Nekromanti Förbättringsslag Stridsvana och lite Drakblod

Jiminjack

Veteran
Ja, när slår man dem igentligen? Efter varje strid? Låter konstigt, och hur mäter man igentligen stridsvana? Hur många strider har igentligen en normal soldat upplevt? Är det hundra? Är det tusen? Kanske bara tiotals. Men en soldat med säg 14 i stridsvana, hur många strider är det?

Vidare är det helt sjukt att Drakblod kostar 200 silver stopet? det borde i princip vara helt omöjligt att få tag på, till skillnad från ett magiskt kongelat som kostar 1000 silver, eller?

Boboliwsy

Warrior
Vi slår förbättringsslag för Stridsvana när vi slår alla andra förbättringsslag, vilket brukar bli mellan äventyren eller när rollpersonerna får några dagar på sig att vila.

En soldat med 14 i Stridsvana är ju ganska erfaren, men det är svårt att säga hur många strider han har upplevt. En strid leder ju inte automatiskt till kryss i färdigheten (vet inte vad reglerna säger, men i min kampanj funkar det inte så iaf, bara nästan) och ett förbättringsslag leder ju inte automatiskt till höjning.
Du kan ju räkna på det, om du orkar (jag orkar inte, statistik och grejjer är inte min starkaste sida). Jag skulle nog höfta och säga att soldaten kanske har överlevt mellan 20 och 40 allvarligare strider.

Angående drakblod så kan jag hålla med om att 200 silver är sjukt lite. Vet inte riktigt om det hjälper att använda reglerna för tillgång och efterfrågan, det borde ju rätta till priset lite iom att drakblod är såpass sällsynt (har inte boken här, men visst finns det lite multiplar och sådär som man kan använda för att justera priser?).

//Boboliwsy - hjälpsam eller förvirrande? Det är frågan.

Hjalle

Swashbuckler
Om man kör med kryss efter varje strid, så innebär det rent statistiskt att man varit i ungefär nitton strider - åtminstone om man går efter den där sannolikhetsmojängen i Eon 2. :gremsmile:
Men det gör man kanske inte, å andra sidan.

Och ja, drakblod är tokbilligt. Lägg på två nollor eller nåt.

-Hjalle, ja! Ju fler dess bättre!

Eon-Viktor

Veteran
Jag brukar göra så att jag låter spelarna få förbättra sina färdigheter när jag anser att de har använt sig av dem tillräckligt mycket, lärt sig nya saker eller använt dem på rollspelsmässigt bra och finurliga sätt. Om ett någorlunda svårt slag lyckas perfekt brukar dom få en prick på formuläret som dom kan byta ut mot ett förbättringsslag senare i äventyret.

Stridsvana kan öka fort i början för att sedan öka långsammare och långsammare (tanken med förbättringsslag från början) ju mer tiden går. Jag brukar låta dom öka den när dom varit med om något nytt eller helt enkelt ha stridit jäkligt mycket (vilket jag ser helst inte händer) eller varit med om en större strid. När den är riktigt låg kan den dock få höjas av ett barslagsmål...

En normal soldat borde väl som jag tänker mig det inte ha upplevt speciellt många strider... 3-4 kanske, om man räknar bort slagsmål mot bönder och vättar på vägskälet. En erfaren soldat har kanske varit med om uppemot 10. Tusen strider är ju liksom en strid om dagen i nästan tre år, man måste ha ganska skön tur för att överleva det.

Stridsvana 14 = Mycket erfaren, strid är ingenting nytt för den här personen.

Drakblod har redan avhandlats, enligt mig borde det inte ens gå att få tag på genom konventionella källor. Och isåfall inte flaskor på en liter... magiska kongelat är dock en aning överbeprisade i min mening.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Förbättringsslag Stridsvana

Jag delar ut förbättringsslag när jag känner att det är lämpligt, och att det verkar som att personen fått någon slags erfarenhet. Det är fullständigt arbiträrt, förstås, och det innebär att man långt ifrån får ett förbättringsslag för varje strid man deltar i - är man totalt oerfaren får man slå ett slag efter i stort sett varenda liten skärmytsling som ägt rum i ens närhet, medan en stenhård veteran inte ens får försöka höja sin stridsvana så länge han bara utkämpar rena slentrianstrider. En duellant, tex, som aldrig höjer ribban för sina motståndare, kommer till slut alltså nå en punkt där han aldrig blir bättre öht.

Eller ja, typ.

Antalet strider beror ju helt på. Men, utifrån mina högst subjektiva uppfattningar, och SLP:er ur mina kampanjer som jag stattat vid något tillfälle:

Stridsvana 5-7 är en total amatör. Den här personen har som bäst varit ett offer för krig och stridigheter, men aldrig själv deltagit.
Jehana, en av magikrat Jesbins konkubiner i min kampanj, har 6 i Stridsvana. Hon är dotter till en berömd colonisk general som dräptes av thalaskerna då de återerövrade Colonan, och har tränat svärdsföring en hel del, men har själv knappt sett några riktiga strider.

Stridsvana 8-10 är någon som har upplevt ett par strider. Det kan antingen vara en mycket ung och grön soldat eller rövare eller något liknande, men lika gärna en person som sett en del våldsamheter, men sällan behövt delta aktivt. En köpman vars livvakter flera gånger skyddat honom från angrepp, eller en adelsdam som hållits i bakgrunden medan hennes riddare gick lös på de lokala rövarna, är några exempel. En sån här person har sinnesskärpa nog att försöka fly, hålla sig undan, och rentav försöka tänka klart i en stressad och kaotisk stridssituation, men de är långt ifrån immuna mot panik, skräck och förvirring.
Marius, ärkehjälten Nicoz väpnare i min kampanj, har 9 i Stridsvana. Han har ofrånkomligen deltagit i en hel del stridigheter i Nicoz sällskap, men är än så länge tämligen osäker och oerfaren - han lär sig dock fort.

11-14 är en duglig krigare, eller någon med stor erfarenhet av våld och död. De har deltagit i en del våldsamheter, eller varit i bakgrunden av en hel del. De reder sig hyfsat, kan oftast reagera fort, instinktivt eller förnuftigt, blöda lite utan att bli chockade, få en god överblick över situationen, etc. Det krävs en del innan de blir rädda eller tagna på sängen, men ett schysst blodbad eller en rosenrasande trukhisk bärsärk hade nog fått dem att bäva.
Ishana, en mûhadinsk kiriyaälva i min kampanj, har 12 i Stridsvana. Hon började sin karriär som klädsam livvakt åt en granasch, och är en mycket duktig fäkterska, och har varit med om en jävla massa skit, men hon är lite blödig och velig, och håller sig oftast undan verkligt intensiva stridigheter.

14-18 är vad väderbitna veteraner har. De har sett och överlevt oräkneliga strider och har sannolikt många liv på sitt samvete. Det finns få saker som skrämmer dem längre, och de kan uthärda osannolika umbäranden med en axelryckning. Det krävs drakar och helmgastar och osannolika magnituder av grymhet och blodspillan för att få dem att höja på ett ögonbryn. Ytterligt få personer som inte själva är stridande uppnår någonsin ett så här högt värde.
Valis, Ishanas pojkvän, har 15 i stridsvana. Han är en luttrad cirefalisk duellist med tonvis med strider bakom sig och oräkenliga liv på sitt samvete. Han är verkligen bland de bästa, men vet sina svagheter - fältslag eller andra situationer där han riskerar att bli övermannad håller han sig helst undan.

19-23 är de hårdaste av krigare, på god väg att antingen bli verkliga hjältar eller saker man skrämmer barn med. Deras reflexer är blixtsnabba, deras sinnesskärpa otrolig och deras lugn orubbligt. De har överlevt stora och blodiga strider och de mest osannolika situationer, mot de mest omöjliga odds. Ofta är de så avtrubbade att de har mycket liten respekt för människoliv. Måhända kan de ibland bli en smula indignerade, men det finns typ inget som skrämmer dem.
Kymnenos, en legendarisk härförare från det forna Colonan, har 19 i Stridsvana. Han red alltid i spetsen för sina trupper, och deltog personligen i fältslag av episka proportioner. Inalea, en galen drakväkterska och lönnmördare som jag pratat om en massa här på forumet, har 21 i Stridsvana, men hon har överlevt många sekler på Mundana.

