Nekromanti för mycket magi?

smaffy

Hero
tjohopp.

är det ok med sådär överglassigt mycket magi på en och samma gång eller blir det lätt så att sånnt spårar ur? det jag tänker på är en magiker i min nästa kampanj. magikern är ruggigt bra på magi och sitter för det mesta i sitt tillhåll ute i nån liten skog och försöker komma någonstanns med sin magiteori.

kan magikern ha fyllt upp sitt hem med massa magiska prylar utan att det blir sådär jobbigt mycket? är det okej om det hänger en magisk ljus-sfär i varje rum och lyser upp omgivningen? kan man gå omkring med tjoget provisoriska besvärjelser på sigsjälv hela tiden och fortfarande ha ett normalt prat med ärkefienden? eller blir det helt enkelt för mycket för att smälta, blir det jobbigt mycket magi..? och i så fall, hur mycket magi kan man få använda sig av utan att det går överstyr?

är det okej med ett permanent magnitud åtta "knep" (ex: portal, ljussfär, illusion, vadsomhellst) i storarummet?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Logos

Veteran
Kan det bli för mycket?

Personligen tycker jag nog inte det. Om man nu ändå spelar ett fantasyspel så är det ju lika bra att bre på ordentligt.

Däremot så kan det finnas en poäng med att spelarna kanske inte bör ha tillgång till vad som helst, generellt kan nog sägas att allting som kan göras provisoriskt är alldeles för bra. Framförallt makt och skärpa.

Permanenta portaler och illusioner är en mänsklig rättighet så det är klart att den starkars magikern ska få ha det. Tyvärr så tror jag inte att det går att skapa en permanent illusion, bara provisoriska. Men det går ju å andra sidan att komma runt genom att skapa ett magiskt föremål som kastar illusionen istället.

Targon

Hero
Re: Kan det bli för mycket?

Personligen tycker jag nog inte det. Om man nu ändå spelar ett fantasyspel så är det ju lika bra att bre på ordentligt.

Det är nog en bra idé om man vill göra sina spelare ordentligt avtrubbade för riktigt coola grejer och svåra att imponera på i framtiden. Varför inte i stället spara på de magiska föremålen, låta dem successivt krypa fram och överraska spelarna?

- Targon, skrivare

smaffy

Hero

betänk detta:
du har spelat rollspel i fem, sex år. varje vecka möts gruppen två gånger och spelar rollspel.

om man väntar med att bre på, hur länge ska man då vänta om man vet att man kommer att hålla på med det tills man blir trettio år (minst)?

det är nog bättre att bre på lite då och då, med lagom stora mellanrum.. tror jag. så att det går i en liten sinuskurva (eller tangens om ni så vill =o)

mja. undra varför jag ställde frågan egentligen.. jag kom juh på svaret själv. nån borde hjälpa mig.. hjälp. varför?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Targon

Hero

om man väntar med att bre på, hur länge ska man då vänta om man vet att man kommer att hålla på med det tills man blir trettio år (minst)?

Den som väntar på något gott väntar inte för länge.

det är nog bättre att bre på lite då och då, med lagom stora mellanrum.. tror jag. så att det går i en liten sinuskurva

Det låter inte helt dumt i huvudet, tycker jag. Det gäller bara att hitta balansen.

- Targon, skrivare

WHaLe

Hero

Det beror mer på hur kampanjen ser ut tycker jag.. Är rollpersonerna en grupp äldre magiker så ser de förmodligen magiska föremål som vardagsmat..
Är rollpersonerna däremot ett gäng undomar som växt upp i en by långt borta från civilisationen så är det en helt annan sak..

Men det handlar mer om hur man beskriver, existensen beror snarare på vilken miljö som rollpersonerna befinner sig i..

WHaLe

A computer without COBOL and Fortran is like a piece of chocolate cake without ketchup and mustard