Conan
انتفاضة
- Joined
- 15 Aug 2000
- Messages
- 2,175
@Franz har I andra trådar propagerat för långa spelpass, gärna ungefär 12 timmar. Jag håller helt med om att det är ganska lagom tidsrymd. Men annars verkar 3-5 timmar vara mer populärt. Det är säkert inte första gången detta tas upp, men kan vara kul att diskutera ändå.
Vad är fördelar (och om man så vill nackdelar) med olika långa spelsessioner?
Fördelar med 12 timmar som jag ser det
- Man har inget annat inbokat den dag som riskerar att dra ut på tiden eller försena en
- Man har tid att småsnacka
- Man har tid att äta, gärna mer än en gång
- Man kan laga käk, fixa drinkar, rulla jointar och kanske till och med städa och plocka lite under själva spelpasset (antingen när inget viktigt avhandlas, inga tärningar rullas eller när ens gubbe är i andra rummet)
- Man får tid att pilla med formulär, utrustningslistor och slå upp och läsa och diskutera regler
- Man kan få till bra immersion och har tid för schyssta givande dialoger i spelet.
- Man hinner nästan alltid med en strid i varje pass och har tid för strategerande och taktiserande
Fördelar med kort-pass på ett par timmar
- SL blir inte slutkörd
- Man kan spela över nätet (om man gillar det)
- Man slipper samplanera mat
- Man slipper snacka om massa annat
- Man slipper bli hudflängd hemma
- Man hinner jobba, träna eller göra andra rutiner samma dag
- Man kanske hinner spela lite oftare
Vad är fördelar (och om man så vill nackdelar) med olika långa spelsessioner?
Fördelar med 12 timmar som jag ser det
- Man har inget annat inbokat den dag som riskerar att dra ut på tiden eller försena en
- Man har tid att småsnacka
- Man har tid att äta, gärna mer än en gång
- Man kan laga käk, fixa drinkar, rulla jointar och kanske till och med städa och plocka lite under själva spelpasset (antingen när inget viktigt avhandlas, inga tärningar rullas eller när ens gubbe är i andra rummet)
- Man får tid att pilla med formulär, utrustningslistor och slå upp och läsa och diskutera regler
- Man kan få till bra immersion och har tid för schyssta givande dialoger i spelet.
- Man hinner nästan alltid med en strid i varje pass och har tid för strategerande och taktiserande
Fördelar med kort-pass på ett par timmar
- SL blir inte slutkörd
- Man kan spela över nätet (om man gillar det)
- Man slipper samplanera mat
- Man slipper snacka om massa annat
- Man slipper bli hudflängd hemma
- Man hinner jobba, träna eller göra andra rutiner samma dag
- Man kanske hinner spela lite oftare