Nekromanti Förändras kampanjvärldar över tiden?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hur är det med de gamla (i år sedan första utgåvan räknat, alltså) kampanjvärldarna till olika rollspel, som t.ex. Forgotten Realms, Greyhawk och Glorantha, har de förändrats mycket sedan de började ges ut?

Mundana, den mest (enda?) långlivade svenska spelvärlden, har den förändrats något?

undrar Dewil, som föreställer sig att världsmakare förr eller senare vill rensa bland gammalt bös

Edit: Jag måste förtydliga mig efter att ha fått två svar som missförstod vad jag menade: jag undrar inte om världarna har en tidslinje där världen förändras mellan, säg, år 1200 och år 1400 (det trodde jag var självklart?), utan jag undrar om utgivarna har givit ut olika upplagor av världsbeskrivningarna där en senare utgåva av världen har förändrat eller förkastat fakta från tidigare utgåvor.

Dewil, igen

thark

Hero
Forgotten Realms har ändrats våldsamt via omvälvande meta-plot händelser.

Glorantha har ändrats väldigt mycket via omtolkningar av materialet (farbror Stafford är helt enkelt rätt velig och även om hans interna vision av världen varit konstant (påstår han) är det inte riktigt lika bra med försöken att förmedla den visionen till omvärlden).

Greyhawk har varit mer konstant och oföränderlig, med ett undantag i metaplot-form; Greyhawk Wars, som skakade om de politiska strukturerna en hel del.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jag tror att världarna ändras över iden. Tycker att det vore konstigt om de inte gjorde det. För det vore ju lite tråkigt med en statiskt värld som ser likadan ut över århundraderna.
Tycker att det är klart kul att se att världarna rör på sig.

k7e9

Hero
Jag tror ju saker förändras, läggs till, tas bort och liknande... När man får mer erfarenhet och vet mer vad folk "vill ha"... Däremot e det nog svårt att ta bort stora saker ur en kampanjvärld... Men ofta är de stora sakerna ganska genomtänkta... :gremwink:

Pom

Swashbuckler
WGH och i synnerhet FR har alltid varit rätt hårt knutna till reglerna. När reglerna har ändrats har det därför blivit problem.

En av de mest beryktade ändringarna skedde när gamla AD&D utkom i ny utgåva, 2nd ed AD&D (originellt namn). I den nya utgåvan hade man tagit bort klasserna monk och assassin. Därför knåpade man ihop modulen Fate of Istus som förklarade hur det kom sig att alla munkar och lönnmördare plötsligt försvann från världen.