Jag tycker att största skillnaden mellan DnD5 och andra spel är att finns så väldigt mycket material. Om det är bra eller dåligt får man avgöra själv, men vill man ha mycket material om det mesta (inklusive AP, diskussionspoddar etc) så får man det med råge.
När man spelar sedan behöver man absolut inte allt som finns i böckerna på en gång. Hjältarnas Tid som jämförelse har 11 sidor monster/varelser och det är väl rätt standard, DnD5 har en separat bok med 350 sidor, och det är bara grundsetet. Dungeon master's guide har typ 80 sidor magiska föremål. De tre startböckerna är omfattande i sidantal, men reglerna känns inte överdrivet komplicerade. De utgör en ganska liten del materialet.
Min hangup är på den fantasyvärld som är default, men jag plockar gärna en delmängd av materialet för att göra någon nischad variant. Man behöver absolut inte använda alla raser, spells etc när det finns så mycket att välja på.
När man spelar sedan behöver man absolut inte allt som finns i böckerna på en gång. Hjältarnas Tid som jämförelse har 11 sidor monster/varelser och det är väl rätt standard, DnD5 har en separat bok med 350 sidor, och det är bara grundsetet. Dungeon master's guide har typ 80 sidor magiska föremål. De tre startböckerna är omfattande i sidantal, men reglerna känns inte överdrivet komplicerade. De utgör en ganska liten del materialet.
Min hangup är på den fantasyvärld som är default, men jag plockar gärna en delmängd av materialet för att göra någon nischad variant. Man behöver absolut inte använda alla raser, spells etc när det finns så mycket att välja på.