Nekromanti För och emot D&D m.m. (utbruten deltråd)

Troberg

Sinister eater
D&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt och hållet den som tyckte att det är ett "George Bush spel". Det är ett rövarbaron-hänynslös-kapitalist spel Som bara går ut på att döda för dödandets skull, för att kunna bli bättre på att döda och sno offrens pengar. Samtidigt som det handlar om "Good vs Evil" yeah right. Spelet är en slags spegelbild av den "amerikanska drömmen" Då vilken liten människa (level 1a) som helst, alla har samma förutsätningar, ska kämpa och kämpa genom det regelsystem den nuvarande samhällsordningen har satt up så kan alla nå framgång och lycka" Antagligen är det George Bush och Illuminati som ligger bakom spelet för att hjärntvätta befolkningen, D&D fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!
Nu är du taskig mot D&D's speldesigners. De kan inte hjälpa att de inte är smarta nog för att inte ta "Det enda ett spelsystem behöver klara är att slakta gobbos och dyrka lås" bokstavligt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: -Rollspel får hjärnan att explodera!

"Nu är du taskig mot D&D's speldesigners. De kan inte hjälpa att de inte är smarta nog för att inte ta "Det enda ett spelsystem behöver klara är att slakta gobbos och dyrka lås" bokstavligt. "

Har inte med intelligens att göra. De har skapat ett spelsystem som är fokuserat mot ett specifikt syfte. Och lyckats bättre än någon annan spelkonstruktör.

I avdelningen för prestationsrollspel slår D&D alla andra konstruktörer på fingrarna (och för den delen i en hel del andra avdelningar också).

Dessutom har de lyckats bättre än de flesta med att skapa spelvärldar och annat jox också.

- Vulf

Rickard

Urverk speldesign

De har skapat ett spelsystem som är fokuserat mot ett specifikt syfte.
Och när det syftet inte tilltalar folk så kallar du dem för idioter?

/Han som gillade jämförelsen med "den amerikanska drömmen" - den likheten har han inte tänkt på tidigare

Rising

Vila i frid

Och när det syftet inte tilltalar folk så kallar du dem för idioter?
Det är rätt idiotiskt av någon som inte gillar paprika att skriva långa tirader om hur fel det är med paprika och lasta skit på dem som äter paprika. Liksom; kan man inte bara sluta äta paprika om man nu inte gillar det?

Trådstartaren formulerade sig klumpigt och betedde sig illa åt. Det är inget tal om detta, men jag tycker att man kan ursäkta det från en grön forumit, särskilt i ett personligt inlägg som bara handlar om forumitens egna preferenser där han söker tips på rollspel. Det är ju inte så att han postat på d20-forumet och bara klagar på rollspelet i fråga.

Så jag anser det är många som inte riktigt tänkt till i den här tråden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Dessutom har de lyckats bättre än de flesta med att skapa spelvärldar och annat jox också.
...om detta råder kraftigt delade meningar...

//Krank, som möjligen kan erkänna att d20 / D&D är bäst på att lyckas kommersiellt

Dewil

Skrivbordsgeneral
Eloge till Rising

Trådstartaren formulerade sig klumpigt och betedde sig illa åt. Det är inget tal om detta, men jag tycker att man kan ursäkta det från en grön forumit, särskilt i ett personligt inlägg som bara handlar om forumitens egna preferenser där han söker tips på rollspel. Det är ju inte så att han postat på d20-forumet och bara klagar på rollspelet i fråga.
Måste säga att ditt svar var mycket bra. Jag är förundrad över att det dröjde dröjde nästan ett dygn innan folk började mucka.

Dewil

Pom

Swashbuckler
Lutar sig mot OT-dörren

Citat:

...om detta råder kraftigt delade meningar...
Om man skall säga någonting utöver truismerna att man själv får tycka vad man vill och att det är svårt att hitta global statistik om kampanjvärldspreferenser hamnar iallafall jag här:

De flesta rollspel brukar fokusera på en värld. Så redan där lyckas DnD bättre än de flesta på ren walkover.

Forgotten Realms (och Greyhawk på sin tid) har ibland kritiserats för att vara ogenomtänkt standardfantasy, men övriga kampanjvärldar har jag sällan sett klagas på kvalitetsmässigt. Tvärtom finns det en del personer som inte alls gillar DnDs regler, men däremot gillar den ena eller andra kampanjvärlden.

Men låt höra dina intryck av hur DnD-världar brukar betraktas.

Dimfrost

Special Circumstances
Mindre OT, tack

Men låt höra dina intryck av hur DnD-världar brukar betraktas.
Nej, inte alls. Starta en ny tråd om det på D&D-forumet i stället. Det är svårt att bryta ut den här tråden på ett bra sätt, delvis för att det saknas fokus i trådstarten, men mer OT än så här ska vi i alla fall inte vara.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Har inte med intelligens att göra. De har skapat ett spelsystem som är fokuserat mot ett specifikt syfte.
Jag håller inte med. Det var inte ett medvetet beslut från deras sida. De var först, så det var ganska outforskat vad mediet kunde leverera, så de bara skalade ner ett krigsspel till individnivå, eftersom krigsspel var vad de förstod sig på. Ingen tanke, alltså, bara en justering av ett befintligt koncept.

Eksem

Champion

Det är fortfarande fokuserat, och väl fokuserat. D&D är fortfarande fräschare och egensinnigare än typ hemmakokade GURPS-varianter. Oavsett hur tankegången såg ut vid ursprungsdesignen.

Troberg

Sinister eater

Det är fortfarande fokuserat, och väl fokuserat.
Jag argumenterar inte mot att det är fokuserat. Det är fokuserat på samma sätt som en kille som står och dunkar huvudet i en tegelvägg gång på gång på gång.

D&D är fortfarande fräschare och egensinnigare än typ hemmakokade GURPS-varianter.
Nej. Det är inte fräschare än något annat spel jag kan komma på. Jag har inte sett några hemmakokade GURPS-varianter, så jag låter det vara osagt, men av alla de spel jag testat så har jag fortfarande inte sett något som inte lyckas få D&D att se ut som en tre veckor gammal zombie i jämförelse. Du får gärna namnge något spel, så att man kan göra en objektiv jämförelse, annars är det bara tomgångssnack.

Eksem

Champion

"Jag har inte sett några hemmakokade GURPS-varianter,"

Jag tror inte jag kan svara på det där utan att hamna farligt nära personliga påhopp, så jag låter bli.

Troberg

Sinister eater

Jag tror inte jag kan svara på det där utan att hamna farligt nära personliga påhopp, så jag låter bli.
Jag antar att det där syftar på Generica. Ta en titt på reglerna. Rollpappren är ganska lika GURPS, men det är mycket lite i regelmassan bakom som liknar GURPS idag, i princip så är det bara grunden stats/advantages/disadvantages/skills som är gemensam, och då bara existensen av begreppen. Reglerna som driver dem är helt annorlunda.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

"D&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt och hållet den som tyckte att det är ett "George Bush spel". Det är ett rövarbaron-hänynslös-kapitalist spel Som bara går ut på att döda för dödandets skull, för att kunna bli bättre på att döda och sno offrens pengar. Samtidigt som det handlar om "Good vs Evil" yeah right. Spelet är en slags spegelbild av den "amerikanska drömmen" Då vilken liten människa (level 1a) som helst, alla har samma förutsätningar, ska kämpa och kämpa genom det regelsystem den nuvarande samhällsordningen har satt up så kan alla nå framgång och lycka" Antagligen är det George Bush och Illuminati som ligger bakom spelet för att hjärntvätta befolkningen, D&D fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!"

När folk skriver så här så kallar jag dem för idioter. Folk får tilltalas av vad fan de vill, det skiter jag i. Men läs igenom citatet en gång till och fundera på om det verkligen är en clever snubbe som skrivit det?

- Vulf

Dimfrost

Special Circumstances
Nu kom det en deltråd som gick att bryta ut, så jag gjorde det. Diskussionen som sådan är dock icke-existerande. Om någon vill diskutera det faktiska ämnet med mindre personangrepp går det bra att starta en ny tråd om det. Den här låses nu.

/Dimfrost