Nekromanti Födelsedagspresent

Übereil

Swashbuckler
Min bror fyller år på söndag. Jag vill köpa present men vet inte vad jag ska köpa. Eller, jag ska köpa en bok, men vet inte vad för bok.

Han har läst filosofi, sociologi och psykologi och skulle säkert uppskatta någon bok inom områdena (märk dock att han pluggat samtliga ämnen upp till D-nivå, so filosofi for dummies är fel bok). Han läser även annat, men jag har lite dålig koll på exakt vad. Jag vet att han gillar Umberto Ecco och Jonathan Strange and Mr Norrell.

(Min bror gillar även rollspel, men jag tror inte han skulle få ut sådär jättemycket av en rollspelsbok i dagsläget då han har dåligt med ork för att spelleda, tyvärr.)

Übereil

Johan K

Gammal & dryg
Köp ett presentkort på valfri bokaffär?? Om du fortfarande är inne på bokgrejen.

/ Johan K, som är ruggit sugen på att dra till fjälls igen!

Übereil

Swashbuckler
Johan K said:
Köp ett presentkort på valfri bokaffär?? Om du fortfarande är inne på bokgrejen.
Kortet lär bli liggande, tyvärr. Av ungefär samma anledning som gör rollspelsböcker bortkastade.

Übereil

solvebring

Superhero
(Sir) Terry Pratchetts nya storhet (fast Dodger givits ut efter det), The Long Earth, som han har skrivit ihop med Sci-Fi-författaren Stephen Baxter, verkar urnajs (detta är alltså inte ännu en Discworld-bok). Jag har den men har inte hunnit läsa den än. Hur som helst kommer man in på det här med kvantfysik och filosofi i och med bokens story som handlar om parallella världar.

Den tror jag kan vara en skojig bok för en person som din bror, utan att du nödvändigtvis måste köpa någon tung faktabok. Fast tja, det får ju du själv avgöra.

Mer om boken.

solvebring

Superhero
Begravda elefanter verkar vara en trevlig bok med tänkvärd humor som jag själv funderat på att köpa. Tror att den också kanske kunde gå hem hos en person med din brors intressen. Nu är det iof kanske bara jag som kan se det filosofiska i världsperspektiv som detta, men i alla fall... =)

Cybot

Mest spelbar
Gillar man munkar, science-fiction, filosofi och alternativa världar så är väl Neil Stephensons "Anathem" värd att kolla på.

Något som anknyter till Filosofi är svårt dock. För vissa så är "Filosofiska undersökningar" av Ludwig Wittgenstein godis, för andra så är det bara blähä.
Samma sak gäller många andra filosofiska verk som t.ex. "Justice as Fairness" av Rawls.

Jag kan dock rekommendera "What if...Collected thought experiments in Philosophy" av Peg Tittle
Jag har visserligen bara läst filosofi till C-nivå. Men jag tyckte att det var en ganska intressant bok.