Nekromanti Får man göra så här?

The_Gorger

Hero
Re: Who gives a shit?

:gremgrin:

Du känner mig uppenbarligen bättre än du tror! Om man stryker alla frivilliga regler, så är jag ganska förtjust i eons maffighet. Förvänta dig mer info snart, då jag skriver på en hemtenta nu, och då är jag alltid osedvanligt aktiv när det gäller andra projekt.

(edit) Jag kom faktiskt på idén när jag läste ditt gamla inlägg om "drömmar för 2006". Du skrev att du planerade en ny värld, med gondicas regler. När jag läste detta började mitt huvud spinna, då det lät helt uppåt väggarna. Efter att min hjärna totalhavererat efter försöket att få ordning på längd, vikt och BMI, så insåg jag vad nästa logiska kliv i mitt Gondica-pysslande var, och det var detta.

Nightowl

Champion
Re: Who gives a shit?

Efter att min hjärna totalhavererat efter försöket att få ordning på längd, vikt och BMI
Det värsta med viktreglerna är att de finns där. Bort med sådant tjafs som vikt och längd. Vem behöver veta sånt?

För övrigt är det centrala metaproblemet med Gondicas regler att de är totalt schizofrena mellan torr saklig realism i enlighet med Experts 80-tal och tjolahoppsan-äventyr i enlighet med D6 System och 90-tal. Världen har liknande problem. Att pyssla med Gondica är som att data Two-Face från Batman.

Själv har jag funderat på Gondica d20 men det blir inget av så länge jag är kliniskt deprimerad. Inte den nya världen till Gondica heller.

Erik

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondica d20

Jag tror att Gondica skulle kunna giftas ihop framgångsrikt med d20. :gremcool: idé

Men jag har inte tid att satsa på ett sådant projekt. :gremfrown:

Om någon annan vill så är det bara att skicka ett PM till mig.

Anders

The_Gorger

Hero
Re: Gondica d20

Hur massiva är d20's regler? Innan jag kommit för långt i Gondeon projektet, så skulle jag klart vara intressera att konvertera till ett system som någon annan än jag kan vara intresserad att spela. Om reglerna inte är värre än Eon, så skulle jag lätt kunna tänka mig det

Nightowl

Champion

Tja, den frågan startar flamewars på andra ställen - en del tycker det är enkelt, medan andra anser det vara tungrott. De senare brukar för det mesta oberopa massan av special fall som feats/knep som ändrar reglerna i just det fallet, etc.

Så det beror nog på. Jag hade tänkt mig en ganska modifierad d20 Modern eller kanske True20, ett sorts rotskott från d20 som också har en OGL numera.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral

Du kan ju alltid skumma igenom Oldtimers översättning "Dunder & Drakar" - ett bra exempel på att man får plagiera nästan vad som helst, t.o.m. kompletta regelsystem, om man gör det med egna ord - som finns på http://mikael.borjesson.net/dnd/. Det viktigaste är kompatibelt med D&D 3.5 och resten med 3.0. På så vis får du en uppfattning om hur D&D (och därmed också kärnan d20-systemet) funkar.

Dewil

Mekanurg

Gondica d20 Modern

Jag föredrar också d20 Modern. Jag gillar dess sätt att hantera classes med direkt koppling till grundegenskaperna.

Storuggla

Champion
Re: True20

Ja. Vad vill du veta? Den ena ugglan är bibliotekarie och den andra samlar på sig alla spelböcker han hittar. Det finns en röd tråd där någonstans...

Storuggla, nordisk uppslagsbok i melonen

Mekanurg

Vad är utmärkande för True20 jämfört med det "vanliga" d20-köret? Hur hanteras classes, levels och magi?

Mekanurg

Vad är utmärkande för True20 jämfört med det "vanliga" d20-köret? Hur hanteras classes, levels och magi?

Storuggla

Champion

"Vad är utmärkande för True20 jämfört med det "vanliga" d20-köret?"

Okej, disclaimer: Jag gillar inte levels, högar med hitpoints, horder med prestigeklasser och att sitta i femtioelva timmar för att slå upp allt en gubbe kan göra med feats, class abilities och det klabbet. Så mina kommentarer måste ses i det ljuset.

Framför allt är True20 enklare. Det är mer avskalat och förenklar d20 till en hanterbar kärna. Du har nu tre klasser totalt (Warrior – han som slåss, Adept – han som har magiska/mystiska/psioniska förmågor och Expert – han som har massor av färdigheter). Klasserna är mer aketyper eller roller, och som så är det enklare att svälja deras existens.. Hitpoints är borttaget och man slår nu ett svae-slag mot skadan. Det är alltså möjligt att döda en level 20-warrior med en dolkstöt. Attacks of Opportunity tror jag är borta, så strid går dessutom snabbare.' Minions (mooks, underhuggare, kanonmaten) är dessutom enklare att spöa, eftersom de om de misslyckas med sitt thoughnessslag mot skadan som de erhålligt automatiskt erhåller den skada som spelaren vill ge dem. Alltså, Indiana Jones kan plöja igenom horder av nazister utan någon större bokföring.

"Hur hanteras classes, levels och magi?"

Tja, klasserna gick jag igenom snabbt här ovan. Levels: ja, man har levels. Dock ökar levels bara ens förmåga att undvika fara (saves) och banka folk i huvudet med saker (Base Attack Bonus). Magi fungerar tydligen som Mutants and Masterminds superförmågor: Man får välja några "Powers" som man sedan använder sig av och vid behov modifierar. Inga spell lists, ingen vanciansk magi och inga psy-poäng.

I mina ögon så fungerar True20 faktiskt ganska bra. Det tar bort de delar av d20 som jag ogillar men behåller så mycket så att det går snabbt att greppa för de som kommer från d20/OGL-reglerna. Dessutom innehåller bokentvå sidor konverteringsregler från d20 till True20, så man kan använda vilken d20-setting/produkt som helst till True20. Och det är bra. Nu kan jag äntligen spela Red Star, Iron Kingdoms eller Traveller d20 utan att bryta ihop av bokföringsångest!

Rekommenderas. Finns som pdf dessutom.

Storuggla, leverpastejskamoflage