För mig är Mutant Chronicles...

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Jag tror inte det är så mycket "fara" för att bli anklagad för kättare, för har man börjat gått den vägen finns inte oron kvar.
Jag tycker det du säger är bra. Det är mycket bättre om folk tänker på brödraskapet på ett annat sätt än hur de tänker på megakorparna, och faktiskt går till katedralen för att de vill det och inte för att de är rädda för represalier.

Men trots det är ju inkvisitionen en närvarande del i stadsbilden och folks medvetanden. ”De blodiga cellerna under katedralen” nämns som ett skäl till att man inte säger nej när Brödraskapet ber om hjälp.

Jag tror inte att befolkningen har en aning om vad en kättare är/gör, men de vet att inkvisitionen har carte blanche på att utreda dig om de får för sig att du är kättare - Därför kastar man inte Brödraskapets flygblad på marken. Det var ju inte på grund av oron för att råka vara sovietspion som man var försiktig under McCarthy-eran, utan för att man var orolig att en granne skulle se en göra något typiskt oamerikanskt som att lyssna på fel musik.

Rickard

Urverk speldesign
Men trots det är ju inkvisitionen en närvarande del i stadsbilden och folks medvetanden. ”De blodiga cellerna under katedralen” nämns som ett skäl till att man inte säger nej när Brödraskapet ber om hjälp.
Ja, det är en väldigt bra poäng.

---

Det du skrev väckte en tanke. Det är intressant också hur Brödraskapet verkar, vilket får mig att tänka på fascist-stater när de tar över länder. Först kommer Missionen med gåvor för att hjälpa befolkningen ... och sedan kommer Inkvisitatorerna med våld. I rollspelet är övertagandet lite i övergångsläget.

Tredje avdelningen i Brödraskapet - Mystikerna - är lite för mig som godonda andar. De finns i fysik (rustnings)form men ingen vet deras agenda, annat än att de motverkar den mörka symmetrin. Jag har själv aldrig använt dem. Inkvisitorer väcker samma uppmärksamhet/respekt som beväpnad militär på gatorna. Mystikerna, däremot, är CIA med julbelysning.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker DDR-Stasi eller Sovjet-KGB är bättre exempel på kyrkans övervakning även om kommunistskräcken var rätt överhängande i USA. Men det intressanta med MC är ju hur det kombinerar cynisk kapitalism, fascism och religiös dogmatism. Och så hotet från Mörkret.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En stor fråga är väl hur allvetande man vill att brödraskapet ska vara. Är de verkligen _den stora kraften_ inom samhället som sätter alla vilkor?

Jag hade nog inte velat att nån enskild sida ska vara så ubermäktig själv. Megakorparna är mäktiga för att de tillsammans bestämt att de ska vara mäktiga (även om de fortfarande är konkurenter affärsmässigt).

Man jag vill ju inte att "mitt" MC ska handla om brödraskapet vs mörka symetrin, utan om frilansare i megakorparnas skuggor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En stor fråga är väl hur allvetande man vill att brödraskapet ska vara. Är de verkligen _den stora kraften_ inom samhället som sätter alla vilkor?

Jag hade nog inte velat att nån enskild sida ska vara så ubermäktig själv. Megakorparna är mäktiga för att de tillsammans bestämt att de ska vara mäktiga (även om de fortfarande är konkurenter affärsmässigt).

Man jag vill ju inte att "mitt" MC ska handla om brödraskapet vs mörka symetrin, utan om frilansare i megakorparnas skuggor.
Jag gillar ju originalspelets specifika mix och balans rätt mycket. Jag vet inte hur mycket nostalgiglasögon det är, men det bara funkar för mig. Som jag uppfattar det där så är brödraskapet absolut inte allvetande. De gillar kanske att framstå som det, men de har begränsade resurser, deras mystiker är begränsade, de måste köpslå med skeptiska megakorporationer som Mishima när de vill agera på deras mark, och även med korporationer som står dem extremt nära – som Bauhaus – kan de inte diktera all policy. De kan t.ex. inte bestämma att Bauhaus ska sluta samarbeta helt med Cybertronic, även om de skulle vilja. På Capitolskt territorium är de åtminstone tekniskt sett begränsade i vad de får göra genom att de mest ges motsvarande rättigheter som en CIA-motsvarighets-agent. De får inte agera helt fritt så att säga.

Samtidigt är de inte riktigt en megakorporation, just för att de är så spridda. De har inga fabriker, ingen produktion, ingen vidare försäljning. Till antalet sett är de relativt få. Men de har stöd från folket i stora delar av megakorporationerna.

(Jag vill ju att "mitt" MC ska handla om frilansare som i megakorparnas skuggor tvingas hantera agenter och intressen från både just megakorpar och brödraskapet, ofta medan de utreder saker som i själva verket visar sig vara Mörka Legionen)

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Hammer suckar och drar ut arkivlådan igen. Det är något som gnager och inte vill släppa. Han sparkar till och en råtta springer gnyendes ut i mörkret. Det luktar flagnande betong och någon mer organisk, nästan sött och fuktigt. Arkivet är i förfall men han hittar i alla fall vad han letat efter. Ur lådan drar han fram dem mörka buteljen. Etiketten har bleknat sedan länge. "Heretic Estabula Lunar", en pinot noir som är svår att hitta nu för tiden. Med van hand spräcker han förseglingen och låter den mörkröda drycken fylla tennmuggen. Han har ett fall igen och det ska firas ...

Last edited: