Olika sorters modereringar
Det är rätt, vi är hemma hos Olle Johansson och hans hjälpredor (redaktion och moderatorer). Men givetvis vill redaktionen ha en populär site (inte bara det, Sveriges populäraste rollspelssajt). I och med det finns det en viss demokrati här. Jag kan dock tipsa - vill man ändra reglerna här - som ni alla redan har accepterat - så är det nog bäst att maila (bättre än att starta trådar åtminstone). Noterar redaktionen att folk vill ändra på något kommer man att se vad som kan göras åt saken.
Nog om det. Vad jag vill säga är att det finns ett antal olika varianter av moderering. Det finns ingen moderering, á la många amerikanska forum. Eftersom förolämpningarna duggar så tätt där så har det blivit en konstart att överträffa varandra i insinuationer och otrevligheter - men det finns nog en hel del som har vant sig vid jargonen och pallar den. För nya besökare verkar det oftast som en dröse idioter i en klubb för inbördes förakt - i de flesta fall är folk många gånger otrevligare än de skulle vara i verkligheten.
En annan variant är den ursprunliga - några personer har startat ett forum/kanal (ursprungligen BBS:er) och de är enväldiga härskare. De släpper in folk de betraktar som trevliga och kickar utan pardon andra. Vi har nog alla vandrat in på någon IRC-kanal, ställt en "noob-fråga" och kickats eller bannats utan pardon någon gång. Det är vanligt med favorisering, men generellt sett gäller det att så länge man gör som op:arna säger så har man inget att frukta.
En tredje variant är den som vi kör här, och det är att moderatorerna försöker hålla nere otrevligheterna utan att göra undantag, till priset att man hela tiden syns och måste arbeta - de låsta trådarna är exempel på det. Moderatorerna försöker använda synligheten till att informera på pogo-pedagogaktigt sätt att "detta är inte bra, blabla". Förhoppningen är förstås att lära folk att undvika otrevligheter, men det är endast en utopi. En viss andel personer kommer vara rebelliska nog att gå emot reglerna (freedom of speak), medan många nyregistrerade inte har koll på vad som är ok eller inte och därmed åker dit.
Några fler varianter att tillägga? Personligen är jag mycket glad att vi inte har ett omodererat forum, eftersom dessa degenerar konstant (inte sällan dör väl forumen på grund av inre stridigheter och nya forum bildas av avhoppare). För egen del kan jag leva med både diktatur á la IRC eller nu gällande - men det råder ingen tvekan om att nuvarande metod minimerar bråkandet, kanske på en bekostnad av att en del användare irriterar sig på den ständiga moderatornärvaron.
Nåja, min poäng förlorades i dimmorna någonstans.
/RipperDoc