Nekromanti fördelar med dataspel

Eagle

Swordsman
Hej!

Ni spelledare som spelat uppdragsbetonade dataspel - Vad i dataspel (rent konkret) har ni låtit er inspireras av när ni gjort äventyr?

Ett STORT problem är dataspelen linjära upplägg kontra rollspelarnas förmåga att tänka i nya banor och inte låta sig begränsas. Något som fungerar i dataspel fungerar inte alltid så bra i rollspelande då spelarna kommer få känslan av att de blir rälsade från punkt A till B och bara förväntas följa den utstakade vägen.

En styrka med dataspel tycker jag är att de både visuellt och med ord kan förmedla bakgrund och grundförutsättningar till intressanta uppdrag samt att de har väl genomtänkta storylines. Detta kan man ha stor användning av när man konstruerar egna äventyr. Men som jag skrev tidigare, så finns det en fara med att RP får alltför snava förutsättningar som begränsar deras handlingsutrymme - om man rippar alltför mycket från dataspelet och förväntar sig ett gott resultat.

Vad rent konkret har ni använt er av från dataspel i era äventyr? Hur blev resultatet och responsen från er spelgrupp?

/Eagle

Eksem

Champion
Jag har använt mig av musik från dataspel som bakgrundsmusik, men i övrigt tycker jag det funnits väldigt lite att hämta. Jag tycker medierna är så väldigt olika, särskilt i linjäriteten. Inte ens de mest öppna sandbox-spel jag spelat är ens i närheten av rollspelens frihet och svårförutsägbarhet och medskapande.

Eagle

Swordsman
det beror på vad det är för typ av äventyr

En plot från dataspelet Hitman som skulle kunna användas i ett äventyr är följande:

En terrorist bor på ett hotell där det ska äga rum en viktig konferens. Han planerar att spränga hotellet under konferensen. RPs uppdrag är att hitta bomben, elliminera terroristen och fly hotellet med bomben utan att väcka uppmärksamhet.

Förutsättningar
#1: Det finns metaldetektorer och beväpnade vakter som hindrar RP från att ta med sig några vapen in på hotellet.
#2: RP ges en täckmantel för att smälta in. Han har dessutom en blueprint i sin dator över hotellet.
#3: Det finns vakter som patrullerar varje korridor, hiss och trappnedgång i hotellet.
#4: Terroristen har två livvakter med sig vart han än går på hotellet.

Ledtrådar
#1: Terroristen bor på hotellet under ett av sina kända alias.
#2: I hotellrummet finns en tom väska som ser ut att ha använts för att förvara en bomb (slutsats: bomben är inte i väskan utan någonannanstans på hotellet men var?)
#3: I terroristens hotellrum finns en dator med e-mail från hans bror (som har en läkarmottagning på hotellet). Brevet antyder att brodern är inblandad i planen på att spränga hotellet under konferensen (bomen finns gömd på läkarmottagningen, men detta framgår dock inte klart i brevet).

I dataspelet finns naturligtvis ännu fler förutsättningar och ledtrådar som gör händelseutvecklingen mer styrd, men ska man använda ploten i rollspel så är det viktigt att många utav förutsättningarna och ledtrådarna får improviseras fram beroende på vad RP väljer att göra. Att SL lägger in Bang händelser (alltså händelser som tvingar RP till att agera). Exempel på Bang händelser kan vara att en vakt blir misstänksam och börjar följa efter RP och ställa frågor.

RP bör få friheten att "bestämma" vad det finns för resurser på och i anslutning till hotellet i syfte att kunna genomföra sin plan. Men samtidigt bör man kontra med att stoppa in försvårande omständigheter.

Hur ska RP gå tillväga för att komma åt terroristen och mörda honom utan att väcka uppmärksamhet från personal och vakter?

Hur ska RP upptäcka sambandet mellan terroristen och dennes bror - för att slutligen hitta var bomben finns förvarad?

Hur ska de ta sig från hotellet? Finns det en helikopterplatta på hotellets tak eller kanske rent av ett garage? Hotellet kanske ligger intill en kanal eller hamn?

Att flytta bomben och vapen i hotellet förbi metalldetektorer är inte helt lätt. Hur ska RP komma runt detta?

Vad kommer hända om RP varskor vakter om misstankarna mot terroristen? Vad har terroristen för plan om så skulle ske?

Vet inte om denna plot från dataspelet kan bli ett bra äventyr, men kanske kan det vara en del av ett mycket större äventyr...

/Eagle