Interference?
..eller "Vem är det som behöver hjälp egentligen?"
"Får SL:s hand styra karaktärspelet?"
- För att svara på en sådan fråga tycker jag att man bör nämna vad man vanligtvis har för krav på sina spelare också. Jamenar, de flesta verkar ju anse att "åh, den store hemske SL lägger sina feta fingrar i allt vi försöker göra, vad ska vi ta oss till?", när det finns en hel del spelare som säger "åh, nu kan vi göra precis vad som helst utan att SL styr oss - men vad fan ska vi göra?".
Debatten har cirkulerat kring hur bra SL är ("bara en bra SL kan göra det där... och det finns det inte många av...") men hur är det egentligen med spelarna? Är alla spelare superbra på gestaltning, problemlösning och handlingskraft? Sinar inte stundom även de bästa spelares förmåga att komma på nya vinklar och idéer?
En sak som hör rollspel till är ju dynamiken, något som exempelvis datorspel saknar, vilket gör att rollspel är roligare (=mer mänskligt anpassat). Det innebär att medan man i datorspelens värld fastnar vid ett pussel, som hur man än vrider och vänder på det inte ger med sig och efter timtals slitande av hår upptäcker att man glömt Föremål#1 just bakom sig, vilket fixar alltihop - eller kanske tvingas ut och leta walkthroughs eller fusk för att ta sig förbi Scenen Datorspelsmakarna Glömde, kan ta samma scen i ett rollspel och låta SL lägga ut precis tillräckligt mycket ledtrådar och 'hints' för att man ska ha en ärlig chans att klara hindret och inte falla på en teknikalitet. Dynamik. Anpassning efter omständigeterna.
Hur mycket SL ska lägga sig i beror inte bara på hurvida spelet ska vara strikt storyanpassat eller kaotiskt tärningslir, utan också vad SL klarar, vad spelarna klarar och vad för slags äventyr det handlar om. Olika berättarmetoder (SL-interference, regel/story, tärning/cinematiskt, improvisation/gestaltning) passar sig mer eller mindre bra beroende på syftet - det finns ingen Optimal Väg™.
Med detta sagt kan jag lägga mina 2c.
En stilfull räddning är alltid bättre än ett "nej, det duger inte - nu bryter vi". Det hela beror också på omständigheterna; försöker rollpersonen (spelaren) avsiktligt göra något mycket osannolikt för att åstadkomma nån form av positiv effekt, eller är det ett oavsiktligt klavertramp eller bara en groda?
Är det en groda; är det bättre att göra något av det (the show must go on) eller ge en blick och ignorera det?
Ofta förekommer omedvetna urspårningar i sociala sammanhang; den noble riddaren som nyper baronessan i häcken och spottar snus på balgolvet, eller kanske den belevrade japanske affärsmannen som gestikulerar vilt, hoppar runt och skriker och svär... Beroende på läget kan det vara effektivt om en av spelarna eller en SLP påpekar att det kanske inte var speciellt smart eller taktfullt - vilket de kan göra oavsett om händelsen var avsiktlig eller inte.
Jag håller med (var det Han, som sa det?) om att det är bättre med bestraffning i konsekvensform än "avdrag" på xp, eller dyl.
Litegrann gränsar frågan också i "vem bestämmer om personen" - ska det finnas förhållningsregler för karaktären; personlighetsdrag som är en del av regelmekaniken (typ Eons personlighetsdrag).
Jag bifogar ett dokument i .RTF-format - en diskussion om möjligheter, för- och nackdelar med "personlighetsmekanik", skrivet av John Kim. Det rör sig bara om 1½ sida, men det är ändå tankvärt.
[color:red]- §eraphim.</font color=red>
..eller "Vem är det som behöver hjälp egentligen?"
"Får SL:s hand styra karaktärspelet?"
- För att svara på en sådan fråga tycker jag att man bör nämna vad man vanligtvis har för krav på sina spelare också. Jamenar, de flesta verkar ju anse att "åh, den store hemske SL lägger sina feta fingrar i allt vi försöker göra, vad ska vi ta oss till?", när det finns en hel del spelare som säger "åh, nu kan vi göra precis vad som helst utan att SL styr oss - men vad fan ska vi göra?".
Debatten har cirkulerat kring hur bra SL är ("bara en bra SL kan göra det där... och det finns det inte många av...") men hur är det egentligen med spelarna? Är alla spelare superbra på gestaltning, problemlösning och handlingskraft? Sinar inte stundom även de bästa spelares förmåga att komma på nya vinklar och idéer?
En sak som hör rollspel till är ju dynamiken, något som exempelvis datorspel saknar, vilket gör att rollspel är roligare (=mer mänskligt anpassat). Det innebär att medan man i datorspelens värld fastnar vid ett pussel, som hur man än vrider och vänder på det inte ger med sig och efter timtals slitande av hår upptäcker att man glömt Föremål#1 just bakom sig, vilket fixar alltihop - eller kanske tvingas ut och leta walkthroughs eller fusk för att ta sig förbi Scenen Datorspelsmakarna Glömde, kan ta samma scen i ett rollspel och låta SL lägga ut precis tillräckligt mycket ledtrådar och 'hints' för att man ska ha en ärlig chans att klara hindret och inte falla på en teknikalitet. Dynamik. Anpassning efter omständigeterna.
Hur mycket SL ska lägga sig i beror inte bara på hurvida spelet ska vara strikt storyanpassat eller kaotiskt tärningslir, utan också vad SL klarar, vad spelarna klarar och vad för slags äventyr det handlar om. Olika berättarmetoder (SL-interference, regel/story, tärning/cinematiskt, improvisation/gestaltning) passar sig mer eller mindre bra beroende på syftet - det finns ingen Optimal Väg™.
Med detta sagt kan jag lägga mina 2c.
En stilfull räddning är alltid bättre än ett "nej, det duger inte - nu bryter vi". Det hela beror också på omständigheterna; försöker rollpersonen (spelaren) avsiktligt göra något mycket osannolikt för att åstadkomma nån form av positiv effekt, eller är det ett oavsiktligt klavertramp eller bara en groda?
Är det en groda; är det bättre att göra något av det (the show must go on) eller ge en blick och ignorera det?
Ofta förekommer omedvetna urspårningar i sociala sammanhang; den noble riddaren som nyper baronessan i häcken och spottar snus på balgolvet, eller kanske den belevrade japanske affärsmannen som gestikulerar vilt, hoppar runt och skriker och svär... Beroende på läget kan det vara effektivt om en av spelarna eller en SLP påpekar att det kanske inte var speciellt smart eller taktfullt - vilket de kan göra oavsett om händelsen var avsiktlig eller inte.
Jag håller med (var det Han, som sa det?) om att det är bättre med bestraffning i konsekvensform än "avdrag" på xp, eller dyl.
Litegrann gränsar frågan också i "vem bestämmer om personen" - ska det finnas förhållningsregler för karaktären; personlighetsdrag som är en del av regelmekaniken (typ Eons personlighetsdrag).
Jag bifogar ett dokument i .RTF-format - en diskussion om möjligheter, för- och nackdelar med "personlighetsmekanik", skrivet av John Kim. Det rör sig bara om 1½ sida, men det är ändå tankvärt.
[color:red]- §eraphim.</font color=red>