Nekromanti Få igång spelarna

Xwavez

Veteran
Nån som har nått bra tips på hur man ska få igång spelarna? Det är första gången vi ska spela och det kommer nog gå ganska segt antar jag..

Krille

Super Moderator
In medias res

Börja mitt i handlingen. Skippa den där jobbiga början, utan nöj dig med att konstatera att rollpersonerna redan är hoppusslade och släng en bunt skurkar på dem.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Rickard

Urverk speldesign
Släng in en strid i början. Kan vara rätt menlös lr utan handling.. Fast om du är osäker på reglerna kan det gå rätt segt.

Starta gärna en kampanj (låångt äventyr) på en gång.

/[color:green]Han</font color=green> som eg ogillar att missbruka vapnet "strid" till att få igång spelare

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Fult men nödvändigt

Jo det är klart att det kan ses som lite "fult" att behöva slänga in en strid för att få igång spelare, men ibland så kan det vara nödvändigt. Oftast så behöver de en lite spark baken för att komma igång. Men efter det så brukar det flyta på.

*Rollspel är en ädel och ibland svår konst*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Krille

Super Moderator
Re: Fult men nödvändigt

"Jo det är klart att det kan ses som lite "fult" att behöva slänga in en strid för att få igång spelare"

Fult och fult - betänk anslaget i så gott som vilken Bond-film som helst. Vad händer? Jo, Bond hamnar i en prekär situation som inte nödvändigtvis har med resten av filmen att göra och skjuter sig ut med ett lass lustigheter levererade på hög. Klipp till den obligatoriska introvideon med lagom smörig poplåt och en video med effekter som skulle få de flesta artister att bli gröna av avund och tillräckligt många lättklädda kvinnliga fotomodeller för att Hugh Hefner också ska bli grön. Klipp till Ms kontor, där Bond på ett eller annat sätt kommer fram och levererar en kasse lustigheter till Moneypenny, varpå filmen egentligen börjar.

- Krille

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Förvisso...

...men det kan ju kännas lite fel att behöva köra på en sådan, för många häftig scen, när man egentligen inte vill, bara föra att "få igång" spelet.
"Okej, nu kör vi igång på allvar grabbar!"
Det ska väl inte behövas. Men å andra sidan så gäller det ju bara att försöka få igågn dem genom en spännande handling eller något i den stilen. Det finns nog ett stort antal sätt.

Förövrigt så håller jag med dig. "Bond"-sättet är ett bra sätt som fungerar ofta. Kul är det också!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Nightowl

Champion

Alla våra JB RPG-äventyr började så - mitt i ett annat fullständigt irrelevant ANNAT äventyr. Funkar perfa. :)

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Foggmock

Myrmidon
James Bond [OT]

hrrm. nu måste jag som bondfilmsnörd få säga mitt. till å börja med har jag sett alla filmerna som finns på VHS, på VHS minst en gågn. de flesta fler gånger. den senaste har jag sett på bio, bara en gång än ås länge. Inte för att jag gillar Bond-filmerna mer direkt än andra, men de har sin charm (även om det faktiskt VAR bättre förr..).

Till saken hör att dessa igångsparkningar faktiskt allt som oftast har med resten av filmen att göra. nu skrev väl inte du raka motsatsen, men ändå. Kan just nu itne komma på någon film där första scenen är totalt Far-off från resten av filmen. Ta tomorrow never dies, där introdueceras kärnvapena i början, och i Goldeneye introduceras lite skurkar osv.

Även om jag måste hålla med, på mitt eget vis att de ofta består av ett 'gammalt' uppdrag, och när han kommer till M blir det 'bra gjort, fixa detta istället'.

vart jag vill komma är att (detta börjar bli en obligatorisk del av mina inlägg, eftersom det är svårt att utläsa det av det övriga i inläggen.../images/icons/blush.gif) de flesta bondfilmers början har något med resten att göra, ibland livsviktiga för handlingen.
Sådeså!

PS Fogge - som särsklit gillar när Bond fångar Stavros Blufelds rullstol på en helikopter-skena-landnigställs-tjosan och tippar ner honom i en skorsten. DS

Jag vet att jag har rätt!

Krille

Super Moderator
Re: James Bond [OT]

"som särsklit gillar när Bond fångar Stavros Blufelds rullstol på en helikopter-skena-landnigställs-tjosan och tippar ner honom i en skorsten."

Vilket väl får anses vara den klassiska Bond-inledningen - och om jag inte minns fel så har den inte ett jota med resten av filmen att göra (har jag fått för mig totalt fel när jag påstår att den var anslaget till Ur dödlig synvinkel?).

