Nekromanti Får jag IG med detta

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Håller på att pynta ihop en sajt till studierna mina. Vad i följande sajt är bra och vad är dåligt?

Ladyns lilla författarhörna

Har jag tex lyckats få några "sagopoäng" med den?

Till saken hör att till merparten av berättelserna kommer jag att slänga upp tillhörande bilder, respektive en pdf med valda stycken ur berättelserna.

Det kommer mera... :gremsmile:

Gastono

Hero
Om jag förstått det rätt och det är sajtens uppbyggnad du vill ha feedback på så är det enda jag ser en avsaknad av en CSS.

Ladda alltid en CSS. Det är alltid positivt och ger ett par stilpoäng :gremwink:

Undvik att göra text som bilder, om man vill skriva ner/kopiera stycken så fungerar inte ctrl+c / ctrl+v så bra :gremlaugh:

Något tydligare länkar skulle nog också vara positivt.

Annars tycker jag den är väldigt snygg! Bra jobb!

Cohen

Swordsman
Feedback

Nu när jag har tittat lite mer på sidan kan jag förhoppningsvis ge lite mer konstruktiv feedback.

Rent grafiskt...skitbra. Färgerna och dekoren passar bra ihop och ger bra känsla till sidan. Det känns som...antiken.
Texten är lätt att läsa. Syns bra.

Som Gastono skriver är länkningen en aning svårbegriplig. Man vet inte vad de gör om man inte läser i statusfältet.
Dessutom är de svåra att hitta. Borde finnas något smart sätt att göra folk uppmärksamma på att det är länkar och inte bara dekorationer, utan att ändra sidans utseende.
Jag tror bl.a. det skulle bli snyggt om du gjorde en backlänk med texten "Back" eller "Index" eller liknande med samma utseende som "site made by elf", istället för "<<<<".
Både mer lättbegripligt och estetiskt tilltalande.

Ladda alltid en CSS. Det är alltid positivt och ger ett par stilpoäng
För att inte tala om hur det underlättar förändringar på hela webplatsen samtidigt.

Förutom avsaknaden av css, vilket för övrigt inte behöver vara ett problem, hittar jag ingenting att anmärka på i källkoden.
Nä, nu ska jag sova. Du är helt klart godkänd!

Eva Florén

Swashbuckler
Snälla pojkar inte snacka grekiska. :gremsmile: Jo jag har en hum om vad css är... men är inte tillräckligt väl inkänt med "funktionen" av den. Men å andra sidan känns det inte som om det behövs... :gremsmile:

Att göra text som bild var ett nödvändigt val i det här sammanhanget och om sanningen ska fram så är ju textsnutten för liten för att fylla någon som helst funktion av ctrl och copy juh! Valet jag gjorde var att fundera över om alla andra som kanske dimper in på sidan har just det typsnitt jag vill nyttja i just den lilla textsnutten. Jag kom fram till att det var ytterst tveksamt och jag vet inget sätt att så att säga skicka med en font till "läsaren" så jag valde att göra texten till en bild. Tyvärr har det effekten att sidan är segare att ladda för folk som tex. jag som när hon inte är på skolan har modem... Men å andra sidan fick jag till just det typsnitt som faktiskt överensstämmer med anfangerna. Nå, nästa i alla fall. Jag tänker mig att fila till så att jag hittar ett "perfekt" matchande alternativ i framtiden... Då old english är jättejobbigt att läsa så skulle jag vilja ha en unical som är lite stelare.... hm

Till saken med ctrl+c är också att jag kommer att lägga en liten pdf vid en av knopparna så att säga... där kommer samma text finnas nedhämtningsbar och med lite mer godis så att säga.

Länkar är knösigt när man vill ha en snygg känsla över sidan, nu har jag iofs bara testat den i internet explorer... men i alla fall. Jag önskade undivika "textade" knappar och annat hoppande. Men jag håller med om att sidan är "svårnavigerad" innan man funnit ut hur den fungerar. Men jag vill inte gärna släppa känslan i den. Jag har redan brutit stort mot den när man ser till att jag låtit "blomman" bli färgad. Iofs ska jag möta upp färgen vidare senare... när jag har lite tillgång till scanner och sånt...

Tack för berömmet. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Feedback

Antiken... :gremsmile: Jojo, visst är det lite av den känslan jag eftersträvat... med en viss känsla av fantasy också. Tackar

Jag har inte kommit på något bra sätt att få folk att fatta att det inte är bara dekor... se mitt svar till Gastono. Pilarna tillkom som en desperat åtgärd och var inte något jag verkligen vill ha. Jag kommer att fixa en snyggare packpil om man säger, i samma andas barn som den övriga grafiken.

Vad det gäller navigeringen skall jag dock tillägga att jag har gjort små (förgjordat också, minns inte vad de heter) "pratbubblor" som dyker upp efter några sekunder när du håller pekaren över länken. dels för att folk ska veta var de är och dels för att de ska få en flukt om vad saker heter. :gremsmile:

Än en gång, tack för kritiken. Vad det gäller CSS så känns det inte som om det är viktigt just nu.

Gastono

Hero
Okej.

Angående länkarna så kan du prova att göra dem lite mörkare eller kanske ge dem en typ av border.
Prova mycket!

En CSS är väldigt enkel att göra och det ena du behöver göra för att använda den är att lägga till en "laddningssnutt" i head.
(Jag kan skicka exempel på både en css och laddningskoden om du vill fundera på det).

Eva Florén

Swashbuckler
Hur menar du med mörkare border? De länkar som har att göra med huvudnaiviteten... dvs de som är till vänster och är formade som fåniga djur har jag banne mig ingen större lust att färga om... De till höger (blomfanskapet) är bara sådana där "markering i bilden"....

Jag vet att en CSS är ynkligt enkel att göra, om man bara orkade sätta sig in i det. Men för fan, skicka gärna över ett förslag. Mailen finns i min profil. :gremsmile: