(TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...
Plus en jefla massa havre till djuren.
-Skaparen av denna tråd får förlåta mig för "intrånget"-
Tänk er en "vandrare" en R/p som riddare eller alvkrigare, prisjägare eller magiker, han har sin utrustnig på hästen presis som i filmer och böcker (i 1-3 sadelväskor) och en axelväska, med i packningen medför han sitt vapen, en Knic/manshete/yxa att hugga ved med, kanske en god bok ett par pergamentsrullar, litte överlevands uts som typ 1-2 filtar et fiske spö, ett par snaror sin rustnig en karta (med pergamneten litte små grejor typ kompass, elddon, ljusstump
och slutligen lite mat som räcker under resan utdrygad med det han finner i skogen eller fångar, hans häst dricker vatten när bäck/flod korsar och dessamma gör han (eventuelt ur vattensäck) hästen betar av det färska gräset och verkar nöja sig med det trots litte längre färder, där är problemet, att hästen i verkligheten behöver men än så då den rids är självklart, men hur mycket, ska man släpa runt på flera kila havre (så mycket att en packhäst måste införas, en packhäst som ska ha havre
) jag menar alla R/p har väll varit med under längre färder, våran SL brukar skikka de reglerna litte, eller "lösa tyglar" och säga att om man spenderar typ en halvtimme med att skörda litte extragräs och ge dem under ett stopp så räcker det..
R/p mat så jag utbildar mig till kock och är dessutom jägare
(går 3:året på HR i ö-vik)
och tycker att mat är viktigt, en spännande del av äventyret, de vi fångar gör jag gärna så exotiskt med kryddor och tillagningsätt som möjligt men det brukar bli rättså torrt endå P.g.a att jakt är något svårt (inte bara gå ut i skogen och hämta hem) så blir det för oss för om inte någon får någe så svälter gruppen, vi har lagrat mjöl för att kunna laga bröd under vägen, me det blir jobbigt i längden, vi har tagit med torkad mat (fisk, kött) men det passar inte alla, riddaren sitter och slitter i ett torkat köttstycke (morrar lätt), fäsk mat är det svårt med, kom med tipps på mat som anstår alla, är lätt att frakta, blir inte dåligt (surnar, ruttnar, kläcks) och spännande att tillaga, vet att jag som nästan kock borde komma med exempel själv men det mesta vi gör i restaurant`en är litte för modernt, idde torka på lägerelds-mat-fronten.
Sammanfattning:
Låter ni era R/p fånga byten ofta så att de varierar i kosten och inte svälter?
Under långa resor vad gör man med Havre till hästen?
Kan man verkligen låtta fantsin flöda i recept då inga kylmöjligheter finns?????
VH Jens.L
"Med karavan av havrebärande hästar gnagandes på torkat kött"