Nekromanti Förbannelsen (spoiler)

Swamp_UBBT

Veteran
Joined
8 Mar 2003
Messages
10
Location
Uppe på Kullen
Vilken version är egentligen sann??
Det finns två versioner som jag har hört om hur alverna fick sin förbannelse.
Enligt den alviska mytologin så fick skapade alverna förbannelsen för att överleva sina förder mellan stjärnorna i sina eterseglare. De finns också fortfarande eterseglare som svävar i mundanas himlavalv. Under ett av dvärg/alv krigen (kommer inte ihåg vilket) raserade ett dvärgafäste där en drake nu vaktar. varför det raserade var för att drezin dvärgarna hade skapat en såpass stark magistråle som tvingade ner alvernas eterseglare, men i sista stund så vände alerna och störtade rakt ner i fästet där draken nu vaktar dolda hemligheter (bla dämpningar av förbannelsen)

Dvärgarnas histora är dock annorlunda. Där nämns inget om eterseglaren utan istället hävadar de att de gjorde en mycket kraftig ritual emot alverna, den sk förbannelsen. Efter ritualen raserade hela fästet pga den kraftiga magin. Drezindvärgarna han alldrig klart med hela ritualen så alverna fick både för- och nackdelar. bland annat evigt liv och det alviska ögat.

Nu undrar jag vilken berättelse som egentligen är sann. Vem har rätt, Alverna eller Dvärgarna??
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Ja du, jag tror inet det finns någon som är riktigt rätt, man ska nog få välja lite själv... Men personligen så skulle jag tro mer på Alvernas variant...
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Den alviska (Spoiler)

Det sanna (enligt L&H) är att dvärgarnas s k förbannelse är att dom tog ner eterseglaren från himlen. Sedan när kaptenen på fartyget visste att det skulle gå under valde han att störta prylen i dvärgarnas fäste, man kunde ändå inte undkomma. Alvernas extremt långa liv beror på att dom annars inte skulle kunna segla de extremt långa avstånden i rymden. Men vissa saker är lite konstiga och oförklarade angående förbannelsen. Det har inte blivit tillräckligt förklarat av Neogames, utan skrivet (i all hast, verkar det som) på en sida typ, vilket absolut inte är tillräckligt. Därför har många, däribland jag, dumpat Neogames' version, och ersatt den med att dvärgarna faktiskt förbannade alverna.

Mvh Victor Palm...

...Som bara (som så många andra) har två skoldagar kvar, innan gymnasiet, men framför allt sommarlovet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förbannelsen [Spoiler, antar jag]

Både alver och dvärgar tror att dvärgarna förbannade alversläktet med evigt liv. Sanari, och förmodligen Drezin, vet förmodligen bättre, dock.

Historien om eterseglaren är alltså Sanningen, som för de flesta försvunnit i historiens dimmor.

Jag, och många med mig, blev dock besvikna på denna förklaring. Jag hade redan tidigare antytt i mina kampanjer att det verkligen rörde sig om en förbannelse, och följaktligen gör det det än idag. Förbannelsens natur i mitt Mundana kan man läsa om i ett tidigare inlägg.

- Ymir, vill ha en riktig förbannelse, faktiskt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Är det så viktigt vilken NeoGames tycker är sann? Det viktiga är vad du tycker passar till din värld. Jag skulle akta mig för att berätta eterseglar teorin för mina spelare. De skulle tycka att det förstörde fantasy känslan. Min personiga åsikt och som jag kör i min värld så har det aldrig funnits vare sig eterseglare eller förbannelser. Jag är mer inne på Tokons version av det hela. Alvernas förmågor är en gåva från någon av drakens döttrar. Jag kommer inte på vilken.

Tzimisce
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Vad jag vet så är det ingen nu levande,varken Alv eller Dvärg som vet vilken verision som är sann, men jag tycker att Dvärgarnas verision är lite mer passande, ovh jag tror att jag har läst någonstans att anledningen till att Alverna hatar Dvärgarna är ljust förbanelsen som dom lade på dom under det första tirakkriget(kommer inte ihåg om det är samma men tror det).
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Jo jag tror också på alvernas version. För det första så står det i L&H. För det andra så om det finns två versioner av en händelse där dvärgarna står för den ena så kan man räkna med att den är felaktig. Jag säger inte att dvärgar ljuger dom bara ändrar på sanningen och skriver ner det som passar dom bäst.

