Nekromanti förberedelse och gnäll (dogma)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag anser att till nästa dogmaautmaning(om såda kommer)

Klart det gör! :gremsmile:

Jag gillar verkligen fabeljazz, men tycker det är trist att man vinner såpass mycket bara för att det redan har hunnit skapas en hype innan de andra spelen ens har fått en nos över vattnet...

Alltså, jag håller med dig till viss del. Eller snarare, jag håller med dig om den nya regeln men inte anledningen till den. Att de framtida bidragen inte ska diskuteras känns rätt eftersom det gör utmaningen till lite mindre utmaning, speciellt om man får många svar i tråden.

Jag gillar också fabeljazz rejält, men att det skulle vara hypat vet jag inte. Det är verkligen ett koncept som jag är ganska säker på skulle ha en bra chans även utan tråden.

Nightowl

Champion
Correct me if I'm wrong, men nog startade idén om Fabeljazz FÖRE dogmautmaningen? Och skall det plötsligt bli förbjudet att ta upp en gammal idé bara för att man nämnt den tidigare?

Erik

Ackerfors

Alas, your rapids!
Correct me if I'm wrong, men nog startade idén om Fabeljazz FÖRE dogmautmaningen? Och skall det plötsligt bli förbjudet att ta upp en gammal idé bara för att man nämnt den tidigare?

Du har så rätt, men poängen som jag tror att Mask har är att Fabeljazz fick väldigt mycket publicitet jämfört med de andra spelen, vilket gjorde att Fabeljazz redan innan hade vunnit många röster på något sätt...

Nightowl

Champion
Jag förstod den gode Masks poäng, men MIN poäng var att en sådan regel stoppar möjligheter att göra Dogma-bidrag av sina små favoritprojekt, vilket några fler faktiskt gjort (som light-versioner, t.ex.) ifall de inte är bokstavliga skrivbordsprojekt.

Jag är mer intresserad av att Tromah.. eh, Dogma-utmaningen presenterar fungerande, genomtänkta spel än av att testa folks förmåga att snickra spel under press.

Erik

Quadrante

Grisbonde
Re: ny regel

Håller med dig..

..men det kommer nog att alltid vara en massa sånt ändå.Sympati röster kompisar emellan, röster på någon för att den är "stor här" etc etc..

sen tycker jag att resultaten skulle vara hemliga fram till "prisutdelningen" ,ja jag vet, det hanns inte med.. men till nästa gång.

Mask_UBBT

Hero
"Det är verkligen ett koncept som jag är ganska säker på skulle ha en bra chans även utan tråden"

Jo, men det får vi aldrig veta, eller hur? Anledningen till att jag skev "hype" var ju helt enkelt för att spelet redan har fallit många på tungan innan utmaningen

Jag klagar inte på dimfrost, det är bara en försiktighetsåtgärd till nästa år... dimfrost kunde inte gärna veta att det skulle komma en tävling... och han borde ju inte undvikt att delta med sitt tuffa koncept bara för att folk visat att de skulle gilla det.

Jag anser dock fortfarande att tävlingsmomentet blir lite dämpat om yttre faktorer spelar in. Som T.a.t.u. i eurovisionsschagerfestivalen, lixom...

/Mask - som för övrigt märker att De kommer tillbaka! har blivit av med en röst!!! Hur går det till?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är mer intresserad av att Tromah.. eh, Dogma-utmaningen presenterar fungerande, genomtänkta spel än av att testa folks förmåga att snickra spel under press.

Mmjo, det är iofs sant, men för att det hela ska vara en rättvis tävling så borde den regeln finnas. Tar man bort tävlingsmomentet så spelar det ingen roll, men alla borde spela på lika villkor.

Hmm... jag känner att jag låter avundsjuk, men så är inte fallet... Är faktiskt väldigt glad att jag blev klar överhuvudtaget. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Jag är mer intresserad av att Tromah.. eh, Dogma-utmaningen presenterar fungerande, genomtänkta spel än av att testa folks förmåga att snickra spel under press."

Under press? Försöker du göra kustjägarrollspelskonstruktörer för när ryssen kommer eller?

Storuggla, frukta min djur kung-fu

Mask_UBBT

Hero

Jupp, samma här, det är därför jag gärna vill att vad man ska mäta är hur bra spelen är enligt samma förutsättningar.

Att BYGGA på sitt koncept är ju inte omöjligt. Inte alls! Men att undvika att folk promotar dem innan tävlingen borde väl inte vara något problem?

/Mask

Nightowl

Champion
Försöker du göra kustjägarrollspelskonstruktörer för när ryssen kommer eller?
Nej, men det är möjligt att troberg därigenom avser att utbilda folk som sedan kan värvas, eventuellt genom maskinell hjärntvätt, till kommunistmutantförrädarnas maktövertagande.

Fast det kommer att vara försent. Vi på Rävspel har redan utvecklat ett Super-Speldesigners-formel som kan ges till den lojala svenska armén under dylika situationer.

Erik

Mask_UBBT

Hero
Re: ny regel

"..men det kommer nog att alltid vara en massa sånt ändå.Sympati röster kompisar emellan, röster på någon för att den är "stor här" etc etc.."

Den biten har jag inga problem med. och jag tror inte det är så farligt heller. Jag anser inte mej själv vara särkilt "stor" här, och jag leder design-omröstningen...

