Nekromanti För koboldernas upprättelse!

Jag tycker att kobolderna är orättvist utpekade i detta forum. Koboldig används som beteckning på en powergamer (inget ont om sådana) och en del verkar en del använda kobold som ett skällsord. Själv tycker jag kobolden är D&D-världens coolaste varelse. En varelse med koboldens förutsättningar (standard kobolden har ju futtiga CR 1/6) men som ändå lyckats undivka total utrotning är värd all respekt. Borde inte koboldig betyda "liten, fjällig och med underlig förmåga till överlvnad" istället för "biffig stridmaskin"?

Är jag ensam om den här åsikten?

Staffan

Myrmidon
Jag har för mig att termen kommer av att spelstilen anses vanligare bland nybörjarspelare, som ofta är unga spelare. Unga spelare har en tendens att vara mindre i formatet än äldre spelare (både vad gäller längd och bredd), och kan därför ses som små kobolder.

Den engelska motsvarigheten, "munchkin", har samma ursprung. Utanför rollspelsvärlden är en munchkin en liten varelse i Oz (det är de som först träffar Dorothy när hon kommer dit och sjunger om The Yellow Brick Road).

Cynik

Veteran
Så det är därifrån termen munchkin kommer, har alltid undrat.

Tack för informationen. :)

Rosen

Myrmidon
Jag har för mig att termen kommer av att spelstilen anses vanligare bland nybörjarspelare, som ofta är unga spelare.

Ja - och ursprungligen betydde det bara "unga spelare", oavsett deras spelstil. Var man, typ, under 16 år så var man per definition en kobold.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
>Utanför rollspelsvärlden är en munchkin en liten varelse i Oz (det är de som först träffar Dorothy när hon kommer dit och sjunger om The Yellow Brick Road).

Är det någon som känner till ifall Frank Baum myntade utrycket eller om det hängt med längre än så?

/Anders

Staffan

Myrmidon
Enligt Merriam-Websters ordbok (www.m-w.com) så kommer ordet "munchkin" från just The Wizard of Oz. Sedan har väl Baum blivit inspirerad till ordet från andra håll - ordet "munch" betyder ju att mumsa, så "munchkin" skulle väl närmast bli "mumsling" i översättning.

Duddmannen

Hero
Kobolderna!

När det gäller kobolderna känner jag djupaste vödnad och respekt för dessa varelser. Ingen annan ras har så komplett fått representera Fienden under så pass lång tid. Visst, Orcs och Goblins är ju också väl använda antagonister, men de har i alla fall de fysiska förutsättningarna att stå emot även ganska mäktiga rollpersoner, men kobolderna har ju fram tills D&D3E inte haft skuggan av en chans. Nu, äntligen, är det dags för kobolderna att stiga fram som D&Ds VERKLIGA vinnare. Nu ska kobolderna resa sig ur djupet av förödmjukelsens träsk och ge igen för trettio år av förtryck! Fram för Kobold Barbarians och Monks, buga er inför Kobold Sorcerers och Wizards, bäva inför Kobold Druids och Rangers! De kommer! De är kanske redan här!

/Duddmannen som vet att även Kobolder kan bli hjältar.

Kameli

Warrior
SANT!

Sant! Ordet Kobold borde rentvättas att betyda nybörjarspelare. Tanken att valparna jämmförs med de vekaste av monster är kul.
Längs uppe sitter de gammla drakarna som var med o startade allt, där emellan finns Lindormarna som vill bli drakar osv.

MVH David Kamali

Re: Kobolderna!

Så sant. Dt är inte längre pinsamt för äventyrare att få stryk av kobolder. Tänka alla bizarra varianter det finns utrymme för numera: höggradiga kobolder, half-dragon kobolder, half-fiend kobolder etc. Det finns många överraskningar att bjuda modiga äventyrare på, allt i den store Kurtulmacs namn.
Varför inte en kobold paladin?

Erik Brickman

Veteran

Ja o! Vad "förtryckta" kobolderna är. Om man med kobolder menar unga oerfarna spelare, så är ju dom för f-n dom absolut vanligaste typen av spelare!! Och dom finns överallt och är väldigt väl representerade i alla möjliga rollspelstyper. Så dom är knappast en liten förtryckt grupp! Det är snarare så att dom få som spelar rollspel i övre åldrarna är dom utrotningshotade, för dom har oftast ett arbete, förhållande, antagligen barn etc. Så den lilla tid dom lyckas lägga ner på rollspel är väldigt sällsynt.
Det är alltid lättare att riva ner än att bygga upp. Kobolder är väldigt bra på att riva ner.

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

kobolderna har ju fram tills D&D3E inte haft skuggan av en chans.

