Nekromanti Förbättring i Blå Himmel

Krille

Super Moderator
Jag har problem med förbättring i Blå Himmel. Jag vet inte hur förbättringspoäng ska delas ut. Jag vet hur de ska användas: skalan på färdigheter går från 0 och uppåt, med +6 being det bästa en rollperson kan ha från början och +8 rent förbaskat tokbra. Man har en klase poäng och man köper ett högre värde enligt principen "det kostar X+1 poäng att höja en färdighet från nivå X till nivå X+1" (dvs, du har 3 och vill ha 4, det kostar 4 poäng). Så det är lugnt.

Problemet är hur man får dem. Dels får man dem genom att plantera och skörda karaktärsdrag, men det ger sällan med än en poäng per spelmöte och rollperson, eftersom man inte hinner med mer om man ska ha lite ståry också. Tar man i ordentligt och skiter i ståry kanske man hinner med 2.

Så det här är hur som helst de lösningsfunderingar jag har:

Alternativ 1: Rollpersoner får en fast mängd poäng enligt spelledarens godtycke, typ 3-5 per spelmöte.

Alternativ 2: Rollpersoner har en mängd kamratpoäng, som kan läggas i en gemensam kamratpöl som alla kan ta handlingspoäng från, eller en egopöl som bara man själv kan ta handlingspoäng från. De handlingspoäng som är kvar i egopölen efter spelmötet får användas som förbättringspoäng.

Alternativ 3: Förbättringspoäng delas ut per scen, 0-2 stycken, beroende på hur farlig och omtumlande scenen var. EN helt normal rätt ofarlig scen är 0 poäng, en farlig eller omtumlande scen är 1 poäng, en farlig OCH omtumlande scen är 2 poäng.

w176

Förlorad dotter
Jag skulle vilja leka med tanken att poäng från kamratpölen kan man använda för att förbättra någon annan och poäng från egopölen får man förbättre sig själv med.

Krille

Super Moderator
w176 said:
Jag skulle vilja leka med tanken att poäng från kamratpölen kan man använda för att förbättra någon annan och poäng från egopölen får man förbättre sig själv med.
En tanke skulle kunna vara att överblivna poäng från kamratpölen fördelas ut så jämt som möjligt bland samtliga spelare. Restpoäng som blir över och inte kan delas ut jämt får spelarna komma överens om hur de ska fördelas.

Exempel, en grupp om fyra spelare har sju kamratpoäng kvar. De får varsitt, och då är det tre poäng kvar i rest, så någon kommer bli utan, men det är upp till spelarna att avgöra vem.

Krille

Super Moderator
And another thing

Att plantera och skörda ett karaktärsdrag ger ett förbättringspoäng, men man kan inte använda det direkt. Man måste hämta hem det också, och det gör man genom att skriva hem. Man skriver hem till fästman/fästmö, fru/make, barn, syskon, förälder eller i absoluta nödfall i dagboken om vad som har hänt. Exakt hur man gör det, fysiskt, som mail eller blogginlägg, eller tatuerar på hunden, spelar ingen roll, så länge det görs.

Så en tanke skulle kunna vara att man får inte några förbättringspoäng alls om man inte hämtar hem dem. Poäng från att skörda karaktärsdrag och övriga poäng läggs ihop i slutet på spelmötet till en liten pott på rollformuläret. Alltihop, inte bara det från karaktärsdraget.

Sen går man hem. Funderar och klurar ett par dagar. Sen skriver man hem på något sätt. I början på nästa spelmöte så konstaterar spelledaren att spelaren skrivit hem och därför är poängen hemhämtade. Spelaren kan sedan spendera dem som behövs. Därefter börjar man spela.

Ögat

Hero
Mitt förslag är en timmes spelande ger en erfarenhetspoäng.

För att:
- du verkar redan ha en mekanism som belönar sånt som är mer knutet till spelets innehåll (skördemekanismen).
- metoden "spelledarens godtycke" och metoden "ett kort scenario ger en fast mängd erfarenhetspoäng", egentligen bara är ett mer komplicerat sätt att skriva timmes-regeln.
- du får en tydlig återkoppling mellan prestation och belöning, ett incitament att spela spelet och göra det länge.
- det blir förhållandevis lätt att räkna ut hur lång tid spelet tar: alltså hur lång tid tar det från början till dess man dingar maxlevel. Den kunskapen kan sen användas för att styra spelet (till exempel svårighetsgraden på äventyr/möten)
- du kan kalla erfarenheten för "flygtimmar" och vips blir det intuitivt hur de funkar, och kopplar till verkligheten. På så sätt kan erfarenheten också bli något som man kan spela på: en rollperson med 14 flygtimmar kommer naturligtvis ha en annan social ställning och pondus än någon med bara 7.

tänker jag

Genesis

Ni dés ni maître
Olav said:
- du kan kalla erfarenheten för "flygtimmar" och vips blir det intuitivt hur de funkar, och kopplar till verkligheten. På så sätt kan erfarenheten också bli något som man kan spela på: en rollperson med 14 flygtimmar kommer naturligtvis ha en annan social ställning och pondus än någon med bara 7.
+1

Christoffer

It's all pig.
Gör en list över ikoniska grejer, typ förnedrat en fiendepilot och låtit honom komma undan, landat med ett brinnande plan, hoppat över fientligt territorium, skjutit ett jäkla svårt skott, fått det egna planet totalt sönderskjutet osv. Ge 2 p första gången det inträffar, 1p nästa gång, 0p efterföljande gångerna fram till femte gången typ, då börjar de ge poäng igen och sen kanske det stegras var tionde gång... För du vet, han den där jäveln, han landar fan brinnande så länge det inte öser ner regn...

KamiFisk

Hero
Klart du skall göra !

Kan du inte köra som i MG, att man kan få xp genom att uppnå ett uppdrags mål eller liknande ?
(Jag har varit dålig och bara skummat igenom de andra inläggen så om detta är irrelevant ignorera.)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja det ska du sno för det var tokbra. Jag gillade alternativ 3 men jag gillar trad också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mitt förslag kommer ur djupet av de flummiga indiespelens hålor och passar kanske inte riktigt in i BH i övrigt. Men det kanske passar någon annans spel, tråden ligger ju trots allt i det allmäna makarforumet. :)

--

Kamratpoängen är gemensamma, och ligger i en gemensam pöl, kanske är de stiliga glaspluppar.

När någon gör något intressant, spännande eller svårt kan en annan spelare ge ett kamratpoäng för någon passande bonus.

När bonusen använts faller glaspluppen i den allmäna erfarenhetsskålen.

Vid slutet på spelmötet fördelas erfarenhetsskålens innehåll jämnt mellan deltagarna (eller spelarna, om inte SL kan göra något kul med poängnen, expa återkommande fiender, köpa komplikationer eller vad man nu har för system), udda pluppar ligger kvar till nästa spelmöte.

--

"Men men, då blir det ju bra att förbruka poängen!" utropar säkert någon läsare. Men det är just tanken med mitt förslag.

För att hitta möjligheter att få boosta sin gubbe behöver man hålla koll på vad de andra spelarna har för hyss för sig. Så snart man ser något coolt kan man uppmuntra det OCH bli bättre själv.

Det är en bra sak att poängen blir förbrukade. Varför skall man hushålla med skoj och engagemang?

Motsatsen skulle vara att man blir bättre ju mindre man använder poängen. Men vilket actionäventyr blev någonsin bättre av att hjälten gjorde ingenting?

Om man kan "muta" spelare att engagera sig i de andra spelarnas bihandlingar med något så simpelt som glaspluppar och lite siffror på ett papper är det väl en möjlighet värd att utnyttja?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ev släpper SL också ner glaspluppar i erfarenhetsskålen när rollerna gör viktiga framsteg i äventyret, eller rena pudelpoäng när någon spelare gör något coolt eller får alla att skratta.

(om flygtimmar)

Gillar! Ska jag sno?
En av de bästa namnen på erfarenhet jag hört på mycket lång tid! Och dessutom så kan man baka in status i den som nämndes tidigare.

