Nekromanti Fördelar och nackdelar till grundreglernas arketyper

Paal

Imaginär fantast
Jag gillar de nya fördelarna och nackdelarna i Spelarens handbok, därför har jag en tanke om att låta alla nyskapade rollpersoner välja en gratis fördel från de som listas som möjliga under respektive valt yrke, detta skulle då ersätta Kontaktnät/Priviligierad/Vildmarksvana för människor. Detta skulle ge yrken en faktisk regelteknisk innebörd vilket de annars saknar. Därför har jag definierat lämpliga fördelar/nackdelar för de yrken i grundboken som saknar dessa.

Kom gärna med feedback, har jag tänkt helt galet någonstans eller missat något uppenbart? Om någon av Järnringarna sitter på en officiell lista över detta så dela gärna med er.

Krigare

Bärsärk
Möjliga fördelar: Blodsband, Gifttålig, Mörkt blod, Skräckinjagande, Seglivad, Vildmarksvana
Tänkbara nackdelar: Bestialisk, Blodtörstig, Impulsiv,

Duellant
Möjliga fördelar: Arvegods, Kontaktnät, Manipulatör, Personlig tjänare, Taktisk spelare, Priviligierad
Tänkbara nackdelar: Hederskod, Ärkefiende

Kapten
Möjliga fördelar: Besittning, Kommenderande stämma, Kontaktnät, Personlig tjänare, Taktisk spelare, Priviligierad
Tänkbara nackdelar: Protegé, Åldrad

Soldenär
Möjliga fördelar: Gömställen, Kontaktnät, Marschvana, Musikant, Packåsna, Seglivad,
Tänkbara nackdelar: Blodtörstig, Mardrömmar

Riddare
Möjliga fördelar: Arvegods, Kommenderande stämma, Kontaktnät, Personlig tjänare, Priviligierad, Skräckinjagande
Tänkbara nackdelar: Hederskod, Mörk hemlighet

Mystiker

Häxa
Möjliga fördelar: Berättare, Bestars tunga, Gröna fingrar, Kontaktnät, Medium, Vildmarksvana
Tänkbara nackdelar: Mardrömmar, Åldrad

Svartkonstnär
Möjliga fördelar: Arkivarie, Bluffmakare, Falsk identitet, Förbjuden kunskap, Kontaktnät, Medium
Tänkbara nackdelar: Efterlyst, Mörk hemlighet

Teurg
Möjliga fördelar: Arkivarie, Berättare, Kontaktnät, Personlig tjänare, Priviligierad, Seglivad
Tänkbara nackdelar: Hederskod, Mystiskt tecken

Ordensmagiker
Möjliga fördelar: Arkivarie, Bländverk, Eldfödd, Förbjuden kunskap, Kartograf, Kontaktnät,
Tänkbara nackdelar: Drogberoende, Fallandesjuk

Självlärd besvärjare
Möjliga fördelar: Bluffmakare, Eldfödd, Falsk identitet, Förbjuden kunskap, Kontaktnät, Mörkt blod,
Tänkbara nackdelar: Efterlyst, Bestialisk

Tjuv

Bedragare
Möjliga fördelar: Bluffmakare, Bländverk, Kontaktnät, Falskspelare, Manipulatör, Skvallerbytta
Tänkbara nackdelar: Efterlyst, Ärkefiende

Ligist
Möjliga fördelar: Dubbeltunga, Gömställen, Inbrottstjuv, Kontaktnät, Skräckinjagande, Skuggyngel
Tänkbara nackdelar: Blodtörstig, Efterlyst

Skattletare
Möjliga fördelar: Berättare, Förbjuden kunskap, Kontaktnät, Kartograf, Packåsna, Skvallerbytta
Tänkbara nackdelar: Impulsiv, Mardrömmar

Jägare

Häxjägare
Möjliga fördelar: Blodhund, Husdjur, Kontaktnät, Priviligierad, Skräckinjagande, Skvallerbytta
Tänkbara nackdelar: Mystiskt tecken, Mörk hemlighet

Utbygdsjägare
Möjliga fördelar: Bestars tunga, Gröna fingrar, Husdjur, Kontaktnät, Stigfinnare, Vildmarksvana
Tänkbara nackdelar: Mardrömmar, Drogberoende

holmstrom

Veteran
Gillar tänket och det är absolut bra att ha lite passande för-/nackdelar som grund eftersom det tjänar till att ännu bättre måla ut exempel på vad t.ex. en ligist eller självlärd besvärjare egentligen är. Men flera av för- och nackdelarna har mer att göra med story än karaktär, så jag vet inte om jag skulle vilja begränsa spelarna till att välja ur en förbestämd pool per yrke.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tråkiga begränsningar. Varför kan inte en riddare vara blodtörstig? Varför kan inte en häxa vara det? Varför kan en tjuv inte ha mardrömmar?

Allt begränsningarna gör är att begränsa mina möjligheter att sätta ihop spännande och intressanta karaktärer.

Paal

Imaginär fantast
Detta är alltså som alternativ till att välja mellan Kontaktnät/Vildmarksvana för barbarer eller Kontaktnät/Prviligierad för Ambrier. Så det öppnar ju faktiskt upp möjligheterna dramatiskt.

Man kan givetvis låta spelarna välja sin gratis fördel helt fritt, men jag gillar tanken på att låta arketypvalet faktiskt påverka NÅGOT.

Detta gäller endast den gratis fördel människorna fått sedan tidigare. Givetvis kan spelarna välja helt fritt bland eventuella självpåtagna fördelar och nackdelar. Där ser jag ingen poäng med att avgränsa. Fritt fram för drogberoende ficktjuvande riddare!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Paal;n136880 said:
Så det öppnar ju faktiskt upp möjligheterna dramatiskt.
En förkylning är bättre än lunginflammation, men jag föredrar fortfarande att vara frisk.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n136999 said:
En förkylning är bättre än lunginflammation, men jag föredrar fortfarande att vara frisk.
Vad du ser som begränsningar ser någon annan som struktur.

Det finns ingenting inneboende negativt i begränsningar - det är ju själva grundidén med typ alla klassbaserade rollspel någonsin: att ställas inför valmöjligheter, att inte fritt kunna kombinera ihop A med B och C.

Jag tror inte det är funktionellt att ha din negativa syn på begränsningar. Istället handlar det om synsätt: en skådespelare skulle ju se på mekaniska begränsningar för sitt gestaltande som hårresande dumt, medan en sällskapsspelare ju njuter av dem såsom det som skiljer ett spel från ett annat.

Och du vet ju att rollspel är lite av varje.

Så sluta komma med absurda och förolämpande jämförelser och acceptera istället att Paal inte närmar sig rollspelandet från samma vinkel som du.

Mvh
Zapp

Harry S

Swordsman
Vad innebär det att ha en fördel/nackdel i spelet? Hur fungerar det regelmässigt?

holmstrom

Veteran
Harry S;n137958 said:
Vad innebär det att ha en fördel/nackdel i spelet? Hur fungerar det regelmässigt?
Till att börja med så ersätter fördelarna systemet med att varje ras får väl från lite olika särdrag (t.ex. Privilegierad eller Kontaktnät). Dessa särdrag blir istället fördelar. Exempel på andra fördelar är t.ex. att du blir bättre på specifika handlingar, som att du får +1 på Diskret när du smyger, eller att du är bättre på att leta information i arkiv osv. Det är helt enkelt små fördelar som också ger din karaktär mer bakgrund och djup.

Nackdelar är tvärt om, de ger dig 5 ERF att köpa förmågor/fördelar för och ger dig olika minus och annat som kan ställa till det för din spelare. T.ex. att du har en ärkefiende som ständigt är efter dig, eller att du är blodtörstig och därför inte kan fly från en strid innan alla fiender är döda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n137934 said:
Det finns ingenting inneboende negativt i begränsningar - det är ju själva grundidén med typ alla klassbaserade rollspel någonsin: att ställas inför valmöjligheter, att inte fritt kunna kombinera ihop A med B och C.
Och den begränsningen tycker jag är en av de största nackdelarna med de flesta klassbaserade rollspel. Vissa löser det ändå mer eller mindre bra genom att man på olika sätt kan få köpa till saker utanför klassen. Hur väl detta fungerar beror mest på i vilken utsträkning man kan köpa till saker, hur "dyrt" det är (beroende på hur man köper till dem) samt hur mycket från klassen man valt som man så att säga "tvingas på".

CapnZapp;n137934 said:
Jag tror inte det är funktionellt att ha din negativa syn på begränsningar.
Det har funkat bra i många andra rollspel. Typ alla som inte är baserade på klasser till att börja med =)

CapnZapp;n137934 said:
Istället handlar det om synsätt: en skådespelare skulle ju se på mekaniska begränsningar för sitt gestaltande som hårresande dumt, medan en sällskapsspelare ju njuter av dem såsom det som skiljer ett spel från ett annat.
Jag har tvärt om hört att många skådespelare gillar begränsningar. Fast det beror kanske på vad du menar med "mekaniska" begränsningar. Eller jag kanske börjar i fel ände. Vad menar du med en skådesspelare i det här fallet? Menar du en proffesionell skådesspelare som pysslar med film och teater eller sånt, eller menar du en rollspelare som tycker om att agera ut sin roll? För först tänkte jag att det ju uppenbarligen är det första, men sen när jag läste en gång till lutar jag mer åt det andra.

Om du menar det andra: så nej. Det är så klart sant för vissa men inte för andra. Som sällskapsspelare vill jag fortfarande kunna bygga den rollperson jag vill bygga. Det jag njuter av är umgänget och interaktion med andra spelare och SL, samt story och händelser i spel. Skillnaderna mellan olika spel är i stort sett ointressant sålänge reglerna är kul att spela med och inte begränsar mig för mycket.

Paal

Imaginär fantast
Rymdhamstern, vet inte hur bra koll du har på Symbaroum, men det är ett spel med helt öppet karaktärsskapare. HELT. Du kan kombinera vad du vill, nästan. Det enda som var begränsat tidigare var ett par olika särdrag som var specifika för de olika folkslagen. De olika klasserna Tjuv/Krigare/Magiker/Jägare samt deras underliggande arketyper (yrken)var endast inspiration och fluff, de hade noll påverkan eller begränsning på din karaktär rent regeltekniskt.

Vad Spelarens handbok nu infört, som frivilliga regler är EN specifik klass-förmåga för varje klass som man måste aktivt välja klass för att komma åt. Men det är en förmåga bland hundra. Boken har även infört en handfull elityrken, som egentligen är förlängningar av fraktioner och grupper i spelvärlden. Dessa elityrken kräver en hel del förkunskaper men är inte heller de låsta till en specifik klass, bara mer eller mindre lämpliga.

Spelarboken har även infört ett system av fördelar och nackdelar som är mindre kusiner till de vanliga förmågorna i spelet. Dessa nack/fördelar är mer fluffiga och mindre stridsorienterade, vilket de flesta förmågorna är.

Alla nya arketyper i spelarboken har förslag på fördelar/nackdelar. Bara tips, inga begränsningar. Detta saknar arketyperna i grundboken av förklarliga skäl. Därav min listning av lämpliga för/nackdelar till de gamla arketyperna.

Sedan var min tanke att låta dessa förslag spela en regelteknisk roll genom att man får välja en gratis fördel bland dessa istället för det folkslagsspecifika val mellan TVÅ olika fördelar man haft tidigare.

Detta för att jag ogillar att de väldigt stämningsfulla arketyperna idag är ett icke-val. Klassen spelar nu en liten regelteknisk roll men arketyperna i sig ingen. Givetvis spelar de stor fluffmässig roll, men det är ju inte det vi diskuterar nu.

Det är fritt fram för alla att välja fler fördelar och nackdelar, samt vanliga förmågor helt fritt, precis som innan.

Bara för att förtydliga, det verkade som du ansåg det hela vara mer D&D-likt i sin klassuppdelning, vilket är extremt långt ifrån sanningen.

Min husregel tillför ca 3% begränsning i ett system som är 95% helt fritt (med 2% klassbegränsning). :)