Nekromanti Född ur mörker. Liv i ljuset...

Dilandau

Myrmidon
Om man läser den nya krönikan på riotminds.com möts man av följade mening: "Jag var inte ensam, utan fylld utav såväl människor som kvinnor."

Menar författaren att kvinnor inte är människor?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

G

Guest

Guest
det där lät lurigt :)

heha, låter lite galet iaf.

//[Zed]
'rage the enemies...'

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag får väl svara...

Eftersom jag skrev krönikan så anser jag mig kunna svara på frågan /images/icons/smile.gif
Givetvis så är kvinnor människor - att påstå något annat vore dumt. Människor och kvinnor syftar på något symboliskt - inte bokstavligen på just det. Människor syftar på en helhet som både kvinnor och män utgör, kvinnor på endast en del av den helhet.Kvinnor kunde lika gärna ha varit män, men jag tyckte män och människor blev kaka på kaka.
Alltså vad som skall menas med meningen är att "statyn" inte ens kände sig ensam i ett ofullständigt sällskap.

Som sagt var - där har du det. Det var en fullständigt medveten mening som inte var till för att nedvärdera kvinnor /images/icons/cool.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Dilandau

Myrmidon
Re: Jag får väl svara...

Okay. Jag måste dock säga att det kanske inte var den smidigaste formuleringen då den oundvikligen (skulle jag tippa) leder till missförstånd. Det naturliga sättet att läsa meningen är ju som att "kvinnor" inte ingår i "människor" - eftersom det finns ett "och" emellan.

Enligt ditt förslag, ska man då läsa det som "män och kvinnor och kvinnor" eller som "människor och andra människor"?

Om du på något sätt markerat att "kvinnor" handlar om något speciellt, kanske genom att skriva "Kvinnor" eller dylikt, så hade det varit en annan sak.

I övrigt måste jag säga att krönikan var mkt bra.

- d -

dilandau@another.com

Robert Jonsson

Re: Jag får väl svara...

He he... Jo, jag får väl medge att den i första läsningen bidrar starkt till att det kan misstolkas. Fast tanken är ju att då du läst slutet skall gå tillbaka och läsa den igen och förhoppningsvis då skall reflektera över den särskilda innebörden.

Man skall egentligen läsa det som "helhet" och "halvhet", men för att uttrycka det enkelt kan man säga "män och kvinnor och kvinnor"

Kul att du gillade den och eftersom du tänkt till över dtta så känner jag mig nöjd med syftet för den /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

Inte för att vara ett surkart...

...men jag gillar inte när man förutsätter att termen "människa" automatiskt syftar på en man...

...å andra sidan behöver inte alla kvinnor vara människor i fantasy...

/[color:purple]Bosse</font color=purple>, som hoppas att alla förstod vad han menade.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Rickard

Urverk speldesign
Får mig att tänka på... [OT]

...min tid i lumpen. Vårat befäl fick ur sig "och det ska man inte göra mot kvinnor eller andra minoritetsgrupper".

/[color:green]Han</font color=green> som hade det stundtals jäkligt kul under lumpentiden

Robert Jonsson

Re: Inte för att vara ett surkart...

Men det var ju just det det inte gjorde! /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

Dilandau

Myrmidon

Problemet är väl att om man inte läst din förklaring här på forumet såt uppfattar man det som om du gör det - eller hävdar att kvinnor ej är människor.

- d -

dilandau@another.com

Robert Jonsson

Som jag tidigare sa så kan det ha uttryckts bättre.
Men missar man det så har jag ändå misslyckats med skrivandet och då kvittar det ju. Tanken är ju att du skall stanna och tänka till - vilket förhoppningsvis betyder att du reflekterar över det.

Men folk är fullkomligen välkomna att misstolka mig /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

Dilandau

Myrmidon

Tja, om du menar en sak med meningen, men alla uppfattar det som något helt annat, har du uppenbarligen misslyckats på något plan.

- d -

dilandau@another.com

Robert Jonsson

Om man inte mer än bara tycker det är konstigt ja. Om man reagerar - nej /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

Pazuzu

Warrior
Sauerkraut

Sen finns ju de radikala feminister som tycker att det borde heta kvinniskor för jämlikhetens skull....... ...... ..... .... ... .. . *poof*