Nekromanti Få in lite spänning i vanliga stridssystem

peta

Warrior
Kom på en enkel liten regel för strid som ger lite taktiska val och mer spänning och borde kunna passas in i de flesta spel där strider baseras på en jag anfaller – jag parerar modellen.

Idén ligger i att man slänger ut reglerna för vem som slår först (vilket oftast brukar vara slå högt och lägga till ett visst värde). Istället får varje deltagare i striden skriva ner en siffra på en lapp. Den som skrivit ner högst värde får handla först, alternativt får man lägga till något sorts initiativvärde om spelet har det och man vill ha kvar det.

Kruxet är att man får även dra av detta värde från sitt färdighetsvärde på vapnet/vapnen man använder. Om man lyckas så får offret parera (med den modifikation som de angav). Om det misslyckas så får offret anfalla, naturligtvis även här med modifikationen.

Helt plötsligt har man fått in lite taktisk tänkande och spänning i det eviga tärningsrullande som en strid lätt kan bli med anfalla - parera modellen. I början av varje runda måste man avväga om man vill satsa på att slå först, men lite sämre eller hoppas på att motståndaren tar sig vatten över huvudet och man får chans att ge en riktigt råsop.

Rising

Vila i frid
Yeah, jag gillar det här också. Det är bra spelmässighet (enligt den modell jag kallar för Kvalificering (=man vill få högst, men inte högre än man behöver)).

Jag använde någon liknande regel för revolverdueller a la den där westernfilmen med Russel Crow, Sharon Stone och Leonardo DiCaprio.

Liksom - man valde hur snabbt man skulle dra, och det valet gjordes i hemlighet, och den hastigheten blev sedan en minusmodifikation på ens träffslag. Då gällde det att agera först, men inte snabbare än man behövde. Systemet blev skitkul och mina spelare älskade att ge sina gubbar olika sorters personlighet under duellerna: Några var hetsporrar och chansade högt, medan andra var skitcoola och tog tid på sig för att träffa ordentligt. Så fort man etablerat sin stil på det där viset så kunde man vinna skitmycket på att plötsligt finta och göra något oväntat. Det blev en hel del grymma blufftaktiker den spelomgången.

Samma sak kommer att ske med ditt system. Kort sagt - ett mycket bra systemtänk, och det är enkelt att införliva det i redan befintliga spelsystem såsom BRP. Så jag ger tummen upp.

/Rising

peta

Warrior
Skumt

Ursprunget till den här idén kommer också från en regel för hur man skulle lösa revolverdueller som jag knåpade ihop och sedan insåg att man även kunde kläma in i BRP modellen.

Och 'The Quick and the Dead' var definitivt en inspirationskälla när jag satte ihop reglerna.

MrG

Swashbuckler
Låter som ett bra koncept, skulle också kunna se det i ett system med tärningspölar, där man har sitt t-antal sammanlag och i smyg tar insiativtäningarna i höger om det andra slaget i vänstern. Ökar slumpen och kanske även lite spänningen?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag ser möjligheten att det blir jobbigt när SL skall sätta initiativ på tio-femton SLP, men redan nu ser jag möjligheter för grupphandlande osv så det finns ju lösningar runt det med.