Nekromanti förbannelse och födelse tidspunkt.

Xenon

Veteran
det va länge sedan jag skrev något här så tänkte att det va dags igen.

jag har suttit och plurat på en ny karaktär och studerade nackdelstabbelen, en av nackdelarna är förbannelse.

vad är igentligen en förbannelse?
de flesta magiska fenomen finns förklarade i diverse böcker men kan inte hitta något matnyttigt på just detta.

jag tolkar en förbannelse som något som mundanas magiteoretiker inte kan förklara, något som en effekt av tex. daimotropi, teotropi eller kanske "drakmagi" sistnämda har jag inte någon som helst koll på förutom det som omnämts i kamnjer jag har spelat,

några synpunkter eklelr kanske konkret fakta om detta ämne?

sen har jag en annan liten fundering som jag ville dela med mig av.

som omnämns i böcker så kan influxer under dagen du är född påverka din persnlighet, och kanske även andra saker beronde på hur man tolkar det hela.

men borde det igentligen inte vara tien då befruktningen inträffarsom är intressant, det är ju trotts allt då livet börjar på mundana.

säg tex. att ett barn är fullt utvecklat i mundanas värld (dock fortfarande i mammas mage) den ena veckan då ataxatropi är den "förhöjda influxen" men pga rådande omständigheter blir förlossningen förskjuten 3 dagar och influxen har övergått till heliotropi, vilket är då den "dominanta" aspekten?

är lite förvirerad över det hela.

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle säga att så länge barnet är kvar i livmodern är barnet inkapslat i moderns psykobiotropiska fält, och därmed skyddat från yttre kosmisk påverkan. Det är först när barnet lämnar detta skyddande fält som det till fullo utsätts för de kosmiska krafterna i Mundana. Därav att födelsetidpunkten är det avgörande i sådana sammanhang, snarare än tiden i livmodern. Av denna anledning kan det, i det större kosmiska perspektivet, vara nästan lustigt väsentligt var man föds - ett barn som föds i Skugglandet, oavsett dess härkomst i övrigt, kommer bli bundet för evigt till Skugglandets öde och väsen på ett sätt det aldrig hade blivit om det föddes i det egentliga Mundana. En hypotetisk varelse som -aldrig- skapats, uppstått eller fötts i någon av Mundanas världar hade inte haft några som helst band till Mundanas öde (försåvitt sådana band inte uppstår med tiden, som när de första alverna föddes på Mundana), och därmed kunnat härja fritt i skapelsen, obunden och otyglad av gudarnas vilja och världens oskrivna lagar. (Därav att Antichtons varelser blir så mäktiga på Mundana - notera dock att det också lär finnas kosmiska lagar, som gäller i alla världar och på alla platser, som även dessa varelser är underordnade).
Det är omöjligt, eller nästintill omöjligt, för en schaman att besätta ett ofött barn, eller för en magiker att påverka sagda ofödda barn med magi - dess psykobiotropiska fält är fortfarande i någon mån förenat med moderns, och motstår därför hart när alla försök att påverka det separat. Däremot vore det ju en rätt smal sak att tex framkalla ett missfall genom att påverka -modern-, men det är en helt annan sak.

Vad förbannelser beträffar, sedan, verkar de inte funka helt konsekvent med magins lagar. Titta på tomteförbannelserna tex. Jag skulle tro att förbannelser av det slaget har något band till drömriket eller skugglandet, och därmed kan bryta mot vissa - observera vissa av det fysiska Mundanas naturlagar. Framförallt skulle jag tro att förbannelser har en tendens att den generella kraftnivån ligger långt över vad som borde vara möjligt enligt den uppskattade magnituden. Vidare, förbannelser kan uppenbart hävas, men om de vore permanenta formler, torde detta inte vara möjligt. Att förbannelser skulle vara provosoriska håller heller inte helt. Det finns definitivt en hel del kvar att forska om där. Jag tror definitivt inte det har med daimotropi eller drakmagi att göra, dock - oneirotropi eller teotropi vore mer troligt isåfall. Tomtarnas förbannelser är ju tydligt kraftfulla varianter av de karaktärsdragsförändrande effekter som finns, så de torde basera sig på allmänt väl kända aspekter på något sätt. Förbannelser som påverkar en individs eller en grupps öde, typ 'Er släkt ska aldrig mer få söner', torde ju ofrånkomligen innebära en förändring av världsväven, eller iallafall individers livstrådar, på vilka deras öde är spunnet, något som antingen kräver teotropi, eller ett fysiskt eller psykiskt intrång i Vävarens salar. Good luck with that. (Draken Syantecaran, Menon-Auns härskare, gjorde det en gång i min kampanj dock. Den livstråd han klippte av tillhörde dock en individ obunden av ödets väv, så genom någon gudomlig ironi visade sig hela företaget ganska meningslöst).

Det finns förstås ytterligare en möjlighet. Förbannelsernas förbannelse är ju den dvärgarna kastade på alverna i forntiden, och efter den kom drakarna till världen - eller uppenbarade sig först då för dödliga släkten. Det hade kunnat vara så, att drakarnas fördämning hindrar magi av den magnituden och därmed i praktiken omöjliggör att sådana förbannelser kastas någonsin igen. Det kan då vidare förhålla sig så, att enstaka individer på något sätt, medvetet eller omedvetet, hittar metoder att kringgå denna fördämning - Nanórgona av Edron hade till exempel sagt, att människors vilja är ett verktyg lika kraftfullt som gudarna, och att vi alla är gudar inombords. Han hade vidare då menat, att i ett ögonblick eller två av yttersta emotionella press - eller frid -, hade en människa tillfälligt, och omedvetet, kunnat transcendera till gudastatus, och spontant uttala förbannelser som ödelade hela släktled för oräkneliga generationer. Alla begränsningar av vad som var möjligt för dödliga var endast en chimär, en gudarnas och drakarnas dimridå över skapelsen, ansåg Nanórgona.

- Ymir, babblar osammanhängande

Regmolar

Swashbuckler
Jag skulle (som du) säga att en förbannelse innebär magi som inte omfattas av den "civiliserade" magiteorin. Det är magi som på något sätt använder lagar som ännu inte upptäcks av Mundanas stora magikersamfund (eller av någon anledning hålls hemliga och/eller förbjudna), som antiaspekter, flätalstring och oneirotropi hundra år innan Mundanas "nu".

Teotropi och daimotropi är här tacksamma eftersom de har så pass odefinierade användningsområden, men åtminstone i mitt Mundana finns olika individer (mest primitiva magiker) som genom uråldrig kunskap, tur, insikt eller studier lyckats kringgå vissa av de kända lagarna, t.ex. area- och räckviddsbegränsningar.

Vad gäller influxerna hävdar jag att det var någon astrologiintresserad som gav möjligheten att använda horoskop "på riktigt" i Mundana, och att man kan göra vad man vill med det; jag är på tok för upptagen med kvantmagiska filosoferingar för att ge mig in på astronomin justn u :gremwink: