Nekromanti Får man göra så här?

Bornmo

Warrior
Arfert said:
Skulle man hårdra lagen fick man inte ens ha kniv nånstans på allmän plats. Inte ens på camping i fjällen.
Bara för att klargöra, så räknas inte fjällen, eller skog eller sjö, som allmän plats, och det är inte olagligt att bära kniv där. Sen antar jag att på en allmän väg i fjällen blir det olagligt...

ro83rt

Swordsman
Jo fast man använder inte inte en taktisk utformad kniv som verktyg. Det finns andra knivmodeller för. Anledningen till att man valt att ha en kniv som vi diskuterar är självklart att man tycker det är häftigt. Sedan går det att hitta på olika förklaringar och användningsområden men poängen är att det är häftigt. Människor som är ordningsvakter har ofts en förkärlek till taktiska pryttlar och därför använder de sånt så ofta man kan.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Recca said:
Var är en pissepinne?
Det är en pinne man sätter i mitten på pissgropen för att ha som riktmärke när man behöver gå ut och pissa på natten. Eller på dagen. Rent allmänt är det tydligen roligare att pinka på en pinne än i en grop. Voff voff.

Arfert

Facit
Burnmoe said:
Arfert said:
Skulle man hårdra lagen fick man inte ens ha kniv nånstans på allmän plats. Inte ens på camping i fjällen.
Bara för att klargöra, så räknas inte fjällen, eller skog eller sjö, som allmän plats, och det är inte olagligt att bära kniv där. Sen antar jag att på en allmän väg i fjällen blir det olagligt...
My bad. Det är tydligen de olika kommunerna som själv avgör vad som är offentlig plats (utöver grund-kitet, i städer/sanhällen typ). Så ibland räknas badplatser, campingplatser etc till offentlig plats.

Krille

Super Moderator
Björn Wärmedal said:
Recca said:
Var är en pissepinne?
Det är en pinne man sätter i mitten på pissgropen för att ha som riktmärke när man behöver gå ut och pissa på natten. Eller på dagen. Rent allmänt är det tydligen roligare att pinka på en pinne än i en grop. Voff voff.
Dessutom varnar den för att det finns en pissgrop där, så att man inte trampar i och bryter foten i den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Troberg said:
och ha inte en onödigt stor kniv eller en kniv som skriker "TAKTISK KNIV!!!" så är det nog lugnt.
Jo, det var lite så jag tänkte när jag köpte min fällkniv. Jag ville ha en enkel, snygg och praktisk kniv som inte såg ut som att den enbart var menad för att döda folk med. Det visade sig vara väldigt svårt att hitta en kniv som uppfyllde även det sista kravet (till ett rimligt pris).

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Troberg said:
och ha inte en onödigt stor kniv eller en kniv som skriker "TAKTISK KNIV!!!" så är det nog lugnt.
Jo, det var lite så jag tänkte när jag köpte min fällkniv. Jag ville ha en enkel, snygg och praktisk kniv som inte såg ut som att den enbart var menad för att döda folk med. Det visade sig vara väldigt svårt att hitta en kniv som uppfyllde även det sista kravet (till ett rimligt pris).
Vad köpte du för någon?

En liten varning bara om man tänkt köpa en kniv på tradera: det finns mängder med piratkopior där och tradera bryr sig inte så mycket om det även om man anmäler säljare.

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Troberg said:
Tittat på Gerber Remix? Jag har själv den, och kommer nog att köpa en till. Stadig och praktisk, men med helt fel vinkel på greppet för att slåss med. Konstruktionen gör dessutom att hur kall man än är, hur slemmig eller blodig man än är om händerna, hur svag man än är i greppet, så kan man inte halka på greppet. Praktisk enhandsöppning (Dock inte med FAST, Gerbers "spring assist"-teknik, där man öppnar en bit med handkraft och sedan gör en fjäder resten. Tveksam över hur svensk lag ställer sig till den i vilket fall.). Finns både med slät egg och tandad egg, personligen föredrar jag slät egg.

Jag är väldigt nöjd med min.

http://www.gerbergear.se/Essentials/Knives/Remix-Knife_22-41968

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sereg said:
Vad köpte du för någon?
I slutändan blev det den här.

Jag behövde slipa till den för att den en vettig egg, men sen dess har den fungerat väldigt bra för mina behov. Och jag tycker att den är snygg utan att se ut som om den enbart är till för att döda folk.

Hade egentligen helst sluppit engrepsöppningen helt och hållet eftersom jag tycker den bidrar till "döda folk-känslan" och sällan är nödvändig, även om den ofta är praktisk.

Recca

Femme Fatale
Björn Wärmedal said:
Recca said:
Var är en pissepinne?
*Snicker*

Arfert

Facit
Troberg said:
Arfert said:
Trevlig att ha i skogen, tveksam ur juridisk synvinkel för everyday carry. Sedan, personligen, så föredrar jag slät egg framför tandad. Mindre otäcka sår om man skär sig, och den är ofta tandad på den biten av bladet jag täljer med.
Till att tälja har jag den här:

http://www.tradera.com/kniv-fallkniv-hiro-north-man-vit-micarta--auktion_291501_186472421

Arfert

Facit
Prisvärd skulle jag säga. Jag har både billigare och dyrare. Dyrast är nog en vintage Fairbairn-Sykes. Fast den går man inte omkring med på stan. För då blir man tagen av polisen. :gremwink:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Arfert said:
Troberg said:
Arfert said:
Trevlig att ha i skogen, tveksam ur juridisk synvinkel för everyday carry. Sedan, personligen, så föredrar jag slät egg framför tandad. Mindre otäcka sår om man skär sig, och den är ofta tandad på den biten av bladet jag täljer med.
Till att tälja har jag den här:

http://www.tradera.com/kniv-fallkniv-hiro-north-man-vit-micarta--auktion_291501_186472421
ser ut som en fin kniv. AUS6-stål för det priset känns dock inte särskilt prisvärt.