kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 778
Så i dag kom ämnet drivkrafter på tal. I stundens hetta kom jag på två frågor jag tror kan förbättra hur drivkrafter fungerar i så gott som alla spel. Och jag tror de funkar på så gott som alla drivkrafter. Åtminstone externa sådana, dvs drivkrafter som ligger "utanför" rollpersonen (det kanske fungerar för interna drivkrafter också, jag har inte lekt med tanken än).
Drivkrafter brukar vara väldigt enkla. "Jag vill bli rik", "Jag vill hämnas min bror", "Jag vill bygga ett slott", "Jag vill ta reda på vem som förstörde mitt mikrochip och raderade mitt minne". Det brukar också leda till att drivkrafterna är hyfsat ytliga, vilket jag tycker är lite bortkastat. Drivkrafter ska ju vara något som är en viktig del av rollpersonen, inte bara en ursäkt för att äventyra eller göra saker.
Så de två frågor jag kom på är följande:
- Varför behöver du uppfylla målet?
- Vad händer om du inte gör det?
Samma drivkraft kan ha hundratals olika svar beroende på vilken rollperson eller spelare som har den. Men alla externa drivkrafter (tror jag) kan fördjupas genom frågorna. Det finns säkert mängder av ytterligare frågor man kan ställa, men dessa två var de jag fastnade för.
Så om vi går igenom ovanstående exempel, med några förslag på svar.
Jag vill bli rik.
Varför behöver du uppfylla målet? För att kunna köpa ett hus till min familj.
Vad händer om du inte lyckas? Min familj kommer förlora sitt hem och inte ha någonstans att bo.
Jag vill hämnas min bror.
Varför behöver du uppfylla målet? För att få frid och sinnesro.
Vad händer om du inte lyckas? Jag kommer inte kunna släppa hatet mot min brors mördare och förtäras av sorg.
Jag vill bygga ett slott.
Varför behöver du uppfylla målet? För att göra ett namn för mig och min släkt och visa hur badd-ass vi är.
Vad händer om du inte lyckas? Mitt släktnamn dras i smutsen och vi tappar förtroendet hos de andra adelfamiljerna.
Jag vill ta reda på vem som förstörde mitt mikrochip och raderade mitt minne.
Varför behöver du uppfylla målet? För att få reda på vem jag var och kunna återfinna min identitet.
Vad händer om du inte lyckas? Jag blir identitetslös och kommer inte kunna finna ro i livet.
Som sagt, varje drivkraft kan ha mängder av svar. Men jag tror att genom att besvara dessa frågor får man omedelbart en djupare förståelse för sin rollperson och varför den drivs av något. Att bara konstatera att jag vill bli rik för att ha massa pengar ger inte så mycket för spelaren att arbeta med.
Drivkrafter brukar vara väldigt enkla. "Jag vill bli rik", "Jag vill hämnas min bror", "Jag vill bygga ett slott", "Jag vill ta reda på vem som förstörde mitt mikrochip och raderade mitt minne". Det brukar också leda till att drivkrafterna är hyfsat ytliga, vilket jag tycker är lite bortkastat. Drivkrafter ska ju vara något som är en viktig del av rollpersonen, inte bara en ursäkt för att äventyra eller göra saker.
Så de två frågor jag kom på är följande:
- Varför behöver du uppfylla målet?
- Vad händer om du inte gör det?
Samma drivkraft kan ha hundratals olika svar beroende på vilken rollperson eller spelare som har den. Men alla externa drivkrafter (tror jag) kan fördjupas genom frågorna. Det finns säkert mängder av ytterligare frågor man kan ställa, men dessa två var de jag fastnade för.
Så om vi går igenom ovanstående exempel, med några förslag på svar.
Jag vill bli rik.
Varför behöver du uppfylla målet? För att kunna köpa ett hus till min familj.
Vad händer om du inte lyckas? Min familj kommer förlora sitt hem och inte ha någonstans att bo.
Jag vill hämnas min bror.
Varför behöver du uppfylla målet? För att få frid och sinnesro.
Vad händer om du inte lyckas? Jag kommer inte kunna släppa hatet mot min brors mördare och förtäras av sorg.
Jag vill bygga ett slott.
Varför behöver du uppfylla målet? För att göra ett namn för mig och min släkt och visa hur badd-ass vi är.
Vad händer om du inte lyckas? Mitt släktnamn dras i smutsen och vi tappar förtroendet hos de andra adelfamiljerna.
Jag vill ta reda på vem som förstörde mitt mikrochip och raderade mitt minne.
Varför behöver du uppfylla målet? För att få reda på vem jag var och kunna återfinna min identitet.
Vad händer om du inte lyckas? Jag blir identitetslös och kommer inte kunna finna ro i livet.
Som sagt, varje drivkraft kan ha mängder av svar. Men jag tror att genom att besvara dessa frågor får man omedelbart en djupare förståelse för sin rollperson och varför den drivs av något. Att bara konstatera att jag vill bli rik för att ha massa pengar ger inte så mycket för spelaren att arbeta med.