<hr></blockquote>

I början av 90-talet gav TSR ut en "deluxe dungeon" vid namn Dragon Mountain, med en massa handouts och annat skoj till. Äventyret var avsett för figurer på level 10-14, och motståndet bestod till ungefär 95% av kobolder (i alla fall när man kommit in i själva dungeonen). Förvisso, smarta kobolder, i ett fort med mängder av små hemliga tunnlar och massvis med många fällor, men dock kobolder. Visst, level 12-trollkarlen kanske kan röja undan en hel del kobolder med en fireball (särskilt en 2e-fireball som fyller upp en viss volym och anpassar denna volymen till omgivningen - man får dock se upp så man inte bränner upp sig själv), men han kan glömma att få tillbaka sina spells så länge han är i dungeonen. Vila? Inte en chans när en kobold när som helst kan dyka upp och sätta en pil i någon av rollpersonerna...

Några år senare gjorde de något liknande med Axe of the Dwarfish Lords - fast inte i lika lyxigt utförande och med goblins i stället för kobolder.

Oldtimer

Slava Ukraini!

I början av 90-talet gav TSR ut en "deluxe dungeon" vid namn Dragon Mountain, med en massa handouts och annat skoj till.

Åh, vad mina spelare var skraja för kobolder efter det äventyret. /images/icons/smile.gif

Det bästa var att de strax innan jag började köra det, hade fällt kommentarer i stil med "Vad svåra alla monster är nuförtiden. Tänk när man bara hade kobolder att slåss mot. Varför möter vi aldrig några kobolder längre."

Ibland är det bara såå kul att vara spelledare... /images/icons/grin.gif

/Mikael

Duddmannen

Hero
Fler kobolder!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ja o! Vad "förtryckta" kobolderna är. Om man med kobolder menar unga oerfarna spelare, så är ju dom för f-n dom absolut vanligaste typen av spelare!! Och dom finns överallt och är väldigt väl representerade i alla möjliga rollspelstyper. Så dom är knappast en liten förtryckt grupp! Det är snarare så att dom få som spelar rollspel i övre åldrarna är dom utrotningshotade, för dom har oftast ett arbete, förhållande, antagligen barn etc. Så den lilla tid dom lyckas lägga ner på rollspel är väldigt sällsynt.
Det är alltid lättare att riva ner än att bygga upp. Kobolder är väldigt bra på att riva ner.

<hr></blockquote>

Kobolder (av BÅDA slagen) är förtryckta! Ok, de är kanske fler i antal och låter mer än många andra, men de trakaseras oftare och har inte lika bra förutsättningar att klara sig ute i den hårda världen. Rollspelare med längre erfarenhet (högre Level, alltså) tenderar att ta till storsläggan så fort någon antydan till kobold visar sig. Jag har själv klappat till en ansenlig mängd kobolder i mina dagar. Men nu är det slut med det. Från och med nu ska jag sträva efter att visa kobolderna den respekt de förtjänar (ja, de förtjänar respekt). Det är tingens rätta ordning att det är färre av de äldre och fler av de yngre. De äldre har ju erfarenheten medan de yngre har energin. Endast i harmonisk kombination kan BÅDA upphöjas.

Prisa Kurtulmak! Prisa Drakblodet!

Organ

Out of time, out of mind
Re: SANT!

>Sant! Ordet Kobold borde rentvättas att betyda nybörjarspelare. Tanken att valparna jämmförs med de vekaste av monster är kul.
Längs uppe sitter de gammla drakarna som var med o startade allt, där emellan finns Lindormarna som vill bli drakar osv

Den omvända terminologin finns nog redan. Jag har vid ett flertal tillfällen hört äldre spelare, sådana som hängt med sedan det sena 70-talet, kallas "Enter" /images/icons/grin.gif

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag har vid ett flertal tillfällen hört äldre spelare, sådana som hängt med sedan det sena 70-talet, kallas "Enter"

Wow, jag är en ent. Jag som var rädd för att bli kallad dinosaurie. Ent är ju mycket trevligare./images/icons/cool.gif

/Mikael

Erik Brickman

Veteran

Man skulle kunna ta det (om man vill) som att du inte pratar svenska plural här utan engelska singularis. Då betyder ordet helt enkelt "träd in". Och då kan ju det vara början på en hel massa härliga betydelser, såsom "Enter the magic realm". Eller "Enter endless adventure". Och det skulle jag nog tro passar bättre./images/icons/grin.gif

Organ

Out of time, out of mind

Skum synkronisitet förresten att engelskans Enter kan översättas med TRÄD in..... /images/icons/grin.gif

/Anders (Som helt plötsligt kom att tänka på Rod Serling)