Och att folk röstar på sina kompisar tror jag inte heller är ett så stort problem, jag menar; Jag har röstat på Vitulv i en omröstning, och det är typ allt. Och det var bara för att han gav mej en god motivation varför man skulle rösta på honom.

/Mask

Sodivra

Champion
Jag tror att Fabeljazz fick så mycket uppmärksamhet just för att folk gillar det också. Det var ju verkligen uppskattat när det lades fram först, och sådana saker sker spontant. Det går inte att styra engagemang, så att säga.
Nu var det ju inte det du ville heller, men jag menar att ifall folk blir engagerade av Fabeljazz så har det Tänt dom, och då hade dom blivit Tända ändå.
Om vi jämför med konkurrenten, "De kommer tillbaka!" så skulle det säkert ha fått god respons på forumet också.

Men visst så kanske en del bestämde sig redan då det diskuterades, jag tycker att det är konstigt att Fabeljazz är röstat på som bästa nybörjarspel till exempel.. Eller ja, det kan jag förstå, men bästa design? :gremcrazy:

Mask_UBBT

Hero
Fabeljazz

åkej, vad jag klagar på är(som du nämde) inte att fabeljazz är poppis. Jag gillar det åxå, och det är bra att det är poppis.

Det är dock synd att fabeljazz fick detta försprång, ut tävlingsmässig synpunkt, för då kan vi dåliga förlorare alltid säga "ämen, dom tjyvstartade, jueh.". :gremwink:

Jag tror att fabeljazz hade klarat sej fint, och kanske hade det varit på samma position som nu, även om det inte fått fans redan, men helt ärligt tror jag inte det helt och hållet.
Som du sa; bästa design?

/Mask

Dimfrost

Special Circumstances
För det första så kom min första version av Fabeljazz innan dogmatävlingen ens var påtänkt.

För det andra var det väl inget hinder för övriga deltagare att prata om sina projekt på forumet först? Jag har faktiskt postat ett inlägg om det som skulle bli Regndrömmar också, men det tycks alla ha glömt bort. :gremsmile:

För det tredje, som någon redan påpekat: möjligheten att göra light-versioner av redan existerande projekt tycker jag ska finnas kvar. Om någon hade gjort en version av Staden som dogmaspel (vilket jag trodde var på gång, annars hade jag nog gjort det själv, istället för både Fabeljazz och Regndrömmar), vad hade du sagt då? Det hade ju egentligen räckt att kapa lite material direkt från wikin, lägga till något av Kvantes regelsystem och så hade det varit klart.

För det fjärde så har du nog svårt att hävda att Fabeljazz inte klarar sig på två A4: de där diskussionstrådarna är ju ganska reduntanta när den slutgiltiga versionen (dogmaversionen) har kommit.

Men visst, inte tycker jag Fabeljazz är förtjänt av något designpris, långt därifrån. Det är rätt stor chans att jag kommer att rösta på Aska till Aska i den kategorin (inte för att det spelar någon roll).

(Och om du tycker jag var onödigt aggressiv i min kritik så ber jag om ursäkt.)

Avslutningsvis, två saker: dels skriver jag det här som ett samlat svar på flera inlägg, och därför är det lite ofokuserat. Och dels kanske man bör betona själva tävlingsmomentet lite mindre? Det är ju inte tävlingen som är det viktiga.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Och dels kanske man bör betona själva tävlingsmomentet lite mindre? Det är ju inte tävlingen som är det viktiga.

Där håller jag faktiskt med ordentligt. Tävlingsmomentet behövde inte vara där men det blev så iaf. Antagligen var det därför den stora anstormningen av bidrag var, men eftersom tävlingsmomentet finns så kan man säga såhär. Du var den ende som var smart nog att lämna ditt riktiga spel som bidrag till tävlingen. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Nja, jag vet faktiskt inte. Det var nära att jag inte lämnade in Fabeljazz alls. Efter tråden om spelet gillade jag all respons jag hade fått, men jag hade nog inga direkta tankar på att utveckla konceptet vidare, i alla fall inte under överskådlig framtid. Det var istället dogmatävlingen som fick mig att ta tag i projektet igen, och se vad jag kunde göra av det. Jag lämnade ju in Regndrömamr långt tidigare, och jag var länge tveksam till om jag skulle orka skriva klart Fabeljazz över huvud taget. :gremlaugh:

Jag var egentligen mer sugen på att lämna in konstiga projekt, jag hade ett par idéer till men tiden tog tyvärr slut. De lär väl komma som ostrukturerade trådar på vanligt sätt, någon gång senare. :gremsmile:

/Dimfrost

Gardener

Champion
Jag tycker förslaget är ganska vettigt, är det inte nåt sånt som gäller i omröstningstävlingar, som till exempel Schlagerfestivalen (ber om ursäkt för att jag jämställer det med dogma-utmaningen). Däremot bör det inte gälla för denna omgång eftersom det inte var ett av kraven. Däremot tycker jag att det bör beaktas till en kommande omgång.

Och eftersom jag tycker det även är en bra ide att kunna tävla med light-versioner av befintliga spel så är mitt förslag att det görs en speciell kategori där sådana bidrag tävlar men att de inte kan tävla med de övriga. Jag gillar nämligen att det är frågan om helt nya saker som tillverkas enkom för att vara ett bidrag i tävlingen, eller iaf att de ses första gången i tävlingen.