Klart du tar förslaget! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Kamratpölen och hur den funkar

wilper said:
Kamratpoängen är gemensamma, och ligger i en gemensam pöl, kanske är de stiliga glaspluppar.
Krille rekommenderar pokermarker, ty de är stapelbara och har glada färger. Krille rekommenderar även en skål med fot för att lägga kamratpölen i, eftersom den höjer sig över kaffekoppar och chipspåsar.

Kamratpölen och egopölen pluggar in i handlingssystemet: båda är pölar med handlingspoäng. Skillnaden är att egopölen är DIN! DIN! DIN! och kamratpölen är kommunal. Alla kan ta poäng ur kamratpölen, men bara du kan ta poäng ur din egopöl.

Dessa sätts upp i spelmötets början: spelaren får lika många kamratpoäng som värdet i Kamratskap. Kamratskap är ett värde som börjar med 1 för en ny rollperson och ökar med ungefär ett poäng per månad under en kampanj. Värdet kan sjunka om moralen skadas.

Spelaren fördelar kamratpoäng på egopöl och kamratpöl efter eget tycke.

Under spel fungerar de som handlingspoäng: man tar handlingspoäng när man tycker att man behöver dem och motiverar handlingen efter varifrån man tar dem (poäng från egopölen motiverar lämpligen själviska handlingar, poäng från kamratpölen motiverar eller motiveras av kåranda eller hjälp till medspelare).

Det finns en skillnad gentemot vanliga handlingspoäng: egopölen och kamratpölen sätts upp i början av spelmötet. Där vanliga handlingspölar sätts upp i början av en konflikt så består ego- och kamratpölen genom hela spelmötet.

Det går att få nya kamratpoäng under spelmötet. Bland annat får man dem för att plantera andra spelares karaktärsdrag. Dessa kamratpoäng får man lägga i egopölen eller kamratpölen efter eget tycke.

---

Det sagt så tror jag att jag snor flygtimmarna.

Cybot

Mest spelbar
Re: Kamratpölen och hur den funkar

Krille said:
Det sagt så tror jag att jag snor flygtimmarna.
Helt rätt.
Det är bara att titta på flygfilmer, om det blir en snoppmätartävling så är det typ 50% chans att någon kommer att nämna antalet flygtimmar.

Blasphemy

Swashbuckler
Mitt förslag är en timmes spelande ger en erfarenhetspoäng.
Det här är ju en en fråga om smak och inget annat men själv avskyr jag sådana system. Alltså där spelare som spelar ofta får rollpersoner som är bättre. Det förutsätter på något sätt att övriga spelares rollpersoner sitter och handtrallar, spelar kort eller slappar de gånger de inte är med.

Jag tycker det är kul att spela rollspel. Kan inte jag vara med och spela är detta vanligen ett straff i sig.

Ska jag dessutom straffas att min Rollperson ter sig som en individ med grava inlärningssvårigheter då jag inte är med ofta?

Spelare som är med belönas ju med så mycket mer. De lär känna storyn, får fiender och vänner, kontakter och relationer och upplever massor med äventyr. Så... jag tycker inte att man skall få Xp per spelad timme. I sådana fall skall alla få lika mycket Xp för så många timmar som spelats.

Men som sagt... det är ju bara en smaksaksgrejj för mejj!

du kan kalla erfarenheten för "flygtimmar"
Namnet Flygtimmar tycker jag är klockrent namn för erfarenhetspoängen.

anth

Vetefan
Krille said:
(om flygtimmar)

Gillar! Ska jag sno?
Jag delar ut erfarenhetspoäng genom formeln (speltid * hur kul jag har som spelledare).
Jag tycker att metoden fungerar bra, men jag har gjort en liten modifikation: jag räknar effektiv speltid.
Vissa spelmöten spelar vi faktiskt hela tiden, andra spelmöten försvinner mer än hälften av tiden för att folk ska tala om senaste filmen, senaste dataspelet, visa något häftigt på sin smartphone o.s.v.