Jag sitter och skapar en rollperson till Savage Worlds: Solomon Kane som vi ska börja spela imorgon. SW har ett system för fördelar och nackdelar. I princip går det ut på att man får två fördelar mot att man tar tre nackdelar.
Jag kan tycka när jag går igenom listorna att det är väldigt enkelt att gömma sina nackdelar där de inte kommer att påverka spelet. Samtidigt har jag en känsla av att jag måste välja fördelar som bär påverkan där min rollfigurs överlevnad kan stå på spel.
Men det är egentligen inte vad som retar mig. Vad som jag tycker känns konstigt med fördelarna och nackdelarna är mer att de inte passar min bild av min rollfigur. Jag ska spela en puritansk pastor med huvuduppgift att guida pilgrimer till olika vallfärdsorter. Denna mening beskriver min rollperson helt okej. Nu måste jag översätta detta till fem fyrkantiga egenskaper. Jag tycker att det är helt meningslöst och kan inte se hur min rollfigur blir bättre av att beskrivas med Servitor, Poverty, Activist, Command och Charisma.
Så nu vill jag diskutera fördelar och nackdelar (inte om SW är bra eller inte). Vad är nyttan?
Jag kan tycka när jag går igenom listorna att det är väldigt enkelt att gömma sina nackdelar där de inte kommer att påverka spelet. Samtidigt har jag en känsla av att jag måste välja fördelar som bär påverkan där min rollfigurs överlevnad kan stå på spel.
Men det är egentligen inte vad som retar mig. Vad som jag tycker känns konstigt med fördelarna och nackdelarna är mer att de inte passar min bild av min rollfigur. Jag ska spela en puritansk pastor med huvuduppgift att guida pilgrimer till olika vallfärdsorter. Denna mening beskriver min rollperson helt okej. Nu måste jag översätta detta till fem fyrkantiga egenskaper. Jag tycker att det är helt meningslöst och kan inte se hur min rollfigur blir bättre av att beskrivas med Servitor, Poverty, Activist, Command och Charisma.
Så nu vill jag diskutera fördelar och nackdelar (inte om SW är bra eller inte). Vad är nyttan?