Nekromanti För bra rollpersoner

han göte

Warrior
det verkar som rollpersonerna som spelarna i min spelgrupp gör är för bra..vi fljer alla regler utom att vi slår om en attribut om rollpersonen får under 6 i den...annars följer vi reglerna men ändå blir alla rollpersoner för bra...ett troll är en enkelmatch för vem som helst av dem....och en rövare kan knappt skada dem...gör vi fel på något sätt...

kan tilllägga att de spelar en pyaralv som är soldat..en kiryaalv som är riddare, en vanar som är riddare..en tokonbarbar som är klankrigare..och en kamorian som är jägare( kanske lite konstig spelgrupp men men..)

klarar era rollpersoner av en tirak eller ett troll utan att behöva anstränga sig?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Trolla

Är dom fem RP mot 1 tirak/troll? I sådana fall är det inte konstigt att dom vinner. En mot en? Tja, har dom stridskonster och höga värden är det inte så hemskt svårt.

Om du tycker att balansen mellan din spelgrupps RPer och deras motstånd är skev så finns det två huvudsakliga sätt att gå tillväga.

1) Sänk nivån på spelgruppen. Det finns flertalet sätt att göra detta på. Ta ifrån dom utrustning, ge dom förbannelser, nöt ut dom och ackumulera många småskador på dom, etc. Just ta ifrån dom utrustning brukar vara mindre uppskattat om det är permanent, men kan vara skoj för bara ett möte. Två möten tenderar att bli för lång tid dock. Förbannelser fungerar lite på samma sätt. Att nöta ut dom kan vara en bra metod.

2) Höj nivån på motståndet. (Enligt mig bästa metoden) Tar dom ett troll? Schysst, släng på dom hans arga brorsor. Tar dom en tirak? Hehe, fan. Släng på dom halva hans familj som -insisterar- på att få tillbaka deras släktsmycke som han bar. Är vanliga soldater jobbiga? Ge dom någonting att bita i genom en låta dom stöta sig med en thalaskisk Rakhoricell. Ett par Jargiska vandrande riddare, ett mindre magikersällskap från Ebhron, osv.

För bara för att rollpersonerna är duktiga på att slåss så betyder det inte att striderna bör vara enklare. Bara att nivån på dom höjs rejält :gremwink:

/Naug

"ett troll är en enkelmatch för vem som helst av dem"

Men hur kan det vara så?

Ett standard grottroll har ju 14 i FC. Det träffar ofta. Det tål hur mycket stryk som helst (i stort sett). Blir det skadat (trött) så går det bärsärk.

Det räcker med att man man misslyckas med försvaret 1 gång så är man själv sänkt.
Troll blir aldrig ofarliga, fast har man ca 20 i sina färdigheter går det väl bra.

han göte

Warrior
ett troll har 12 i sina vapen och ganska låg si så de klarar max 2 slag på en runda och det är inte alltid de börjar men om de börjar så undviker rollpersonerna två slag och slår tillbaka ett...och så forsätter det...de har ju hänt att de dör eller skadas alvarligt men oftast dödar de trollet

MongoMan

Swordsman
I vår spelgrupp gör vi så att om man är yngre än 25 år så får man inte ha högre än 12 i färdigheter. En bra begränsning om man slår fram ålder med BIL+Ob3t6. Om ALLA är krigare så låt dem spela ettt äventyr då de ska avslöja Hertig Nicks innersta hemligheter och måste använda sig av diverse övertalning, smygande och rävspel. Då ser de nackdelarna med vapenmästare och dylikt. Jag hoppas verkligen att inte krigarna beter sig som Trukh-Frakker. Många krigare har faktiskt heder.

han göte

Warrior
jo båda mina riddare uppförsig hedersamt fasrt soldaten har 5 i heder så han gör det mästa och även tokenbarbaren och kamorianen har lågt i heder..men det var en bra idé med höget 12 i färdigheterna..ska föreslå det...fast några av de kommer vägra de e lite powergamers några av dem

lijat

Swordsman
Om du tycker att de krossar allt motstånd låt motståndana tänka tacktiskt. Armborst är ett bra förslag gärna från bakhåll, rakhori är som någon nämnde bra då man kan låta dem anfalla med okonvensionella medel.
en annan sak att tänka på är att inte låta alla motståndare slåss till döds utan för att citara skaven i warhammer "the one who runs away lives to fight another day."

Lijat - som har problem med att få rollpersoner att överleva utan att fiffla med tärningarna.

Korpen

Hero
Re: Trolla

2) Eller ännu enklare, höj den genomsnittliga kompetensen på motsåndet, t.ex har ett troll normal 12, ge dem 16 osv. eller en tirark 14, ge honom 18 i sin stridskonst (tirarker borde generellt sett vara riktigt vapenskickliga med tanke på att de tränas för strid och krig redan innan de kan gå), en genomsnittlig tirarkisk krigare borde individuellt vara skickligare än en geonomsnittlig alvisk, dvärgisk eller mänsklig soldat.

Jaggernaut

Hero
att vi slår om en attribut om rollpersonen får under 6 i den

Vi brukar slå om 1:or.

kan tilllägga att de spelar en pyaralv som är soldat..en kiryaalv som är riddare, en vanar som är riddare..en tokonbarbar som är klankrigare..och en kamorian som är jägare( kanske lite konstig spelgrupp men men..)

