Nekromanti Fördommar & rollspel..

Johan K

Gammal & dryg
Efter att ha snackat med en polare via msn, så kom vi in på rollspel & fördommar..
Vad vi pratade om var om det finns fördommar mot andra rollspel av rollspelare ?
T. ex, för min del så hadde jag en hel hoper av förutfattade meningar/fördommar mot D&D.. Dock så har man lirat det spelet ett tag & får ju säga att det inte är helknas iaf.. :gremtongue:

Finns det mer ? Vad säger ni ?

/ Johan K, som skall lira rollsepl om ca. 1 timme

Muggas

Hero
För egen del så har jag alltid haft uppfattningen att D&D är ett rollspel som är klurigt att komma in i, p g a den stora mängden moduler och tillägg. Jag har aldrig lirat D&D själv, eller ens läst igenom några grundregler eller tillbehör så där har vi en solklar förutfattad mening från min sida. Jag skulle dock gärna testa det tillsammans med några entusiaster vid tillfälle, eller åtminstone skumma igenom det och revidera min uppfattning (kanske på DanCon?). Att det finns en motsättning mellan EON- och DoD-hängivna är ganska uppenbart, med tanke på de många urspårade diskussioner som finns här på forumet.

Hur funkade D&D för dig som nybörjare? Kom du in i det hyfsat och tycker du att det känns annorlunda gentemot andra rollspel vad gäller tillgänglighet för nybörjare?

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
T. ex, för min del så hadde jag en hel hoper av förutfattade meningar/fördommar mot D&D.. Dock så har man lirat det spelet ett tag & får ju säga att det inte är helknas iaf..

Finns det mer ? Vad säger ni ?

[/ QUOTE ]
Visst finns det det! Jag har t.ex en djupt rotad fördom mot Neotech och, framförallt, Neotech-spelare. Den går ut på att det enda spelet centreras kring och det enda dess spelare är intresserade av, är eldstrider och de skall gärna ta flera timmar och involvera så mycket olika vapen och stridstekniker som möjligt.

Men det är som sagt bara en fördom utan förankring i verkligheten :gremwink:

[ QUOTE ]
/ Johan K, som skall lira rollsepl om ca. 1 timme

[/ QUOTE ]
Fan vad avis jag blir! :gremfrown: Jag har inte spelat på flera veckor och det kommer nog dröja minst lika länge till :gremmad:

/Anders (som annars tycker att fördomar säger mer om de som har dem än de de riktas mot)

Rising

Vila i frid
Mina fördomar:

Javisst; problemet är bara att jag har svårt att behålla en fördom någon längre tidsperiod innan jag börjar tycka att det är häftigt istället. Min mest långlivade fördom är väl mot de som spelar dockskåps-culture gaming i spel såsom Khelataar, Gondica, Ars Magica, Pendragon och Eon. Min fördom mot dem är att de har ett jättehögt självhävdelsebehov, är onödigt pladdriga, namedroppande och allmänt lökiga.

Men som sagt; ovanstående är ju dels utmärkande för mig, och dels så gillar jag många av spelen jag räknade upp ovanför, så... Det funkar inte när jag beskriver det så här. Då börjar jag plötsligt tänka att det är häftigt istället.

Min nya fördom är mot de som lirar spel med samberättarmekanismer i stil med "om du beskriver hur du gör din rollpersons handling på ett intressant sätt, så får du en spelmässig bonus." Jag menar att de nog ser ut som fältbiologer allihopa, har långkalsonger, läser manga med superytlig flumhandling och ändå låtsas som att det är jättedjupt, samt tycker att de själva är smarta när de skriver saker som "det är ingen mening med att försöka göra realistiska regler, för det går inte" eller "det finns inget som är objektivt, för allt man säger är ju filtrerat av ens personliga, subjektiva åsikter." Osv. De är typ fattigmanselitister; de har samma självgoda attityd som de vanliga elitisterna, men de är för korkade för att besitta den bildning som iaf gör att de vanliga elitisterna kan vara intressanta att lyssna på.

Fast å andra sidan så klurar jag på jättemånga sådana här rollspel själv, och jag menar "elitistisk attityd utan bildning"; finns det någon bättre beskrivning på hur jag är? Förresten så gillar jag nog också de här serierna som inte är så tydligt djupa, utan där man får läsa in en hel del själv, och då är det ju bara bra om de kan vara ytliga och lite otydliga...

Äh, man kan inte analysera det, alltså. Då slår det bara tillbaka på en själv. Det viktiga är att man tycker illa om några (för aversion är en fantastisk drivkraft), sedan är det väl bara en bonus om det inte finns någon annan som stämmer in på det man retar sig på förutom en själv.

Att tycka illa om riktiga människor är ju ändå ett oerhört slöseri med känslor.

Johan K

Gammal & dryg
Hur funkade D&D för dig som nybörjare? Kom du in i det hyfsat och tycker du att det känns annorlunda gentemot andra rollspel vad gäller tillgänglighet för nybörjare?
Bra fråga!
För min del så var väll det första hindret att allt stog på engelska, av nån anledning så vart det nån form av spärr som jag hadde..
Sedan så tog det en hel del tid att bara klura ut vad allt vad feats & sådant gjorde & i vilka kombos som man kunde använda det & när man kunde använda det..
Sedan så tog det väll lite tid åt att fatta systemet i allmänhet..
Dock så får jag säga att det har snyggat till sig lite iaf... Känns som man har _LITE_ mer koll på det, men ändå inte...

/ Johan K, som väntar på att resten av gänget ska komma så man kan börja lira..

Troberg

Sinister eater
Tja, jag hade en hel del fördomar mot Buffy, men efter att jag råkade köpa det så måste jag säga att det är ett rätt så kapabelt spel. Systement har en del hakar, men på det hela taget rätt så trevligt.

I övrigt så är jag nog rätt så nöjd med mina utvärderingar av spel.

Härolden

Warrior
World of Dorkness

Ja, vampyr/werewolf/changeling/heffaklump/mage/wraith/immortal-stuket, alltså. De är allihop svartklädda, har combatboots och långrock till vardags (inklusive mitt på sommaren), tror att Sandman finns i verkligheten, lyssnar till obskyra band som Evanescense och Nightwind och tycker att Van Helsing var en bra film.

Rollspelandet är inte så annorlunda från ett vanligt grottröj, bara att alla har huggtänder, femtielva poäng i Manipulation och går omkring och tycker att de är coola. Rollpersonerna ska allihop vara dysfunktionella typer som har gått vilse från en Lars Norén-pjäs och haft ångest över den saken ungefär sen Jesus knatade över en sjö. Förutom det ägnar de sej mest åt att fila på sina förmågor och försöka avgöra vem som egentligen är hårdast.

... fast Evanescence har ju bra sound. Och det hela är ju intressant på nåt märkligt vis :gremtongue:

Utom heffaklumparna då, för dom lade jag in själv.

// Härolden, kastar glashus i stenbrott

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
*nyfiken*

Vilka är de främsta bristerna med Buffys regelsystem enligt dig, Troberg?

Troberg

Sinister eater
Re: *nyfiken*

Vilka är de främsta bristerna med Buffys regelsystem enligt dig, Troberg?
Gillar inte systemet med olika manövrar som det hanteras. Ingen showstopper, men tillräckligt för att jag skulle byta system för min Buffykampanj Razor Ridge till Generica (iofs ändrade jag stämningen också, så det passade inte riktigt längre med namnen på skills och sånt).

Lindenius

Swashbuckler
Jag är världens mest fördomsfulle fördomsfria

Nu ska vi se. Jag skriver och tänker inte efter så mycket, då brukar pk-filtret inte hänga med. :gremtongue:

Eon Spelas bara av en massa fjortisar eller yngre. Himla omfattande och krångliga regler.

WoD Spelas av medelklass-ångest-pretton som tycker ångest verkar vara en ball grej, fast de (deras föräldrar) har egentligen för mycket pengar och alldeles för bra uppväxt för att egentligen ha någon koll.

Friform Egocentriska "konstnärssjälar" som tycker de är de främsta rollspelarna. Går in i sina roller så hårt att det ofta stör omgivningen (särskilt på konvent).

MERP/Rolemaster Spelas av datavetare och teknologer med brillor större än deras miniräknare.

D20 Som Microsoftprodukter: Innehåller många funktioner, men är stort, otymplig, fullt med buggar och egentligen inte riktigt kompatibel med någon värld (operativsystem). Men används av alla "standardanvändare" för att de inte vet bättre och inte har kunskap eller ork att titta på andra och mer effektiva program.

//erik. man känner sig alltid bättre efter man fått häva ur sig de där elaka sakerna som ligger och bubblar innerst inne.

Saxifrage

Hero
T10, faktiskt... och friform

Jag har läst rätt många av Rävsvans T10-spel, och jag kan inte komma ifrån en känsla av att spelet är rätt... gråtrist i sin enkelhet. Jag får lite samma känsla som någon beskrev i en annan tråd, att när entusiasmen inför det smidiga och enkla systemet lagt sig så blir slutprodukten ganska tråkig. Liksom; fasta vapenskador, grovkornigt skadesystem, korta skalor... som skolad i DoD-traditionen känns det liksom lite mer "jolly" att få svänga sig med procentskalor och rulla t20, t8 och t4:or över spelbordet. Men jag har aldrig spelat med t10, så jag antar att det är just en fördom.

Min andra fördom rör friform, men där kan jag knappt kalla det en fördom, snarare handlar det om total oförståelse betingat av ålderdom och 80-talistisk rollspelsskolning. Jag har helt enkelt svårt att se hur rollspel utan regler kan bli något annat än en lång retorikövning där den som berättar snyggast får sin vilja igenom. Jag misstänker dock att friform är något som måste upplevas för att förstås.

