Och SÅ inaktivt har det väl inte varit? Höstdimma och Staden är ju kvar till exempel, fast de är betydligt mer inaktiva (inget fel i det, de får gärna vara kvar för mig, men jämför antalet trådar och inlägg.)
Hoppas strykningen inte hade med smak att göra.
Många verkar ha missförstått väldigt mycket när det gäller hur forumsstängningarna har motiverats. Smak har ingenting med det hela att göra: i så fall hade det kommit ett antal väldigt stora förändringar innan jag hade stängt D&D-forumet, det kan jag garantera. Jag är väl inte känd för att hata D&D?
Det finns tre giltiga argument för att ett forum ska ha ett existensberättigande.
Först har vi de forum som är officiella i den mening att spelskaparen har valt att ha spelets enda officiella forum här. Alltså har Eon, Fenix, Gondica, H&T, Neotech, Rävsvans, Saga och Western ett existensberättigande.
Sedan har vi de forum som har så mycket aktivitet att mer allmänna trådar skulle drunkna i mängden, alltså forum som skulle dominera över även ett sammanslaget rollspelsforum. Det enda som är i närheten av detta är Eon, och det omfattas redan av ovanstående kriterium.
En annan anledning att ha kvar ett forum är att dess existens leder till diskussioner som annars inte skulle förekomma alls. Hit räknar jag Krönikeforumet, för det skrivs mycket fler krönikor nu än innan det forumet fanns. Jag pratar alltså bara om specifika rollspelsforum nu, men i annat fall kan man inordna övriga forum (kultur, övriga spel, köp & sälj, evanemang, OT, zinescene, rollspel.nu) här. Och antaligen makarforumet också.
Argumentet att diskussioner riskerar att drunkna bland andra diskussioner på det allmänna rollspelsforumet köper jag inte riktigt. Varför löper diskussioner om skräckrollspel eller D&D den risken, men inte diskussioner om till exempel Exalted eller historiska rollspel? Om man nu nödvändigtvis är intresserad av bara något enstaka spel eller enstaka genre och inte orkar kolla forumet tillräckligt ofta får man väl göra en sökning på det man är intresserad av med jämna mellanrum.
Ovanstående är en sammanfattning av
den här tråden och mestadels ordagrant taget ur ett inlägg på moderatorforumet (för de som känner igen det).
Att blanda in Staden och Höstdimma här är alltså helt befängt. De forum som nu kallas övriga och tidigare var indierollspelsforum (med vissa smärre förändringar) är till för pågående projekt. De existerar på helt andra grunder än andra forum för specifika spel, och där är det okej att ha lägre aktivitet och mindre allmängiltiga ämnen (jämför Disciples of Shagul).
Är det klarare nu?
/Dimfrost