Nekromanti Färgkodade rustningar

God45

#PrayersForBahakan
Ni vet hur drakar är färgkodade i D&D? Metalliska är goda, pastellfärgade är onda? Jag vill göra samma sak för riddare eftersom, det gör vi redan.

Är du en riddare, alltså inte en kille i en rustning på en häst utan en Riddare med stort R, så är du utsedd till din position av gudarna genom en kung eller biskop som mellanhand. Du är lite gudomlig, lite magi och det vrider verkligheten runt dig. Så det är inte att onda riddare går ut och köper svarta rustningar med demoniska ansikten på dem eller att goda riddare köper gyllene rustningar. Det bara händer, lite i taget utan att det märks från dag till dag.

Tankar?

Jocke

Man med skägg
Jag har alltid tänkt mig att det är så saker över huvud taget fungerar i fantasy (efter som de inte finns nån större vetenskaplig utveckling eller evolution i merparten av alla fantasyvärdar) . Några alver som bor vid havet börjar dyka efter pärlor, inom fyra-fem år är hela deras stam havsalver, med gälar. Efter en länge tid blir de torsk-män. typ.

God45

#PrayersForBahakan
Jocke;n142653 said:
Jag har alltid tänkt mig att det är så saker över huvud taget fungerar i fantasy (efter som de inte finns nån större vetenskaplig utveckling eller evolution i merparten av alla fantasyvärdar) . Några alver som bor vid havet börjar dyka efter pärlor, inom fyra-fem år är hela deras stam havsalver, med gälar. Efter en länge tid blir de torsk-män. typ.
Exakt så jag tänker mig det. Det handlar mer om vad man förknippas med än om något annat. Planescape gör det här ganska explicit men överlag är D&D ganska postmodernt när jag spelar det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n142658 said:
Exakt så jag tänker mig det. Det handlar mer om vad man förknippas med än om något annat. Planescape gör det här ganska explicit men överlag är D&D ganska postmodernt när jag spelar det.
Så har jag aldrig tänkt på det. Men ur highfantasy-perspektiv är det faktiskt ett väldigt tilltalande sätt att se på det. Väldigt tilltalande.

Du blir vad du gör, så att säga. Det är därför människor som äter människokött blir likätare med tiden. Att en alv och en människa får barn ihop behöver inte ha något alls med biologi att göra utan med deras önskan. Nytt sätt att tänka på det för mig. Spännande.

Och cool idé om rustningar också.

Zappelina

Swordsman
Alltså, jag gillar ju när fiktion är fiktion och följer egna, fiktiva lagar. Detta är en alldeles utmärkt lag som kan förklara väldigt mycket inom fantasy som annars är svårt att förklara. Det har en skön intern logik till det, att symboler tar form över tid för att ja, varför? För det är ballt och fiktionen behöver det. Vad kallar man det? När fiktionen liksom skriver sig själv och vidareutvecklas utifrån sin egen premiss? Jag tror det kallas ngt smart. Spelar mindre roll kanske

God45

#PrayersForBahakan
Zappelina;n142813 said:
Alltså, jag gillar ju när fiktion är fiktion och följer egna, fiktiva lagar. Detta är en alldeles utmärkt lag som kan förklara väldigt mycket inom fantasy som annars är svårt att förklara. Det har en skön intern logik till det, att symboler tar form över tid för att ja, varför? För det är ballt och fiktionen behöver det. Vad kallar man det? När fiktionen liksom skriver sig själv och vidareutvecklas utifrån sin egen premiss? Jag tror det kallas ngt smart. Spelar mindre roll kanske
Det kallas postmodernism :)

obak

Hero
Hur förklaras bikininirustningen ur ett postmodernistiskt perspektiv?

God45

#PrayersForBahakan
obak;n142828 said:
Hur förklaras bikininirustningen ur ett postmodernistiskt perspektiv?
Samma sätt som allt annat? För... Det är så postmodernism fungerar?