Nu är vi tillbaka på ämnet igen
Ja varför har ingen tänkt på det tidigare? Ingen har ju rekomenderat Gaiman! nu har du ju gjort det men inte tillräckligt. Tzam, läs American Gods och Neverwhere! Två svinbra böcker! Sedan har jag hört att stardust ska vara bra också, fast jag har inte läst den än. Stardust och neverwhere finns översatta till svenska, Neverwhere heter fortfarande Neverwhere och Stardust heter Stjärnstoft.
Just den novellen handlar dessutom (delvis) om att "genomskåda" Narniaböckerna och bli besviken, så den passar extra bra i sammanhanget.
Stardust är mycket bra och klart värd att läsa. Eftersom Tzam dessutom frågade efter fantasy så är kanske Stardust den som är lämpligast att börja med. Jag har inte läst den på svenska (Stjärnstoft), men översättningen lär vara helt okej.
(jag är lite missnöjd med vad jag sett av översättningen av Neverwhere, men jag tror inte det är samma översättare. Dessutom försökte förlaget tydligen marknadsföra den som en skräckroman. Fast det försökte ju iofs originalutgivaren göra med American Gods också. Det här blev visst en onödigt lång parentes igen)
Dessutom är Gaimans senaste (?) bok, Coraline, också väldigt bra. Den finns nog inte i översättning, men eftersom den i princip är en barnbok borde den inte vara så svår att ge sig på (ifall någon som läser det här inte tycker om att läsa på engelska, vill säga. Jag vet att de flesta inte tycker att det är något problem)
-JPS- vill få tag på den illustrerade Stardust-utgåvan (originalet)