*funderar* Värden för en fågel som falken. Få se.
Vi kan ju jämföra med gamla Monster och Varelser och se om vi hittar en varelse som är jämförbart stor. Ta värden för Blodflygare tex. och modifiera. Kan bli något såhär:
STY: 4 (1T6+1) SYN: 24 (4T6+10)
TÅL: 3 (1T6) HÖR: 10 (3T6)
RÖR: 26 (4T6+12) LUK: 14 (3T6+4)
PSY: (5) -
VIL: 10 (3T6) AGG: 12 - Hotar(flyr)
Förflyttning: 9 m/runda, BF: 1 UK: 3 rutor
Chockvärde: 5, Skadetålighet: 3-4 (beroende om fågeln väger mer än 1 kg eller ej)
VINIT:10, Insikt: 6
Anfallsmanövrar:
Klor (10)
Bett (8)
Dykning (12)
Försvarsmanövrar; Motanfall, Undvika (12), (Flykt)
Träfftabell: ?
Rustning: -
Färdigheter: Flyga 14, Undvika 12, Stridsvana 8
Skadorna orkade jag inte räkna ut, och dessutom funderar jag på om värdena är rimliga. BF är för hög, jag undrar om en falk kan släpa iväg med saker på över ett kilo, fast de tar ju iofs kaniner... men flyga iväg med dem är jag tveksam till.
Dessutom har ju falken besvär med att riktigt skada en människa. Med undantag om man är dum nog att ge den greppmöjlighet om ett finger... hm...
Observera att ovanstående värden är allt annat än officiella så skyll inte på mig om de är orimliga.
Värden för små varelser som man kan ha med sig anser jag förövrigt vara oerhört intressant. Jag vill veta om min falk har en chans att överleva en träff från en irriterad varg...
Dessutom går falkar att dressera att göra saker som man minst av allt väntar sig och sånt tycker jag är sköj.