Nekromanti Fördomar om rollspelare

Organ

Out of time, out of mind
Eller så finns någon kod för icke-rollspelare som de använder för att identifiera oss. När jag berättade för min seminariegrupp att jag läst Socker-conny så frågande en kille: Du är en sån där är rollspelare va?

Själv fattar jag inte kopplingen men den kanske är tydlig för de oinvigda.
Det kanske inte är så långsökt i alla fall. Jag kommer ihåg att jag sett en bild på Jocke Pirinens pojkrum (anno sent 70-tal eller nått) och då var väggarna fulla med Tolkienaffischer. Så det skulle inte förvåna mig om att han har en bakgrund som rollspelare. :gremtongue:

/Anders

The_Gorger

Hero
Min morfars hysteriska fördommar

Han ^ är en extrem fördomsfull person, och oftast vet jag inte om jag skall skratta eller gråta.

- Han kan peka på en svart person och säga "Titta! En neger!". Tillägas bör att han bor i invandrartäta Malmö, men han blir lika överraskad varje gång.

- Han är, trots idoga övertalningsförsök, övertygad om att glassen Nogger inte fanns föräns lanseringen av lakrissmaken, och är säker på att den heter nogger för att man skall tänka på nigger.

- En av hans konstigare fördomar är mot ... vänsterhänta. Han är 100% övertygad om att orsaken att de är färre än de högerhänta är att de inte kunde skilja på färsk och rutten frukt, och att de därför överlevde jägar/samlartiden, med liten marginal. Min mormor har på fullaste allvar flera gånger sagt att det är tur att varken jag eller min syster är vänsterhänta.

- Rollspelare: De är satansdyrkande massmördande osv osv.

- En gång när vi snackade om mat i allmänhet, och vegetarianer i synnerhet, fråga jag honom och hans bror om de visste skillnaden mellan vegetarianer och veganer. Den klockrena komentaren blev: "Veganer, det är såna som bränner upp mjölkbilar."

- Så fort Peter Harrysson är på tv, tycker han att det är lyteskomik, och tycker att tv inte borde visa feta människor. Jag påpekade då att han själv inte var säkskilt smal, men för döva öron.

- När någon på tv( vuxen) sade att han hade dyslexi, brast han ut i skratt: "Han kan inte läsa och skriva!"

Jag kan hålla på länge, men detta får räcka. Jag vet att vi alla har fördomar, inklusive mig, men någon som slår honom i trångsynthetens konst har jag aldrig träffat.

BLÄ! :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Re: Min morfars hysteriska fördommar

En av hans konstigare fördomar är mot ... vänsterhänta. Han är 100% övertygad om att orsaken att de är färre än de högerhänta är att de inte kunde skilja på färsk och rutten frukt, och att de därför överlevde jägar/samlartiden, med liten marginal.
Det här, alltså... Jesus... Det måste vara det coolaste jag någonsin läst på forumet.

Din morfar äger, på ett rubbat sorts sätt. Jag är helt enkelt mållös. Det är den bästa fördomen jag någonsin hört.

/Riz

The_Gorger

Hero

Jag brukar retas ibland och när jag berättar om någon polare, så nämner jag att den är vänsterhänt. Då brukar han flippa helt, och när jag säger att jag skämtade, så tror han mig inte. :gremlaugh: Men han har inte så bra minne, så efter några dagar har han glömt det, och man kan dra samma skämt igen!

Underhållning på hög nivå!

malmkvist

Warrior

Det är ju underbart roligt! Din morfar skulle kunna säga en hel del om båten där jag jobbar, för ombord har vi 50 lika nationaliteter och religioner etc... :gremsmile:

Dewain

Veteran
Re: Fördomar om rollspelare( lite OT)

Mm, jag känner mig lite udda som började när jag var 19
Vad gör det då mig har spelat i dryga tre år och började när jag var 25....... :gremcrazy:

Men jag vet att jag själv hade fördomar mot rollspel och rollspelare innan jag träffade min sambo och hans kompisar.
Nu har jag fått börja om med en helt ny lista fördomar istället för de gamla. :gremwink:
Det är synd att så många har en så snevriden bild av rollspel/spelare. Men jag gör mitt bästa att stika hål på dem när jag träffar på dem.

gråhök

Veteran
Jag började i ungefär samma veva som Drakar kom ut på svenska och jag spelar fortafarnde, men inte s&aring ofta (familj och spelgruppssynkningsproblem).

Lindenius

Swashbuckler
Konsten att inte bli genomskådad

Personligen så är jag lite tvärtom vad gäller kläder, det finns nog ingen som riktigt kan se att jag spelar rollspel,
Inte på mig heller. Fast jag maskerar mig med helt vanliga kläder, en fru och tre småbarn ståendes vid blöjhyllan på ICA-Maxi.

//erik. föga anade de min ondskefulla plan att ta över världen med horder av rollspelare… :gremelak:

Honken

Hero
Mm, jag känner mig lite udda som började när jag var 19. De gamla stötarna (Hej Oldtimer) här på forumet var rimligtvis ännu äldre när de började, men folk i min ålder (22) verkar ha börjat någon gång i tidig tonår. Eller?