I en highfantasy kampanj jag spelleder så är spelarna (nje rollpersonerna alltså) en mäktig magiker, en cirefalisk lönnmördare med stridskonst, en cirefaliskt vapenmästare och en darken från Mûhad med fv 23 i sin stridskonst :gremsuck:.

klarar era rollpersoner av en tirak eller ett troll utan att behöva anstränga sig?

En helt vanlig tirak är inga problem däremot så brukar jag vara ganska elak då det gäller monster som troll. Jag gör det svårare, trollet tål mer, gör mer skada, har högre färdgihetsvärde osv, osv.

Sedan så slår jag alltid slag för slps dolt så lite modifiering då och då förekommer :gremsmirk: [Det här ska inte du läsa Gylf draken för då blir jag elak...]

och en rövare kan knappt skada dem...gör vi fel på något sätt...

Pröva med att låta rövarna tänka litegrann. Använda gömda skyttar, synliga skyttar istället för att bara springa fram och sträcka ut halsen. Då blir det genast svårare att göra hackemos av dem.

Om inget annat funkar så stoppa in en wyrd, klarar de den så är de för bra :gremsuck:

Ingtar

Veteran
Mina spelares rollpersoner fruktar att gå in i en strid med ett rövar band och om de ser ett troll så brukar de oftast göra allt för att komma därifrån! om de inte är utsända för att döda trollet.

När jag började spelleda i Eon så förstod jag inte alla regler riktigt och det gjorde att det blev mycket enklare i strid men nu så är strid en väldigt fruktad och svård utmanning i min spelgrupp.

Caesar

Veteran
Jag har också märkt att det är väldigt många av reglerna som på något oförklarligt sätt gör det svårare för RP's och lättare för SLP's när man lyckas förstå hur de ska användas... :gremwink:

Madon

Warrior
Nej, det gör man inte!

Jag blir faktiskt skitsur då min spelare föreslår det, istället för att sänka attributen.

Så bara för att de har högt så ska de belönas för det och få slåss mot drakar och liknande?

Jag tycker man ska försöka undvika powergubbar i den mån det går, och om de verkligen vill ha det så antingen gör man allt de gör svårare, eller så tar man att en av deras gubbar blir mallen för deras motståndare

Sum_3

Veteran
Jag är spelare (för tillfället) och tycker att vad vi än möter så spöar vi det! Vi har inte mött något jättefarligt än, men vi klarar alla av att var i numerärt underläge(2:1) ett tag...en strid...

En annan sak jag tycker är konstigt med striderna i EON är att man måste stå och banka så länge för att man ska slå ihäj alla bråkstakar man möter...att slå ihjäl en aggressiv nomad kan ta ca 15 lyckade träffar!
I de flesta filmer slår de ett slag på varann, nån av dem dör, sen på nästa kille osv...varför tål alla så mycket stryk i EON? :gremconfused:

Madon

Warrior
Mycket stryk?

Använder ni reglerna som ni ska?

Jag förstår inte.. Jag råkade nästan ha ihjäl en spelare genom att använda en piska på en runda.. Han hade förblödit om inte han hade hafft kompisar med sig..

Jag tycker att folk nästan dör lite väl fort i vissa fall, men inte för fort, utan bara fort.. Jag svamlar bara just nu men

Ingtar

Veteran
Jo, jag kan verkligen hålla med Madon här, rpn brukar dö väldigt fort ibland. Men det beror väl oftast på vad det är för ena karaktärer också en blodtörstig barbarkrigare dör ju oftast fortare än en magiker.

Craygh

Swordsman
Uhhhmmm.....

Ville bara säga att om du tycker strider med fördelningen 2:1 är svårt, så ska jag berätta vad som hände med våran spelgrupp, den innehöll tre nyskapade rollpersoner och en som hade varit med i jag tror tre eller fyra spelmöten (men då ska man tänka på att våra spelmöten är tre dagars nonstopspelning) jo, vi reste med en karavan från tabbah i Mûhad till Jen i Ziu, vi reste med bland annat prinsen av Ziu (den lite erfarnare RP:n) och vi var: en tokonbarbar, prinsen av ziu, en Léaramalv och en människa. prinsen hade en livvakt, såklart, och karavanen hade även den vakter. Plötsligt blir vi anfallna från båda sidor av rövare, rövarna uppehåller alla vakter förutom två som stannar vid prinsens sida, efter en liten tid (ungefär en eller två rundor, kanske tre) kommer det trettio rövare till rakt framifrån, för att inte bli långrandig kan jag ju säga att striden slutade med döden av ett stycke prins och två livvakter, plus ungefär tjugo rövare (resten flydde) av dessa dödade tokonbarbaren ungefär åtta stycken tror jag, prinsen ungefär fyra och alven två eller tre stycken, människan hade otur och tappade bara VINIT hela tiden. ingen av oss hade rustning och de var fem mot en, ändå segrade vi, är sådana utmaningar orimliga tro?

och förresten, om man börjar måtta i närstrid blir det plötsligt rejält mycket dödligare än femton träffar på en fiende, en hyfsad träff i huvudområdet eller två (kanske tre) brukar räcka.

Craygh

Swordsman
Re: Trolla

ville bara säga att jag tror att alverna och dvärgarna antagligen (men inte säkert) är bättre än tirakerna i strid, med tanke på att individerna kan ha sammanlagt flera decennium av stridserfarenhet. en alv kan trots allt bli ganska många hundra år innan han sätts ur stridbart skick.