24+ är mortuachdrakar, drakväktare, uråldriga lischar, sagitaurernas främsta krigare, ärkehjältarnas ärkehjältar, och andra helt osannolika typer. De flesta som någonsin uppnår det här värdet har överlevt hela civilisationer.
Kumbanigash den Svarte, en legendarisk härförare, krigsmagiker och sedermera drakväktare, har 26 i Stridsvana efter åtta årtusendens strider. Omeyocantli, den mest våldsamma, blodtörstiga, ärrade och psykotiska av alla etablerade drakar i mitt Mundana, hade nog haft över 30. Han äter Dräpare till frukost

- Ymir, redogör lite grann

k7e9

Hero
Som det står i Spelarens bok (s120):

"Man får erfarenhetskryss efter varje strid där man besegrat minst en motståndare. Det enda som krävs är att man utsatt sig för viss fara eller lärt sig något nytt. Som vanligt bestämmer spelledaren när rollpersonen ska få chans att höja stridsvana." och så vidare...

nordan

Swordsman
Drakblod

Kanske det är så att efterfrågan är så liten så att om du som säljare har drakblod, och en alkemist i Calnia erbjuder dig 200, blir du tvungen att acceptera detta eftersom att det inte är lönt att åka till Momolan och fråga nästa intressent om han kan tänka sig att erbjuda mer...

Jag kanske överdriver något men du förstår nog andemeningen.

Regmolar

Swashbuckler
Vidare är det helt sjukt att Drakblod kostar 200 silver stopet? det borde i princip vara helt omöjligt att få tag på, till skillnad från ett magiskt kongelat som kostar 1000 silver, eller?
Med tanke på att kanske 4 dödade drakar eller något nämns i typ allt eonsk källmaterial torde ju priset antyda att det antingen är 99,999% fullständigt värdelöst och oanvändbart, eller att drakarna fortsätter producera blod några sekler efter sin död...(alternativt att drakarna kontinuerligt tappar sig på det och säljer det för pengar...) samma problem gäller för övrigt för drakben; du lär tjäna minst 10 ggr mer på att göra vapen av det.

Jag är i och för sig mer för att bygga upp hela systemet, men annars var mitt förra förslag gällande att förklara det hela att det drakblod/-ben som nämns i M&M tas från pseudodrakar, som är så väl vanligare som mindre dödsdödliga (även om de fortfarande är både ovanliga och farliga). Notera dock att det officiella materialet säger emot detta, men det säger ju å andra sidan också emot att drakblod kostar 10 000 silver per jungfru, vilket enligt mig är ett mycket rimligare pris... så gör som du känner för :gremwink:

Craygh

Swordsman
Lägg dock märke till att detta inte betyder att man får ett förbättringsslag för varje liten strid man vart med i

Craygh

Swordsman
Re: Drakblod

Fast det är nog inte särskilt troligt egentligen, med tanke på dess raritet och de associationer man får när man tänker "drakblod". Det är nog inte heller så att en mundanier tänker "Drakblod - det kan jag nog få ungefär 200 silver för" (Om de nu alls har någon humm vill säga.) utan snarare att det är så märkligt och magiskt och ovanligt och mystiskt och så att de inte riktigt vet hur högt de skall sätta priset.

k7e9

Hero
Precis...
Jag försöker ge spelarna förbättringsslag efter strider där de faktist mött något nytt, eller kan motivera att de lärt sig något nytt under stridens gång...

k7e9

Hero
Vidare är det helt sjukt att Drakblod kostar 200 silver stopet? det borde i princip vara helt omöjligt att få tag på
Fast i M&M står det att drakblod kostar 200 silver för ett kvarts pund... Vilket då är något över 110 gram (112,5 för att vara exakt)

Dessutom (tror jag) att drakblod har mycket högre densitet än vatten, så dessa 110 gram kanske är 5 centiliter blod... Vilket är långt ifrån ett stop. Skulle man ändå vilja ha ett stop så skulle det ha på ett pris på 2000 silver, om man ens får tag på sådanna mängder av det.
Nu tycker jag fortfarande det är ett ganska lågt pris tycker jag, men men...

Har det samma densitet som vatten blir det ju såklart 11,25 cl blod på dessa 11,25g...
Det vill säga fortfarande ganska långt ifrån ditt stop... (Stop är väl ½ liter?)

Bättre så? :gremwink: