Nekromanti För många eller för få Egenskaper?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Här är de jag själv hade tänkt använda. Listan var nyss 15 egenskaper lång, men är nu förminskad till 10. Ytterligare förändringar?


Charm (CHA): Personens trevlighet, och även förmågan att ställa sig in hos personer för att få det man vill ha.

Fysik (FYS): Detta omfattar personens uthållighet, immunförsvar, samt motståndskraft mot till exempel gifter, alkohol, värme, och kyla. Påverkar också hur länge man orkar hålla på med en kroppslig syssla.

Kreativitet (KREA): Personens uppfinningsrikedom. Om Spelaren inte har en aning om hur ett problem ska lösas, och det inte finns någon logisk lösning, får man tillgripa Kreativitet. Ett slag för Kreativitet kan då ge någon liten ledtråd om hur man kan gå tillväga. Kreativitet är också otroligt viktigt när man improviserar Magi.

Logik (LOG): Problemlösning och slutledningsförmåga. Om Rollpersonen ställs inför en gåta, ordlek, eller tankelek, och Spelaren verkar ha stora svårigheter med att lösa problemet, kan en snäll Spelledare slå ett slag för Rollpersonens Logik. Lyckas slaget är det okej att Spelledaren ger Spelaren en liten ledtråd.

Magiförmåga (MAG): Personens magiska potential, men för att använda Magi, måste man väcka förmågan till liv.

Minne (MIN): Påverkar både korttidsminne och långtidsminne. Om Spelaren skulle ha glömt en sak som Rollpersonen troligtvis inte glömt, är det brukligt att Spelledaren slår ett slag för Rollpersonens Minne, och om slaget lyckas, får Spelledaren friska upp Spelarens minne, eftersom Rollpersonen minns vad som hänt. Det är också lämpligt att slå ett slag för Rollpersonens Minne om Spelledaren bedömer att Rollpersonen kan antas ha upplevt något som Spelaren dock aldrig har nämnt. Till exempel om Rollpersonen är en jägare, kan man anta att han vid ett flertal tillfällen har haft flera konfrontationer med många olika sorters djur, och därför finns det en viss chans att han sett något sällsynt djur. Detta kanske Spelare inte har skrivit något om i Rollpersonens bakgrund, men i ett visst äventyr kanske det kan ha en viss betydelse om Rollpersonen kommer ihåg att han tidigare har sett ett sådant djur, var han sett det, och hur det betedde sig då. Därför är det ibland klokt att slå för Rollpersonens Minne för att se om Rollpersonen kommer ihåg viktiga saker som Spelaren kanske inte ens är medveten om. I såna fall får alltså Spelledaren ”påminna” Spelaren, genom att berätta en kort återblick av det minnet.

Styrka (STY): Detta är naturligtvis Rollpersonens rena muskelstyrka. Styrka används vid alla former av lyft, och behövs också för att kunna använda tunga vapen, sköldar, och rustningar. Dessutom påverkar Styrka hur mycket stryk man tål.

Uppfattning (UPP): Påverkar reflexerna och uppfattningsförmågan. Påverkar koordinationen mellan öga och hand, alltså precision och finmotorik.

Rörlighet (RÖR): Avgör hur smidig och snabb personen är. Påverkar rörliga manövrar och strid.

Sinne (SIN): Personens viljestyrka, och mentala hälsa. Sinne påverkar hur mentalt stabil man är, hur väl man står emot rädsla, och hur länge man orkar hålla på med en mental syssla. Sinne påverkar också humöret och välbefinnandet.


/Skuggvarg
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag gillar att du exemplifierar vad de används till i spelet... det gör det mycket lättare att se om de behövs eller inte...

Ett par frågetecken:
Fysik (FYS): Detta omfattar personens uthållighet, immunförsvar, samt motståndskraft mot till exempel gifter, alkohol, värme, och kyla. Påverkar också hur länge man orkar hålla på med en kroppslig syssla.

...men inte, tydligen, hur man hanterar skador? Det hamnade istället under Styrka. Kan man tolka det som om styrka även avgör hur stor och kraftig man är?

Uppfattning (UPP): Påverkar reflexerna och uppfattningsförmågan. Påverkar koordinationen mellan öga och hand, alltså precision och finmotorik.

Rörlighet (RÖR): Avgör hur smidig och snabb personen är. Påverkar rörliga manövrar och strid.


De överlappar en del eller hur? UPP (som f.ö. är en jobbig förkortning: "Slå Upp", "slå upp vad?") påverkar koordination och precision vilket borde vara ganska viktigt i strid eller rörliga manövrar (som skall hanteras av RÖR).
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hmm...tänkbart. Det är såna kommentarer jag behöver, då man lätt blir hemmablind och inte alltid tänker i de bästa banorna.

/Skuggvarg - överväger
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Styrka och Fysik har alltid varit lite svåra att hantera, tycker jag, framförallt vad gäller kroppsbyggnad och skador.
Generellt sett brukar det vara Fysik som avgör ens skadetålighet, men en väldigt stark person är ju muskulös och kraftigt byggd, och därför borde Styrka ha mer med skadetålighet att göra än Fysik. Tror jag. Men jag är inte helt säker på det, det bara känns så. Fysik här bör nog ses mer som Uthållighet, och inget annat, men jag var skeptisk till att kalla det Uthållighet.

Jo, de överlappar visst lite. UPP (som funkar bra som förkortning i vår spelgrupp i alla fall...sen får väl alla andra misstolka så mycket de orkar...) vill jag ha kvar, för att den ska representera just reflexer och uppfattningsförmåga, dvs perception. Man skulle kunna döpa om den till Perception, dock, men det känns lite svårt att relatera till. Termen känns mer engelsk (ska jag säga, som har en engelsk titel på spelet...bah...). Personer som är smidiga, rörliga och snabba borde även ha en bra koordination, tycker man. Du kan ha rätt i ditt antagande där. Dock känns det som att Uppfattning också har ett ord med i laget där, det borde påverka ens koordination och precision. Eller inte?

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Inte helt enig med dig på den punkten. Sinne är tänkt som Viljestyrka, och en del annat, och det finns inget som säger att en smart person också måste vara viljestark.
Logik däremot kan kanske byta namn till Visdom, och få omfatta även Minne.
Sinne kan kanske byta namn till Själ, eller Själsstyrka.

/Skuggvarg
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Visst, det är ditt rollspel du behöver egentligen inte ta bort några...

Min princip är dock att det mesta som är mentalt ska kunna delas upp i max två-tre värden, och kanske ett par andrahandsvärden...

Förresten... Skulle inte Magi kunna kombineras med exempelvis Minne, Sinne eller Logik?
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Magi skulle kunnat kombineras med någon annan egenskap...om det inte vore för det faktum att de olika folkslagen har olika starka magiska förmågor, samt det faktum att man kan radera sin magiska förmåga. Då funkade inte så bra längre. Men annars hade det gått bra, ja.
Det kan bli så att Minne bakas in i Logik, och blir Visdom, och sen har man Sinne vid sidan om.

/Skuggvarg
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Variation

Sjalv brukar jag anpassa namnen pa de varden och olika fardigheter och egenskaper beroende pa vilket typ av spel jag skriver till. Exempelvis kan Rorlighet passa bra i ett nutidsspel, med Koordination passar battre till ett Sci-Fi. Till ett fantasyspel skulle jag istallet satta t.ex. Vighet.Men det ar bara en smaksak...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Variation

Tja...Vighet har egenskapen redan hetat, men den kändes då lite för begränsad, eftersom den skulle innefatta fler saker än bara just vighet, därför fick den heta det lite större och otydligare "Rörlighet", som kan innefatta fler saker än bara vighet, tycker jag.
Men du har rätt om namnen, att det liksom passar in i olika genrer.

/Skuggvarg
 
Top