Re: Förbättringsslag Stridsvana
Jag delar ut förbättringsslag när jag känner att det är lämpligt, och att det verkar som att personen fått någon slags erfarenhet. Det är fullständigt arbiträrt, förstås, och det innebär att man långt ifrån får ett förbättringsslag för varje strid man deltar i - är man totalt oerfaren får man slå ett slag efter i stort sett varenda liten skärmytsling som ägt rum i ens närhet, medan en stenhård veteran inte ens får försöka höja sin stridsvana så länge han bara utkämpar rena slentrianstrider. En duellant, tex, som aldrig höjer ribban för sina motståndare, kommer till slut alltså nå en punkt där han aldrig blir bättre öht.
Eller ja, typ.
Antalet strider beror ju helt på. Men, utifrån mina högst subjektiva uppfattningar, och SLP:er ur mina kampanjer som jag stattat vid något tillfälle:
Stridsvana 5-7 är en total amatör. Den här personen har som bäst varit ett offer för krig och stridigheter, men aldrig själv deltagit.
Jehana, en av magikrat Jesbins konkubiner i min kampanj, har 6 i Stridsvana. Hon är dotter till en berömd colonisk general som dräptes av thalaskerna då de återerövrade Colonan, och har tränat svärdsföring en hel del, men har själv knappt sett några riktiga strider.
Stridsvana 8-10 är någon som har upplevt ett par strider. Det kan antingen vara en mycket ung och grön soldat eller rövare eller något liknande, men lika gärna en person som sett en del våldsamheter, men sällan behövt delta aktivt. En köpman vars livvakter flera gånger skyddat honom från angrepp, eller en adelsdam som hållits i bakgrunden medan hennes riddare gick lös på de lokala rövarna, är några exempel. En sån här person har sinnesskärpa nog att försöka fly, hålla sig undan, och rentav försöka tänka klart i en stressad och kaotisk stridssituation, men de är långt ifrån immuna mot panik, skräck och förvirring.
Marius, ärkehjälten Nicoz väpnare i min kampanj, har 9 i Stridsvana. Han har ofrånkomligen deltagit i en hel del stridigheter i Nicoz sällskap, men är än så länge tämligen osäker och oerfaren - han lär sig dock fort.
11-14 är en duglig krigare, eller någon med stor erfarenhet av våld och död. De har deltagit i en del våldsamheter, eller varit i bakgrunden av en hel del. De reder sig hyfsat, kan oftast reagera fort, instinktivt eller förnuftigt, blöda lite utan att bli chockade, få en god överblick över situationen, etc. Det krävs en del innan de blir rädda eller tagna på sängen, men ett schysst blodbad eller en rosenrasande trukhisk bärsärk hade nog fått dem att bäva.
Ishana, en mûhadinsk kiriyaälva i min kampanj, har 12 i Stridsvana. Hon började sin karriär som klädsam livvakt åt en granasch, och är en mycket duktig fäkterska, och har varit med om en jävla massa skit, men hon är lite blödig och velig, och håller sig oftast undan verkligt intensiva stridigheter.
14-18 är vad väderbitna veteraner har. De har sett och överlevt oräkneliga strider och har sannolikt många liv på sitt samvete. Det finns få saker som skrämmer dem längre, och de kan uthärda osannolika umbäranden med en axelryckning. Det krävs drakar och helmgastar och osannolika magnituder av grymhet och blodspillan för att få dem att höja på ett ögonbryn. Ytterligt få personer som inte själva är stridande uppnår någonsin ett så här högt värde.
Valis, Ishanas pojkvän, har 15 i stridsvana. Han är en luttrad cirefalisk duellist med tonvis med strider bakom sig och oräkenliga liv på sitt samvete. Han är verkligen bland de bästa, men vet sina svagheter - fältslag eller andra situationer där han riskerar att bli övermannad håller han sig helst undan.
19-23 är de hårdaste av krigare, på god väg att antingen bli verkliga hjältar eller saker man skrämmer barn med. Deras reflexer är blixtsnabba, deras sinnesskärpa otrolig och deras lugn orubbligt. De har överlevt stora och blodiga strider och de mest osannolika situationer, mot de mest omöjliga odds. Ofta är de så avtrubbade att de har mycket liten respekt för människoliv. Måhända kan de ibland bli en smula indignerade, men det finns typ inget som skrämmer dem.
Kymnenos, en legendarisk härförare från det forna Colonan, har 19 i Stridsvana. Han red alltid i spetsen för sina trupper, och deltog personligen i fältslag av episka proportioner. Inalea, en galen drakväkterska och lönnmördare som jag pratat om en massa här på forumet, har 21 i Stridsvana, men hon har överlevt många sekler på Mundana.
24+ är mortuachdrakar, drakväktare, uråldriga lischar, sagitaurernas främsta krigare, ärkehjältarnas ärkehjältar, och andra helt osannolika typer. De flesta som någonsin uppnår det här värdet har överlevt hela civilisationer.
Kumbanigash den Svarte, en legendarisk härförare, krigsmagiker och sedermera drakväktare, har 26 i Stridsvana efter åtta årtusendens strider. Omeyocantli, den mest våldsamma, blodtörstiga, ärrade och psykotiska av alla etablerade drakar i mitt Mundana, hade nog haft över 30. Han äter Dräpare till frukost
- Ymir, redogör lite grann