- Krille

Hasse

Hero

"Klipp till Ms kontor, där Bond på ett eller annat sätt kommer fram och levererar en kasse lustigheter till Moneypenny, varpå filmen egentligen börjar."

Ms kontor har ju precis samma funktion som många värdshus har fått haft i många äventyr. Trots detta är det många som faktiskt tycker det är tråkigt att äventyr alltid börjar på ett värdshus men inte att Bond alltid får sina uppdrag hos M.

Vad är det jag vill ha sagt jo att det är egentligen behöver vara tråkigt att äventyr börjar på ett värdshus jämt, det blir vad man gör det till. Fast jag skall villigt erkänna att jag gärna o försöker undvika att äventyr börjar på ett värdshus just för att det lätt blir samma sak varje gång.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Kitzune

Swashbuckler

<I>"Ms kontor"</I>

Jag läste det där först som: äm-äss kåntår
Och undrade vad fasen ni pratade om /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten - M´s kontor blev mitt fall (-:

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Rosen

Myrmidon

<I>om jag inte minns fel så har den inte ett jota med resten av filmen att göra</I>

Nada - den är bara ett sista tack och hejdå till Blofeldt.  S.P.E.C.T.R.E. ströks ju ur historierna av copyrightskäl (samma upphovsröra om Åskbollen som möjliggjorde Never Say Never Again) men det hade ju inte gjorts särskilt tydligt vart de tog vägen...

<I>(har jag fått för mig totalt fel när jag påstår att den var anslaget till Ur dödlig synvinkel?).</I>

Tror det var den, ja.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind

>...och om jag inte minns fel så har den inte ett jota med resten av filmen att göra

Stämmer bra det. Det är t.o.m. så att den har med en tidigare film att göra, "In Her Majestys Secret Service", där JBs hustru blir dödad av Blofeldt. Det är ju på hennes grav JB lägger blommor när Blofeldt dyker upp med sin helikopter-ploj. Sedan försvinner SPECTRE ur serien för gott (?) med ett utdraget "Mister Booooooooooooond".

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: In medias res (OT)

Vill minnas att det fanns ett scenario, som både började "In medias res" och t.o.m hette så, i ett nummer av CoC-fanzinet/tidningen "The Unspeakable Oath". Det var genialt. Det börjar med att spelarna finner sig stående i ett kök med ett uppsprättat lik på köksbordet, hållandes i blodiga knivar. Dessutom har de tappat minnet och har ingen aning om det är de som sprättat upp liket och isådana fall varför. Det blev ganska kladdigt efter ett tag minns jag och trots att det enda farliga i scenariot var dem själva, kom endast en av de fyra rollpersonerna ut ur det hela med livet/och eller sin SAN i behåll :)

/Anders

Hasse

Hero
Re: Vodka?! [OT]

Efter några riktigt räliga busgroggar slängar man sedan på ett bandat Allsång på skansen med Lasse Berghagen och Ricky Martin som alla kan sjunga med till. Efter så kan väl man inte annat än ha kommit igång eller?!/images/icons/crazy.gif

Hasse

Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-10-02 19:52.</EM></FONT></P>

Rising

Vila i frid
Faktum är att vodka funkar [ännu mera ot]

Jag brukar iaf spelleda Kult med att spelarna börjar på en fest, och får ta för sig av vad jag själv har i förrådet. (en smart komplementregel till de befintliga reglerna angående alkohol: Dricker du i spelet, skall du oxå dricka i verkligheten. Berusade rollpersoner fattar ju mer korkade beslut än när de är nyktra... Problemet är att du måste spela i realtid från det att de blivit på örat irl)

Det fina med berusning är att man kan småprata på ett helt annat sätt om man sitter med en Gin'o'Tonic i handen. Jag brukar prata i mun med mig själv som tre eller fler SL och hålla långa meningslösa diskussioner med spelarna. Det har förstås inget med äventyret att göra, men ökar stämningen, och alla får leva sig in i rollerna.

Borde funka ännu bättre i DoD, där det ju är standard att man börjar på ett värdshus.

/Rising

Hasse

Hero
Re: Faktum är att vodka funkar [ännu mera ot]

"Borde funka ännu bättre i DoD, där det ju är standard att man börjar på ett värdshus."

Bara de inte beställer in en "Ginåtånik" så håller ja´ med dig./images/icons/wink.gif

Hasse

Pink Floyd

Eksem

Champion
Re: Faktum är att vodka funkar [ännu mera ot]

Ett bra alternativ är folköl, det blir många långa kisspauser spelledaren kan utnyttja till sin fördel, samtidigt som man aldrig blir mer än salongsberusad.