Precis
Jag har aldrig haft några problem med att läsa snabbt, däremot måste jag anstränga mig en hel del för att läsa långsamt.
Om jag läser en bok bara för att jag måste (tent på fredag, börja läsa torsdag kväll är en alttför ofta återkommande situation...) kan jag nog läsa ett par hundra sidor på en kväll utan problem, men om jag läser för nöjes skull vill jag ju gärna att nöjet ska räcka lite längre -- jag ser inte riktigt meningen med att köpa en bok, läsa den på en eftermiddag och sedan ställa den i bokhyllan.
Man får helt enkelt ut mera ur en bok om man tar lite tid på sig. Inte bara när det gäller språket -- som i och för sig är en mycket viktig del -- utan också när det gäller innehållet (jag misstänker till exempel att många som inte tycker om att läsa poesi helt enkelt aldrig lärt sig hur man ska göra. Precis som folk som inte tycker om "modern" konst antagligen aldrig fått lära sig hur man gör. Men det hör kanske inte riktigt hit).
I min bokhylla finns både böcker som man kan läsa på ett par timmar och böcker som det tar ett par år att läsa, och jag tycker om båda sorterna.
-JPS- som förresten känner många som inte äter alla sorterna i en godispåse