Och när det gäller uttalandet om forumiterna det är "fokus" på -- vad menas med det? Ge ett exempel, tack.
Ja nu skrev jag mitt under ett Task Force [CoH] så det kom inte riktigt fram vad jag hade tänkt...
Men saken är den att rollspel.nu har förlorat många aktiva medlemmar, personer som sporadiskt kickade in och skrev en tråd då och då. Forumet idag består av en handfull tjejer och killar som skriver MASSOR istället och många av dessa är Moderatorer [Mer om det nedan]. Därför känns det smalt. Det är kanske ett medvetet drag av redaktionen, men jag tycker det är skittrist. Jag menar, ett RPG forum som påstår sig vara sveriges största, att det forumet har så lite n00bs som kickar in och ställer enkla frågor om rollspel tycker jag är märkligt. Samtidigt kan trådar om narrativism, samberättande, rollspelsteorier fylla forumet om och om igen, av samma människor om och om igen... Missförstå mig inte här, jag gillar dessa trådar och rollspel.nu har varit the shit gällande rollspelsteorier och jag personligen har tagit till mig mycket av dessa, vilket i sin tur inneburit att jag förändrat mitt spelande, till det bättre. Men återigen det känns smalt, eller smalare. Jag menar jag har varit här sen 98, under annat namn och forumet har förändrats, attityderna, stilen och riktlinjerna likaså.
Angående Moderatorer: Det är något jag aldrig gillat, jag fattar att man givetvis som moderator ska få skriva i en tråd, och vi har haft denna disskussion tidigare, men det känns märkligt ibland när en tråd fylls ut av stor del av moderatorer, något större del av dagligen återkommande besökarna och så ett fåtal andra. Plötsligt kastar man sig in i tråden och ibland händer det att det ballar ur, vad händer då? Jo, man får PM från olika moderatorer, med olika argument om vad som hänt och vilka olika åtgärder man har vidtagit. Vem ska man vända sig till då? Vi kan väl lika gärna ha en Moderator som de olika personera kan logga in bakom. Den kan heta: Kapten Linköping.
Men det är en helt annat disskussion iofs. Jag har en uppfattning om hur chefskapet här ska se ut, och så som jag önskar hur saker ska vara är inte dagens verklighet, vilket jag respekterar, så inget tjafs om detta.
Allt detta har iofs inte så mycket med den nya förändringen att göra, men jag var väl kanske tvungen att föklara mig.
Slutligen: Att vissa forum försvunnit är pisstråkigt. D20 forumet var ett av få forum där man kunde ställa enkla reglefrågor och få snabba och enkla svar. Att det nu försvunnit och att D20 trådarna nu kommer att drunkna under RPG forumet är enligt mig tråkigt. Framförallt nu när D&D 4.0 är på gång och nu när Conan SE har kommit. Samma sak med Mutant. Vissligen har vi Mutant.nu och JAB´s mycket trevliga forum, men dock så finns det mer Mutant än bara Mutant:UA. Låt det vara kvar, det fyller sin funktion.
Nåväl, jag är ju inte särskilt aktiv medlem, jag tittar in dagligen, men skriver väldigt lite, så jag ska väl inte gnälla [det brukar oftast låt så]. Så jag önskar den nya redaktionen lycka till och så hoppas jag att vi får ett bra och trevligt forumklimat.