Nekromanti Färger

Troberg

Sinister eater
Fler filmer där färger används för effekt

Excalibur
Vet inte varför alla hatar den, jag gillar den överdrivna, larger than life-känslan den ger. Titta på den, det är kraftiga gröntoningar, rödtoningar och så vidare för att bygga stämningar.

Europa
Lars von Triers förbisedda mästerverk (rekommenderas starkt, tyvärr verkar den omöjlig att få tag på i digital form och min VHS-kopia är rätt så kass). Allt är i svartvitt, utom vissa detaljer då personer för ett ögonblick visar känslor, tex det röda blodet som droppar i vattnet då en person skär upp handlederna. Spielberg stal det tricket ett par år senare i Schindlers list med en röd klänning.

Riket
Återigen von Triers. Allting går i en sepiagul nyans, vilket dels ger en känsla av overklighet, dels är en reflektion om hur långt läkarvetenskapen och vetenskapen som helhet egentligen inte kommit genom en antiklook.

1984
Bra filmatisiering av Orwells ripoff på Kallocain. Allting är grått, dammigt och outsmyckat, allt för att förmedla en stämning av tristess och kyla.

City of Lost Children
Ytterligare en sorgligt förbisedd film. Även här har man använt färger, mest grönt och gult, för att ge en känsla av overklighet. Detta kombineras med skarpa, mättade färger, vilket förstärker overklighetskänslan.

Dune (originalet)
Stora gula sandytor under en enorm, klarblå himmel ger en känsla av storslagenhet. Har ni varit ute i en riktig öken så känner ni igen känslan, man kan liksom inte förstå att det finns så mycket himmel.

Hellraiser 2
Egentligen inte så mycket färganvändning i den här, men jag nämner den ändå som exempel på att det funkar. Det var första Hellraiserfilmen jag såg och jag såg den på en sprillandes ny video. Videon var dock defekt och filmen visades i svartvitt. Jag störtgillade filmen, men när jag några år senare såg om den i färg så blev jag skitbesviken. Den funkade helt enkelt så mycket bättre i svartvitt (och ja, jag har sett om den i svartvitt sen dess så det var inte bara för att det var första gången).

Dario Argentos filmer
Klara, skarpa färger, som både ger en känsla av overklighet och hypnotiserar åskådaren.

Tim Burtons filmer
Återigen en lek med visuella signaler, massiv julkänsla i jullandet från en störtflod av julfärger, grått och svart i halloweenlandet, pastellfärger i Edward Scissorhands suburbia och så vidare.

Soylent Green
Urvattnade färger visar på ett nedgånget samhälle. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Soylent Green is people! </font></td></tr></table>

The Crow
Återigen en film där man låter grått och svart symbolisera ett mörkt samhälle, med röda scener för smärta och skinande gula för lycka.

Diverse porrfilmer
En färgskala som i huvudsak går i hudfärg, med stänk av vitt. Definitivt en färgskala vald för att ge en tillfredställande effekt på tittaren.

Rising

Vila i frid
Re: Fler filmer där färger används för effekt

Diverse porrfilmer
En färgskala som i huvudsak går i hudfärg, med stänk av vitt. Definitivt en färgskala vald för att ge en tillfredställande effekt på tittaren.
Ju varmare färgskala, desto bättre. Det har varit mitt mantra, typ, länge. B-italiensk snusk kan ha kyliga färgtoner där aktrisernas hud ser blågrön ut, och det bara coldbombar mig hårt. No sexy indeed.

Har någon nämnt Matrix, förresten? Den verkligt gröna filmen?

Terminator 2 och Aliens är synnerligen blå, förresten.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"[...] Aliens är synnerligen blå, förresten."

Och för att avsluta den serien så är Alien 3 tämligen gulskitig, medan fyran mestadels skiftar mellan gult och grönt (om jag minns rätt). Ettan var väl ganska färglös, däremot, och AvP...öh...grönblå?

