Hejsan
I allra bättre fantasyvärldar med magi finns vissa regler oskrivna eller formulerade bland gängse trollkunnig vilken slags magi som anses vara "olämplig". Dödsmagi/nekromanti, demonåkallan, Avada Kedavra i Harry Potter osv. Att magins mindre lämpliga aspekter har en stor roll i fantasyvärlden sätter sina spår i människors uppfattning om magi och magikernas status. Min favorit är spelserien Dragon Age där alltför mäktiga magiker en gång i tiden med användning av den "förbjudna blodmagin" invaderade Guds Rike och förmörkade skapelsen och orsakade att Gud lämnade skapelsen och mörker och förgörelse tog vid. Effekten blir att dagens magiker är hårt hållna av tempelriddare som med rätta beskyller magikerna för förstörelsen av skapelsen.
Det jag söker efter är en liknande förbjuden eller farlig magi för Eon. Eftersom Eon har såpass många aspekter är det ändå ett tacksamt system att finna de mer "mörka" grenarna. Givetvis dyker Nekromanti och Daimotropi upp som exempel och bra sådana, men samtidigt kanske även andra aspekter borde få en plats bland den "olämpliga" skaran. Psykotropi (förmågan att kontrollera andra) är något jag antar de flesta skulle anse vara vedervärdigt. Där finns
ändå Mind Control effekterna som inskränker andras valfrihet och värderingar. Har ni några tankar kring detta och är det några aspekter ni anser ha en generellt "olämplig" status. Gärna så att det påverkar spelvärlden och synsättet på magiker. Givetvis är Thalamur undantaget där ingen magi anses olämplig att inte utnyttja för att öka sin makt.
Sedan över till farlig magi. Viss magi bör ju även ha en större risk för skador inför magikern. De väldigt fåordigt beskrivna aspekterna Ikonotropi och Daimotropi anser jag borde räknas som de farligaste eftersom man där söker kontakt med demoner och mäktiga väsen, som kanske kan förhäxa trollkarlen eller rentav döda honom. Likaså all magi där elementarvarelser eller kosmiska varelser finns som en risk att man frammanar som ett fummel. På sätt och vis ser jag detta som aspektens bestraffning på den trollkonstnär som vågat rucka på naturkrafterna och skickar kraftens tjänare för att hämnas.
En ytterligare idé jag hade var att jag tycker något liknande kunde vara förknippat med all magi som på något sätt ger sig in i tid och rum. Alltså magi som på något sätt stoppar/saktar ned/ökar farten på tiden, genomför tidsresor eller reser genom rum via teleportering. Detta anser jag ändå är en såpass känslig mekanik i Eons värld att den sortens magi är ytterst farlig. Tid- och rumresor är interdimmensionella och det finns kosmiska lagar som begränsat sådant inkräktande. Enbart de mest galna/arroganta eller mäktiga magikerna vågar sig på teleportering och tidsförändrande magi. Detta dels för att begränsa magin något, men också ge mer djup till magins lagar.
I allra bättre fantasyvärldar med magi finns vissa regler oskrivna eller formulerade bland gängse trollkunnig vilken slags magi som anses vara "olämplig". Dödsmagi/nekromanti, demonåkallan, Avada Kedavra i Harry Potter osv. Att magins mindre lämpliga aspekter har en stor roll i fantasyvärlden sätter sina spår i människors uppfattning om magi och magikernas status. Min favorit är spelserien Dragon Age där alltför mäktiga magiker en gång i tiden med användning av den "förbjudna blodmagin" invaderade Guds Rike och förmörkade skapelsen och orsakade att Gud lämnade skapelsen och mörker och förgörelse tog vid. Effekten blir att dagens magiker är hårt hållna av tempelriddare som med rätta beskyller magikerna för förstörelsen av skapelsen.
Det jag söker efter är en liknande förbjuden eller farlig magi för Eon. Eftersom Eon har såpass många aspekter är det ändå ett tacksamt system att finna de mer "mörka" grenarna. Givetvis dyker Nekromanti och Daimotropi upp som exempel och bra sådana, men samtidigt kanske även andra aspekter borde få en plats bland den "olämpliga" skaran. Psykotropi (förmågan att kontrollera andra) är något jag antar de flesta skulle anse vara vedervärdigt. Där finns
ändå Mind Control effekterna som inskränker andras valfrihet och värderingar. Har ni några tankar kring detta och är det några aspekter ni anser ha en generellt "olämplig" status. Gärna så att det påverkar spelvärlden och synsättet på magiker. Givetvis är Thalamur undantaget där ingen magi anses olämplig att inte utnyttja för att öka sin makt.
Sedan över till farlig magi. Viss magi bör ju även ha en större risk för skador inför magikern. De väldigt fåordigt beskrivna aspekterna Ikonotropi och Daimotropi anser jag borde räknas som de farligaste eftersom man där söker kontakt med demoner och mäktiga väsen, som kanske kan förhäxa trollkarlen eller rentav döda honom. Likaså all magi där elementarvarelser eller kosmiska varelser finns som en risk att man frammanar som ett fummel. På sätt och vis ser jag detta som aspektens bestraffning på den trollkonstnär som vågat rucka på naturkrafterna och skickar kraftens tjänare för att hämnas.
En ytterligare idé jag hade var att jag tycker något liknande kunde vara förknippat med all magi som på något sätt ger sig in i tid och rum. Alltså magi som på något sätt stoppar/saktar ned/ökar farten på tiden, genomför tidsresor eller reser genom rum via teleportering. Detta anser jag ändå är en såpass känslig mekanik i Eons värld att den sortens magi är ytterst farlig. Tid- och rumresor är interdimmensionella och det finns kosmiska lagar som begränsat sådant inkräktande. Enbart de mest galna/arroganta eller mäktiga magikerna vågar sig på teleportering och tidsförändrande magi. Detta dels för att begränsa magin något, men också ge mer djup till magins lagar.