Som dom gjorde när klan Samar gick under...
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Alvernas version är ju inte den som står i LoH. Det är sanningen vilket troligtvis endast vissa Drezin och Sanari känner till om de inte läckt det vidare.
Alvernas version är att de blev förbannade av dvärgasläktet, detta är alltså deras officiella version, vilken följdaktligen är falsk.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakarna och förbannelsen [spoiler]

Vilken version är egentligen sann??
Det finns två versioner som jag har hört om hur alverna fick sin förbannelse.
Bara för att ställa till det lite för dig så kan jag nämna att drakarna har en tredje variant på det hela som möjligtvis kan ses som en fördjupning av de båda andra. Som ni kanske redan har räknat ut så kommer den att återfinnas i kapitlet om hemligheter i drakboken...

Ljusetsriddare - som tänker alldeles för mycket på drakar för att kunna koncentrera sig på hemtentan...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Detta fenomen som alver, dvärgar, människor och även fler i Mundana kallar för "förbannelsen" är egentligen inget mer än lite misstolkning genom tiderna.
Först vad som sägs i 'Den uppgående sjärnans eviga fall':
Dvärgarna slängde en förbannelse på dem som gav dem evigt liv och så samt den alviska blicken och den annorlunda tidsuppfattningen. Förbannelsen var så stark att hela Khian-Renk-Drezin rasade in och många dog.

*'Den uppgående stjärnans eviga fall' är en teori om vad som hände. Den teorin är den mest spridda i hela Mundana.

--- (Min spelgrupp SKA INTE läsa detta!) ---

Varning: De som inte vill veta sanningen läser inte här under!

Men sedan kommer vi till sanningen, och den är mycket enklare än vad som man kan tro.
<center>Kom ihåg att det mesta utav detta bara är mina egna teorier och antaganden.</center>
Året är någonstans mellan 6710 f.D. och 6500 f.D. och den största alviska eterseglaren som Mundana skådat seglar omkring bland molnen. Runt om den flyger det héave-drakar med alver på ryggarna. Man kan inte säga att de är av någon speciell ras, utan alla ser ut som någonting som skulle kunna definieras som 'den sjunde stammen'. Ombord på den enorma eterseglaren har de ritningar om hur de byggde den samt hur den kan förbättras som. Men de behövde metall som bara finnes i Khian-Renk-Drezin. Så de har sin kurs satt mot det väldiga dvärga fästet.
Drezin dvärgarna har genom magi och spanare fått reda på att alverna planerar att attackera dem från luften. De mäktigaste dvärgarna i hela klan Drezin samlas i Khian-Renk-Drezin i väntan på att alvernas farkost skall synas.
Dagarna går och alverna syns inte till, men sedan ljuder ett starkt larm - de närmade sig. De utvalda drezin dvärgarna samlas i en stor sal och börjar med sin enormt mäktiga ritual.
Ombord på eterseglaren så har kaptenen börjat ropa ut order till sina mannar och en uppsättning héave-drakar med alver på ryggarna flyger ut från skeppet och mot fästet. Med hjälp utav pilbågar, spjut och svärd så lyckas de tränga dvärgarna längre och längre bort mot ingången till fästet. Dvärgarna slåss för allt vad de är värd med yxor och svärd.
Både alver och dvärgar arbetar i skift, de alver som inte attackerar sover och vice versa. Då tillslut den väldiga eterseglaren verkar tappa kraft, den sjunker hastigt.
Kaptenen bestämmer sig för att stanna kvar, han ska rikta in sig på Khian-Renk-Drezin och förgöra de som besudlat hans stolta eterseglare med deras magi.
Den enorma eterseglaren kraschar ned i Khian-Renk-Drezin och då dvärgarna hade använt mycket utav de magiska tillgångar som fanns i luft, vatten, eld och sten så rasade deras fäste in som om det vore gjort utav trä.

Ingen i fästet överlevde, de som var utanför fästet var snabbt slaktade utav de rasande alverna på héave-drakar. Men några överlevde, samma sak med alverna. De som överlevde sade att dvärgarna förbannat dem med evigt liv på Mundana.
Och det var det som sedan misstolkades från generation och generation. "Evigt liv på Mundana" vart snabbt "Evigt liv" och sedan så hittade alverna fler nackdelar med sin mentalitet och fysik som de snabbt skyllde på dvärgarna.