Pom

Swashbuckler
Nu skall vi se, fördom som kommit på skam...hm. Får bli en bagatell:

Jag trodde Mutant Chronicles kryllade av folk i stora rustningar med axelskydd som bokhyllor.

Men när jag sedan hoppade på en kampanj träffade man knappt en enda kotte med sådant.

Tänk, så det kan gå.

Krille

Super Moderator
Jag har inte så mycket fördomar om rollspelare. Jag har inte ens fördomar om d20-spelare, trots att jag avskyr deras spel.

...fast det finns undantag. Vampire-spelare. Den fördomen har redan skrivits ner, så jag ska inte strö salt i såren genom att upprepa den eller överdriva den.

Utöver det har jag fördomar om lajvare (antingen silverkorvboffertomtar eller ekorrdyrkande prettofjantar), magic-spelare (fetbleka finniga fjortisar som luktar Magic-rum), lanare (samma), förtikåare och andra warhammer-spelare (samma) och Johan Rising (skum reklamare som sniffat för mycket på sina spritpennor).

Sen har jag inte så mycket fördomar om spelen i sig. Däremot har jag mängder med åsikter om spelen, och de är som har märkts inte alltid särskilt snälla. Jag skulle kunna ha fördomar om spel som jag inte har provat eller läst, men jag försöker låta bli att ha dem och i de fall de finns så håller jag tyst om dem. Avskyr jag ett slumpvist valt levelbaserat fantasyspel så beror det på att jag har provat det, inte på att jag har hört att det är levelbaserat och fjantasy.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fördomar och rollspel(are).

Mina fördomar...
• Eoniter är unga, oerfarna, totalt fantasilösa, och karaktäriseras av en närmast läskig strävan efter realism i sitt spelande som i 99% av fallen går förlorad redan vid karaktärsmakandet. (Å andra sidan så har ett stort antal folk ur denna skara motbevisat det där, så, tja...)
• d20 är krångligt, ostreamat, och direkt olämpligt för minst hälften av alla spel det används i (inte enbart en fördom...jag hade ju föredragit ett engelskspråkigt Engel med originalreglerna intakta), oavsett hur bra det må fungera till D&D.
• GURPS är trist. Denna slutsats har dragits efter lite tjuvläsning på SF-Bokhandeln, och kan därmed knappast anses särskilt djupt rotad (vilket dock gäller ovanstående fördomar också).

Nån som känner sig träffad? På dåligt humör? Well, det är roligt att hyckla, så jag tänkte gå vidare till nästa punkt i programmet. Eftersom upp till tre personer redan hunnit kategorisera Vampire-spelare som bortskämda slynglar som haft det så djävla bra i sina liv, och eftersom jag har hela två versioner av spelet listat till vänster, så tänker jag ta tillfället i akt att besvara dessa personers uttryckta fördomar med ett välförtjänt utsträckt långfinger. Människor vars erfarenhet av livet präglats av riktig skit blir inte bara irriterade när medelklassyngel sitter och njuter av sin spelade ångest, utan även när de tvingas lyssna på en massa grundlöst presumtivt skitsnack. Och nej, jag tänker naturligtvis inte motivera min irritation på ett allmänt forum. Oh, and yes, jag är fullt medveten om att tråden faktiskt handlar om fördomar, men för det första så gör det mig inte mindre less, och för det andra så gällde det rollspel, inte rollspelare.

Uppenbarligen känner jag mig djävligt grinig, men eftersom jag anser mig ha skäl för't så tänker jag inte be om ursäkt för tonen. Over and out.

Troberg

Sinister eater
Re: *nyfiken*

Olika manövrar? Menar du i strid då?
Japp, jag har svårt att sätta fingret på exakt var problemet sitter, men det känns lite ointuitivt. Problemen jag har haft med att förklara det för andra är också en indikation på att något är galet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varningens finger

Den här tråden är som klippt och skuren för ett flamewar, men om alla bara tar det lugnt så ska vi nog klara oss utan det, den här gången.

Krille

Super Moderator
Samberättande vs spelardeltagande

"Min nya fördom är mot de som lirar spel med samberättarmekanismer i stil med "om du beskriver hur du gör din rollpersons handling på ett intressant sätt, så får du en spelmässig bonus.""

Om vi nu bortser från eventuella fördomar, hur ställer du dig till spelardeltaganade (spelarens val påverkar utgången av handlingen) kontra samberättande (spelaren är med och berättar)?

...eller ska vi ta det i en ny tråd?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fördom mot en stor mängd rollspelare, framför allt de som gillar NeoTech och andra cyberpunkrollspel:
"Jag tycker att det är kul att spela rollspel, men det roligaste med det är vapnen. Ibland är det nästan roligare att bara köpa vapen till sin rollperson. Ibland behöver jag inte ens köpa vapnen, jag bara skriver av räckvidder, eldhastighet och rekylvärde ur tabellerna och sitter och dreglar. När ingen ser på sitter jag och smeker sidorna med vapenbilder. Jag tycker att det är synd att det finns så få vapen. Alla sidor i alla rollspel borde vara fulla med vapen!"

/tobias