittar du det inte på css-avdelningen). För hur man skriver css i en extern fil får du ta reda på själv :gremwink:, men det finns på sidan.

/Han som kan säga att man bör skriva "scrollbar3dLightColor: #cccccc" för att få en del av rullningslistan grå

Dewil

Skrivbordsgeneral
Och apropå standarder

Om du vill skriva din webbsida så den uppfyller standarderna så är W3:s HTML-validator ett bra verktyg. (Skälet till att skriva webbsidor enligt standarderna är t.ex. att sidorna presenteras på samma sätt i alla webbläsare och att de även blir läsbara i alternativa webbläsare som t.ex. läsare för synskadade.)

Om du inte vill krångla till det för dig så gör för guds skull inte så som webbplatser som t.ex. Aftonbladet och WRNU gör: påstå att de följer standarderna när HTML-koden i själva verket innehåller så många fel att HTML-validatorn gråter blod.

Dewil, ogillar hyckleri

Jarl

Hero
Rekommendation: inte

Som sagts innan så går det, men det är ingen standard, och kommer antagligen (förhoppningsvis) inte bli standard.
Varför är det dåligt då?

1) Rullister är en del av webbläsaren och OS:ets gränssnitt, inte webbsidan. Om jag valt en viss färg för scrollister i mitt OS vill jag inte att slumpmässig webbsida ändrar på det.

2) För ovana användare är det dumt att störa konsekvensen hos gränssnittet. Om lister alltid är blå, så låt de vara blå även när man surfar. Det underlättar för de ovana.

3) Människor med synproblem (dålig syn, färgblindhet) kanske har ställt in rullister på ett visst sätt för att de ska synas. När en webbsida byter färg så förstör man deras inställning.

Frixeray

Swordsman
Nja, Explorer är inte ensam med att stödja den funktionen. Opera stöder den alldeles utmärkt. I Opera ges även möjligheten att stänga av funktionen om man inte gillar den (Verktyg -> Inställningar -> Avancerat -> Visning -> Låt dokument styra utseendet på rullningslisten). Lätt som en plätt!