Själv började man när man var kring 15... Håller inte ordning på riktigt när det var. Men det blir i alla fall 20+ år...

/Honken

Rosen

Myrmidon
Mm, jag känner mig lite udda som började när jag var 19. De gamla stötarna (Hej Oldtimer) här på forumet var rimligtvis ännu äldre när de började,

Själv skulle jag snart fylla 19, vilket var en rätt normal startålder då.
Minns att rollspel var på engelska på den tiden - det skulle nog ha varit rätt svårt att hänga med i dem på bara mellanstadiekunskaper i språket.

--
Åke

solvebring

Superhero

Din morfar... Ja, jag har bara en sak att säga. Din morfar äger, världens coolaste snubbe. Låter som en vresig dvärg som mumlar och snäser åt allt, eller en redneck-gubbe från "the south" som gapar efter färgade, spottar tuggtobak och viftar glatt med sin hagelbössa och endast älskar alla sina fördomar. Din morfar äger verkligen, snacka om att den grejen vore en av de roligaste filmkaraktärerna i världen - snacka om komedi!

Måste dra ngra av en av mina polares nästan lika "roliga" farfar:

Mannen var från de nordligaste delarna av skåne, och lyckades flytta till stockholm.. och med sig hade han alla sina fördomar i bagaget och sitt ökända sinne för humor.

En av bedrifterna var när han fick en färgad ung man sänd till sig från hemtjänst.
Den snälle unge mannen skall gå och handla in mat. Farfadern går fram snällt och ger honom ett paraply då det regnar ute. men sedan med kommentaren; "Så färgen inte rinner av dig".

En annan av hans bedrifter var under hans charterresa till ryssland med en massa andra pensionärer som skulle göra allt i grupp. Under resans gång hade han lyckats påpeka allas ras, vikt, hårlöshet, rynkor, åsikter, musiksmak och vad de valde att äta och blivit ovän med exakt hela resgruppen.

Alla hans skämt bestod i att förudmjuka folk så mkt det gick, men så fort ngn annan gjorde ngt var han sur i runt 2 år.

Men det värsta han visste, kvinnosport, en jul hos min vän hade ett stort gräl utbrutit på grand av farfaderns åsikter om kvinnoboxning kommit fram, då detta var helt smaklöst enligt honom.

Om andra grannar, då han bodde i radhus, förde oväsen kunde han gå och knacka på dörren för att skälla i timtal.
Men sedan så gick det inte att vistas i hans lägenhet när den gamle mannen såg på tv'n. Pga risken för öronskador.

Det är kul med gammalt folk, de har så mycket fördomar - fast de påstår att de inte har... De älskar att skälla ut, eller förudmjuka allt och alla, men minsta lilla mot dem och det är som om man försökt skjuta dem eller något... :gremgrin:

Man borde göra en 5timmars komedi-rulle om fördomsfulla, griniga pensionärer.

Balderk

Swashbuckler
Själv spelade jag första gången då jag var 10 år, möjligtvis hade jag nyss fyllt 11. Det skulle göra att jag firar 10 år som rollspelare om ett år då jag fyller 21.

De flesta jag känner och spelar med började spela i ungefär samma ålder som mig, några var lite yngre och några lite äldre, men det skiljer inte många år. De flesta som jag började spela med har slutat spela rollspel, bland annat han som drog in mig i träsket. Dom som inte slutat spelar jag fortfarande med.

Så ja, för oss hade nog 19 varit ganska sent, men det gör det ju inte sämre.

/Balderk

Hellzon

Långsamma Vargen
Minns att rollspel var på engelska på den tiden - det skulle nog ha varit rätt svårt att hänga med i dem på bara mellanstadiekunskaper i språket.
Sant...
Tackar så mycket för responsen förresten, då är det bekräftat att jag (och Dewain) är konstiga. :gremblush:

Madon

Warrior
Fördommar har jag faktiskt inte drabbats av.. Tyvärr (eller vad jag ska säga) så är det fler som frågar om de får testa (vilket gör att jag kommer till "tyvärret" då vi redan har en spelgrupp fylld till bredden, höjden och den fjärde dimensionen).. Har aldrig ens hört något negativt om mitt spelande, förutom kanske från farsan som säger "måste de komma hit varenda helg, kan ni aldrig vara nån annanstans"

Marcus J

Hero
Nu kom jag på att hennes morsa (kanske pappa med det vet jag inte) var engelska och det var tydligen hon som hade blivit mest stirrig. Har de haft mycket skriverier om rollspelare där borta?

/Marcus

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, började själv med rollspel när jag var ca 14 år. Och med tanke på att jag fyller 35 i år så...

/Ulfgeir

Har inte direkt stött på några fördomar... Brukar inte direkt skylta med att jag är rollspelare. Men de gånger jag berättat det har jag mötts med antingen ointresse, oförstånd vad rollspel är och/eller nyfikenhet (inte nödvändigtvist i den ordningen)

Big Marco

Läskig

*MOOOOOOOOHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*

Det var fan i satans högra tass bland det roligaste jag har läst på länge! Helvete! Så där härligt pinsamt men samtidigt askul. =))))

*torkar tårarna ur ögonen*