Efter 25 års spelande kanske jag kan ge lite tips hur vi gör för att underlätta en del situationer som kan ge hjärnan en härdsmälta eller att endast en överdos av redbull kan rädda dagen.
Vi har snackat ihop oss om vad som är viktigast i spelandet.
De har sagt att flyt i spelet är framför allt prio 1, sen en dos realism och småskaligt detaljspelande, sen vill de vara liiiite bättre än pöbeln. Ok lite åt hjälte hållet men ändå på en hanterbar nivå så att 2 skurkar inte är en lätt match.
Då får jag ett bra underlag till att lägga en nivå på ledandet
Jag som SLP använder allt material i EON som ett underlag till allt vi gör. Jag tar inte alla reglerna "by the book" utan det blir ett uppslag vid funderingar sen fattar jag ett beslut baserat på att få ett flyt i spelet. (enligt vad gruppen prioriterade i första läget) Erfarenhetsmässigt så är just flyt, inlevelse och känslan viktigast för oss och inget dödar spänningen mer med att helt plötsligt fastna i någon regeldispyt. Du som SLP har ändå på nått sätt sista ordet men för den skull inte bör förarga dina spelare med tanke på kommande spelmöten.
EON är ett otroligt bra spel med massor av godis. (det bästa jag sett på marknaden..men det är min smak det och jag är gammal =) Se de som en stor godisburk att plocka det du vill ha med och lägg ner det som "hindrar" era möten. Alternativen är helt enkelt ändra förutsättningen/regeln/mm etc.
Att ändra en regel är ibland det man först tänker på men kanske tänk också på vad du eller spelarna gör som gör att den regeln blir aktuell i första läget? Är det äns nödvändigt att applicera regeln/-reglerna?
Att döda ngn som sover genom att lyckats smyga och har en hyffsad färdighet tillsammans med en stridsvana som Ni anser vara av ett värde = "han/hon vet hur man får en person att kasta in handuken" bör var lyckat.
Kanske också Om personen vet hur man dödar en get borde det inte vara ett hinder att döda en person.
Handlar väl lite mera om stridsvana eftersom (om man vill ha realismen) att döda en annan person är psykologisk helt motsträvande.. men då är vi inne på en helt annan diskussion och den droppar jag gärna.
Din fråga 2.
Kraggbarbaren är stor..han är stark och om han blir våldsam och får in en träff får personen helt enkelt skylla sig själv. Är det en spelare som är den där riddaren så är det penna, nytt formulär och sudd som får komma till användning.
Om det är realistiskt? Det kanske kan vara mera realistiskt att riddaren bryter nacken av en whip-lash orsakad av smällen än att den krossar hjälmen. (anpassning av situtationen...slag mot stål)
Att ta reda på om det Är realistiskt att mosa en stålhjälm (om det nu var det) med ett knytnävsslag så är en studie i hållfastighetslära i stål som väntar dig och det är inget jag rekommenderar eftersom det tar kol på spelmötena.
Annars rekommenderar jag till det jag skrev först. Man vill ju gärna ha lite realism men detta är trots allt en fantasyvärld där allt kan hända. För oss kryddar det lite med oväntade resultat om man tycker att det är orealistiskt. återigen.. flyt i spelet och din/gruppens värderingar =)
Summering
Vänta med att leta regeländringar, eller att själv ändra på dem. Fråga dig istället varför du skall använda regeln? Behövs det, baserat på vad ni vill få ut av spelandet? Eller räcker det att "mjuka" upp den eller helt enkelt skita i den. Situationsanpassa ditt spelande.
Tack för mig och hoppas att något är användbart.
//Z