Troberg

Sinister eater

Ju varmare färgskala, desto bättre. Det har varit mitt mantra, typ, länge. B-italiensk snusk kan ha kyliga färgtoner där aktrisernas hud ser blågrön ut, och det bara coldbombar mig hårt. No sexy indeed.
Tja, den monitor jag har för filmtittande håller på att kuka ur, så allting, inklusive svartvita filmer, går i en varmt röd-gul färgnyans, så jag har liksom inget val. Instant smut, oavsett film...

Eksem

Champion
Re: Hulk krossa ynka teori!

Ska inte Hulks gröna färg representera radioaktivitet, eller nåt? Det har jag trott.

magoo

Hero
Jag tycker också att färgval är intressant - såg faktiskt operan Tosca i Umeå där ljus- och färgsättningen var större njutning för mig än musiken, tillförde mer till handlingen dessutom.

Filmer som spelar mycket på färger är t ex Hero, där jag tyvärr har för lite kunskap om kulturen för att säga var färgerna representerar - 6:e sinnet där allt om har med döden att göra är rött - och Pitch Black där det finns ett magiskt blått ljus som jag antar ska göra världen mer främmande, verkligen läckert.

En färg kan förstärka oerhört, men det är ändå storyn som ger stämningarna tycker jag - bäst är om färg och musik används i helt fel sammanhang. Jag gillar när en grön skön miljö blir hotfull (t ex i Predator) eller när ljuv musik ackompanjerar något fasansfullt (t ex Gospeln "And the Rock cried out..." i Babylon 5) eller när vitt får företräda ondska (t ex stormtroopers i Star Wars).

För mig säger färgerna:

Rött: Känslor, värme, trygghet, sex
Gult: Aktivitet, värme, intelligens
Grönt: Lugn, värme (ja, grönt är en kall färg men ändå!), harmoni
Blått: Lugn, kyla, tanke, meditation
Svart: Lugn, kyla, tomhet
Vitt: Sterilt, kyla

Om jag tänker ondska så tänker jag faktiskt vitt. Den vita häxan i Narnia, läskiga albinotvillingar i Matrix, gangsters i vita kostymer, onsdkefulla barn med ljusblont hår, bleka aliens med anal probes i högsta hugg i vita rum...

Och favoritfärgen är... BLÅ!

Magnum_UBBT

Warrior
Hulken är grön pga..

Egentligen är det det en ganska enkel men väldigt tråkig anledning varför Huklen är grön. Från början tecknades Huklen i grått men snart märkte man att han ej framstod tillräckligt bra. Läsarna "såg" inte honom som den Hulk han var. För att lösa detta så beslöt man sig för att teckna hulken i en annan färg. Tyvärr var en väldans massa färger upptagna redan av andra superhjältar som Marverl skapat. Den enda färgen som var relativt oanvänd var grön.. sagt och gjort. Hulknen fick bli grön och det blev en hitt! =)

/Magnum

Oldtimer

Slava Ukraini!

Ska inte Hulks gröna färg representera radioaktivitet, eller nåt?
När hulken först dök upp i min avlägsna barndom, kom sig hans krafter av att den gode doktorn hade experimenterat med växter för att finna deras styrka. Ni vet, trädrötter som kan spräcka upp berg. Därav hans gröna färg -- klorofyll.

/Mikael

Nightowl

Champion

När hulken först dök upp i min avlägsna barndom, kom sig hans krafter av att den gode doktorn hade experimenterat med växter för att finna deras styrka.
Uh, jag har läst den första Hulk-serie som publicerades (i nytryck - jag är yngre än Oldtimer) och i den är Robert Bruce Banner atomforskare och bombkonstruktör. Förvandlingen av Banner till först grå och sedan grön muskelknutte är helt slumpartad, en nyckfull sidoeffekt av "gammabomben". Jag har aldrig läst Oldtimers version, men det måste vara en senare grej (mellan hans barndom och min, typ, för då var Hulken resultatet av en bomb igen).

Erik

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag hörde att

Jag hörde att författaren egentligen tänkte sig att Hulken skulle ha en dräkt, men att han inte för sitt liv kunde motivera varför han skulle ta på sig en dräkt när han blev förbannad och arg. Så därför gjorde han honom grön istället, som substitut för dräkten.

/Naug, hör saker