Re: n2 [OT]
Ok, då kör vi...
Först och främst tycker jag att yrkena eller klasserna eller vad man nu vill kalla dom är för låsta, jag tycker inte att dom speglar vilka kunskaper en person i ett framtida rollspel skulle kunna behärska. Mer frihet alá Mutant 2.
För mycket militära och yrken...
De flesta resultaten är för negative... klassiska eländet med att 70% av spelgruppen är kåkfarare känner du säkert igen...
Bakgundsperioderna är för långa och/eller okontrollerbara...
Precis som idag så hoppar folk från jobb till jobb, utbildning eller sysselsättningar rätt ofta och mycket. Varje bakgrundsperiod bör vara kortare som typ i Mutant Chronicles och framförallt bör dom vara av en fast tidsperiod. Kontroll. Tabellerna i övrigt är roliga [dock ej chansen att hamna i kåken].
Kapitel Strid.
Här är det väldigt personligt från min sida men jag tycker att reglerna är på tok för slöa och administrativt krångliga [eller omständiga] för att jag som SL verkligen ska bry mig om värden och tärningsresultat. Ett exempel på det är hur man ska räkna ut initiativ för motståndet, det är cool, ref, stridsvana, plus och minus.. Resultatet är motståndarens TO. Detta tar lång tid att räkna ut och måste improviseras allt för ofta... Med andra ord så är reglen på tok för omständig.
Jag har förstått att Neogames vill ha ett dödligt system, fint. Det kan jag acceptera och till och med gilla... Men metoden är för jobbig... Trauma, smärta och blödningstakt... Allt detta ska räknas ut, och en och samma skada kan resultera i flera omgångar Trauma, Smärta, Blödningstakt... Blödningstakten blir sedan blodpoäng som ska sammanräknas med trauman och du ska slå Chock osv, osv... Jobbigt...
Vi måste utgå från att man spelar efter reglerna, och hålla reda på alla dessa värden för SL är otroligt jobbigt om inte väldigt tidskrävande... Jag vill som SL kunna hålla reda på fiendens poäng i huvudet eller iaf kunna kluddra ner skador på en liten kladdlapp...
Neotech ett var lika dödligt med ack så mycket smidigare... och framförallt lättare för SL att administrera... Du behövde bara veta två värden... motståndarens Chockslag och hans eller hennes Traumatröskel [eller vad det kallades för].
Det är just skadesystemet i n2 som är gruset i maskineriet... Eftersom n2 inte på något sätt är unikt i sin dödlighet men är ett av dom mer omständiga rollspel jag spelat så är det något fel...
Annars så är själva stridssystemet bra, inte större skillnad mellan det och n1...
Men det är ju också en fråga om tycke och smak... Jag gillar när det går fort... 2 tärningsslag per person och SR ska räcka... Vifår komma ihåg att bara ob systemet är rätt så tidskrävande som det är...
Vad är man ute efter med all denna detalj idioti? Vill man exakt veta varje gång i vilket organ varje kula tar och hur exakt hur många deciliter blod man förlorar och antal halkilo muskelmassa som slits av kroppen? Egentligen nej... För mig räcker det att veta att jag fått en skada på si och så många poäng... utifrån min gubbes förmåga att ta dangel kan jag snabbt se hur omfattande skadan är... Typ KP eller Skadepoäng eller liknande... Vill man ha med en slumpfaktor så är Cyberpunk´s skadesystem väldigt bra... n2´s system bygger ju trots allt på det, men det är MYCKET enklare och mer lätthanterligt, men fortfarande lika dödligt...
Det va lite till och börja med... Du kan ju kommntera det jag skrivit så kan vi kanske nästa gång gå vidare till nästa kapitel, Cybertech
Med risk att tråden blir OT