Jag valde att skriva det som en berättelse, det är mycket roligare så. Både för mig och för er. Jag vet att det är ett eller annat stavfel och någon stans lär det vara grammatiskt inkorrekt. Men det är smällar man får ta.

Hoppas du fick ditt svar nu, Swamp.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Ja, för som Victor Palm påpekar så krävs det ett ganska långt liv att kunna resa i rymden med eterseglare.
Så det "Eviga livet" är bara en misstolkning från "Evigt liv på Mundana" som dvärgarna förbannade alverna med då de förstörde deras största eterseglare och alla ritningar som fanns ombord på den.

Men det språkas att Sanari har hittat fragment utav de ritningar som fanns på eterseglaren, hemlighåller dem och bygger på en ny, mindre eterseglare som skall ta dem ut i rymden igen och bort från Mundana.


Men sedan är det bara hur jag tolkar det efter att ha läst alla Eon böcker som släppts hittills mer än en gång.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
nk om det Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Ja, jag fattar avd du menar.
Men tänk om det är så att dvärgarna har inbillat sig själva att dom gav Alverna Förbannelsen? Då de utförde en ritual som misslyckades, men dom trodde den lyckades men att något gick fel, så istället för att utrota alverna gav den dem evigt liv... elelr nått...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: nk om det Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Dvärgarna är en stolt ras. De tror självklart att de har åsamkat alverna denna förbannelse, det tror alverna med.

Efter flera generationers vridande och vändande på orden så har det blivit så att alla tror att dvärgarna gav alverna evigt liv. Vilket alverna inte gillar, och om någon nu skulle säga hur det var. Att alverna alltid har haft evigt liv och dvärgarna inte har med saken att göra - så skulle alverna bara skratta åt dem. Samma med dvärgarna, skulle någon säga att det inte var de som gav alverna evigt liv så skulle de skrika och försöka nita personen som sade det (om dvärgen inte var alltför berusad d.v.s).

För övrigt skulle inte dvärgarna erkänna att de misslyckats med någonting, så jag vet inte. De skulle nog bara säga att det var meningen att ge alverna evigt liv om så var fallet.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Vad jag menar är;

Dvärg ledaren: Hahaha, nu ska vi göra en ritual och döda alla alver!

Alver: Vi har evigt liv!

Dvärg ledaren: Nu gör vi Ritualen

Gud: Hihi... Dvärgarna misslyckades med ritualen

Dvärg ledaren: Huh? vad är det som hänt? Alverna dör inte...


-Hundra år senare-

Alven: Vi har evigt liv, å nej!!!

Dvärg Ledaren: Hmmm... Ritualen måste ha slagit fel och gett dem evigt liv... Men det är ju åxo bra, bäst att håll käft och låssas som allt är som det ska..

Gud: Ojoj, därgen tror att det var hans förtjänst, men ritulen ligegr inte bakom alvernas eviga liv, det gör dom själv, men har glömt det... Och tror nu på därgarnas version

Alver: Hmmm, dvärgarna förbanande oss dom jävlarna

Dvärgarna: Ja det stämmmer!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

Jo, jag förstod hur du menade. Och jag tror jag svarade på det med. Alverna hade evigt liv, dvärgarna kastade en magi på dem för att ta ned eterseglaren. Eterseglaren störtade ned i ett av Drezin's dvärga fästen.
Därmed förbannade dvärgarna alverna till "Evigt liv på Mundana"

Osv. osv. osv.

Ärligt talat så verkar det som om vi talar i cirklar just nu...
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Om och när: Förbannelsen [Spoiler!!]

jag förstår vad du menar!
Du behöverinet upprepa :gremtongue:
Jo vi talar nog i cirklar...
Men iaf, då är vi överens om att
Dvärgarna inte har något med Alvernas livslängd att göra..
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Förbannelsen [Spoiler, antar jag]

Vänta lite nu.... användes det inte massa magi när man drog ner eterseglaren? Det enorma magi flöde som uppståd då kan mycket väl ha orskat förbanelsen de överlevande på heavadrakarna kan ha träffats av magistrålar som satte sig i cellerna på alverna. När dom sedan återvände till de övriga alver och skaffade barn med dessa så ärvde deras barn "sjukdomen" (som typ psoriasis, en ärftlig sjukdom) och deras barn och dreas barn och deras barn och deras barn och...ne nu ger jag mig. Men ni fattar va?


Midar säger att det är en riktig förbannelse.

Dvärgarna sade: "Må alverna leva i spännade tider" :gremwink:
 
Top