CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Hjälp mig greppa om jag förstått tanken bakom dessa... Stämmer följande påståenden?
Säg jag vill slå fram Fia Knuff, en kvinnlig karaktär.
Valet av kön kan göras till hur stor grej som helst, men måste inte vara mer än en beskrivnings- och utseendefråga.
Man MÅSTE inte välja nackdelen Kvinna, bara för att man slår fram en... kvinna.
Det kan finnas fyra olika sorters fröken Knuff:
1) Fia Knuff utan vare sig nackdelen Kvinna eller fördelen Som En Riktig Karl
2) Fia Knuff med nackdelen Kvinna men utan fördelen Som En Riktig Karl
3) Fia Knuff utan nackdelen Kvinna men med fördelen Som En Riktig Karl
4) Fia Knuff med både nackdelen Kvinna och fördelen Som En Riktig Karl
Fia #1 är ett slags defaultläge, där spelaren inte tänkt göra sitt val av kvinnligt kön till en stor grej. Världen kan fortfarande hålla tillbaka eller stänga ute fröken Knuff, men spelaren tänker inte göra det till en större grej än nödvändigt.
Fia #2 här tänker sig spelaren att få någonting tillbaka för allt mostånd Fia utsätts för. Hon kanske till och med kan utnyttja att hon tillhör det "svagare könet", inklusive att iallafall tillfälligt acceptera den världsbeskrivningen utan citattecken.
Givetvis är detta verkligheten för de flesta kvinnliga spelledarpersoner, som ju dessutom inte får någonting för det förtryck de utsätts för. Inga nackdelspoäng, vill säga.
Men att spelaren specifikt valt denna nackdel måste ju antas vara för att han eller hon vill utnyttja Fias kön för att driva sina fördelar.
Fia #3 är inte den som låter sig hunsas för att hon är kvinna. Att spela på sin kvinnlighet är uteslutet eller iallafall inte viktigt. Däremot är det viktigt, för spelaren, att Fia kan betraktas som vilken karl som helst och vara med i alla relevanta sammanhang - så viktigt att han eller hon ger denna fördel till Fia.
Slutligen Fia #4 är den kanske stereotypa fröken Knuff, där spelaren utnyttjar Knuffs kvinnlighet där det gynnar henne (och gruppen), men där spelaren inte är beredd behöva stå utanför när samhället annars skulle stänga ute henne utan därför är beredd på att slå av Knuffs kvinnlighet (utsatthet, hjälplöshet etc) lika snabbt som hon slår på den.
Men att Fia #1 och Fia #4 skulle kunna resultera i exakt samma grej, beroende på spelledarens och spelgruppens preferenser. Egentligen är väl det snarare rimligt att Kvinna driver andra fördelar än just Som en Karl, och att Som en Karl får sitt bränsle av Fias övriga nackdelar.
Är detta någondera likt hur du uppfattat det? Hur regelförfattarna tänkt sig det? Eller har jag missuppfattat någonting?
Jag hoppas även jag inte förolämpat någon.
Säg jag vill slå fram Fia Knuff, en kvinnlig karaktär.
Valet av kön kan göras till hur stor grej som helst, men måste inte vara mer än en beskrivnings- och utseendefråga.
Man MÅSTE inte välja nackdelen Kvinna, bara för att man slår fram en... kvinna.
Det kan finnas fyra olika sorters fröken Knuff:
1) Fia Knuff utan vare sig nackdelen Kvinna eller fördelen Som En Riktig Karl
2) Fia Knuff med nackdelen Kvinna men utan fördelen Som En Riktig Karl
3) Fia Knuff utan nackdelen Kvinna men med fördelen Som En Riktig Karl
4) Fia Knuff med både nackdelen Kvinna och fördelen Som En Riktig Karl
Fia #1 är ett slags defaultläge, där spelaren inte tänkt göra sitt val av kvinnligt kön till en stor grej. Världen kan fortfarande hålla tillbaka eller stänga ute fröken Knuff, men spelaren tänker inte göra det till en större grej än nödvändigt.
Fia #2 här tänker sig spelaren att få någonting tillbaka för allt mostånd Fia utsätts för. Hon kanske till och med kan utnyttja att hon tillhör det "svagare könet", inklusive att iallafall tillfälligt acceptera den världsbeskrivningen utan citattecken.
Givetvis är detta verkligheten för de flesta kvinnliga spelledarpersoner, som ju dessutom inte får någonting för det förtryck de utsätts för. Inga nackdelspoäng, vill säga.
Men att spelaren specifikt valt denna nackdel måste ju antas vara för att han eller hon vill utnyttja Fias kön för att driva sina fördelar.
Fia #3 är inte den som låter sig hunsas för att hon är kvinna. Att spela på sin kvinnlighet är uteslutet eller iallafall inte viktigt. Däremot är det viktigt, för spelaren, att Fia kan betraktas som vilken karl som helst och vara med i alla relevanta sammanhang - så viktigt att han eller hon ger denna fördel till Fia.
Slutligen Fia #4 är den kanske stereotypa fröken Knuff, där spelaren utnyttjar Knuffs kvinnlighet där det gynnar henne (och gruppen), men där spelaren inte är beredd behöva stå utanför när samhället annars skulle stänga ute henne utan därför är beredd på att slå av Knuffs kvinnlighet (utsatthet, hjälplöshet etc) lika snabbt som hon slår på den.
Men att Fia #1 och Fia #4 skulle kunna resultera i exakt samma grej, beroende på spelledarens och spelgruppens preferenser. Egentligen är väl det snarare rimligt att Kvinna driver andra fördelar än just Som en Karl, och att Som en Karl får sitt bränsle av Fias övriga nackdelar.
Är detta någondera likt hur du uppfattat det? Hur regelförfattarna tänkt sig det? Eller har jag missuppfattat någonting?
Jag hoppas även jag inte förolämpat någon.