Nekromanti Fördommar & rollspel..

Rising

Vila i frid
Re: Samberättande vs spelardeltagande

hur ställer du dig till spelardeltaganade (spelarens val påverkar utgången av handlingen) kontra samberättande (spelaren är med och berättar)?
Som spelare kan man deltaga i handlingen på så många olika sätt. Den viktigaste skillnaden är kanske mellan att själv bli utmanad till att välja så bra som möjligt (vilket kräver att spelledaren förberett sig på hur rollpersonen skall bestraffas av de flesta dåliga valmöjligheterna, vilket gör att äventyret kan behöva ett rätt stramt ramverk (=dungeoncrawl är ett typexempel på sådan spelstil, även om vi förmodligen kräver lite intressantare val än "skall vi gå åt höger eller vänster" för att vi skall anse att spelaren fått vara med och påverka handlingen)), och att få fritt utrymme att utmana ens medberättare; alltså att ta ett drastiskt initiativ som kräver att spelledaren och ens medspelare är följsamma och att de kan anpassa sig till ens nya handlingsinriktning.

Den senare delen ligger någonstans mellan samberättande och rollgestaltning, så som jag ser det. Om man utmanar spelledaren (och ens medspelare) att komma fram till den mest trovärdiga utgången av spelarinitiativet, då gestaltar man. Här kan fisktanken komma in. Här har spelledaren en auktoritet (han vet ju mer om fiskarna i tanken än vad spelarna gör) som trubbas av (eller försvinner) om man istället skulle låta världen anpassa sig efter berättelsen. Då blir det samberättande.

Jag tycker egentligen att alla sorters deltagande är jättehäftiga. Oavsett om det handlar om ren problemlösning inom strama mallar, rollgestaltning under världens auktoritet eller samberättande på ens meddeltagares villkor.

Innan tyckte jag kanske att samberättande var bäst och att rollgestaltning var tråkigast (eller nja, alltså i början när jag först kom hit så var rollgestaltning bäst och problemlösning sämst), men nu börjar jag tycka att rollgestaltning och problemlösning är roligast och att samberättande är för godtyckligt. Det går i vågor.

Tycker du att jag har undvikit att svara på din fråga?

Krille

Super Moderator

"Tycker du att jag har undvikit att svara på din fråga?"

Japp. Istället filosoferade du fritt kring ämnet, och kom fram till något bra mycket mer konstruktivt än vad jag hade hoppats på. Andra stycket i svaret satte ett finger på precis det som jag inte frågade om men ville prata kring.

Ska vi utforska ämnet på annan plats, eller ska vi återgå till fördomar som till exempel att Vampire-spelare saknar humor och självdistans? :gremgrin:

Rising

Vila i frid

Ska vi utforska ämnet på annan plats, eller ska vi återgå till fördomar som till exempel att Vampire-spelare saknar humor och självdistans?
GURPS-spelare: Det är lustigt att de som spelar det mest generiska rollspelet är de som beter sig mest enformigt här på forumet.

Okej, nu är jag klar med fördomarna. Fort! Börja utforska ämnet på annan plats innan Troberg kommer! :gremgrin:

Jarre

Swordsman
Re: World of Dorkness

fast Evanescence har ju bra sound. Och det hela är ju intressant på nåt märkligt vis
Ojojoj, här bubblar det upp off topic-fördomar från min sida. Men det är verkligen en helt annan fråga...

Ja, vampyr/werewolf/changeling/...
Jag delar din bild av WoD-spelarna, men har även en annan att tillföra - den 30+-åriga lajvaren, som träffas i grupp varannan vecka på märkliga platser, drar interna Cthulhu-skämt, parar sig med varandra (ej under spel!), sitter och plottar under veckorna på andra märkliga platser, ler och bjuder in men vägrar att lämna plats. Hrrr...

Organ

Out of time, out of mind
Som påpekat är det nog bäst att vi tar det lite lugnt i den här tråden och betänker att den ursprunligen handlade om de fördomar I ALLMÄNHET som finns mot vissa rollspel och inte tar det som ett tillfälle att återuppliva de sämre delarna av de skitkastartrådar vi vid ett flertal tillfällen fått dras med på forumet.

Här kommer ett urval av de fördomar jag stött på.

EON-spelare är 15 år gamla och tycker realism är bra. EON tycker de är realistiskt för att en strid som varar i 15 sekunder tar en hel kväll att spela. De gillar även att EONs magissystem är så vetenskapligt (det innehåller i alla fall krångliga ord och det räcker för dem). De gillar inte Drakar & Demoner för att det har så simpla regler samt för att det inte finns några kragg-barbarer i Trudvang.

Drakar & Demoner-spelare är övervintrade 30 plus-kufar som tycker att Spindelkonungens pyramid är det bästa äventyret nånsin. De som gått över till DoD6 har gjort det pga att det mesta av deras Ereb altor-pryttlar antingen försvunnit i en flytt eller står i källarförådet bakom gamla barnvagnar och slalomskidor och de inte ids gå in och rota, och inte för att de gillar systemet eller världen i sig. Anledningen till att de inte är störtförtjusta i vare sig DoD6 eller Trudvang är att det är gjort efter 1988. De tycker även att alla spelföretag eller spel som kommit fram sedan dess är uppkomlingar. De ser ner på EON-spelare för att de tycker att de är regelonanister som inte är torra bakom öronen. Dessutom finns det inga riktiga orcher i EON och det skall finnas i alla riktiga rollspel.

Vampire-spelare är svartklädda goff-tomtar som, om de vågade (och fick för mamma), skulle pierca sig i läppen. De ser sig som den mest litterära rollspelsfraktionen för att de har läst ALLA böcker av Anne Rice (även de som inte handlar om vampyrer). De läser med största nöje andra vampyrklassiker men de ljuger om att de faktiskt orkade ta sig igenom Carmilla (de har dock läst en kort sammanfattning på ett amerikanskt vampire-forum så de klarar sig om någon ber dem berätta vad den faktiskt handlar om). De är bleka och taniga för att de aldrig äter eller vistas utomhus. De har inga lampor hemma utan gör allt i skenet av svarta stearinljus. De lyssnar uteslutande på Sisters of Mercy och Slipknot men hävdar att de även lyssnar på klassisk musik (de har ett par naxos-plattor i hyllan men lyssnar sällan på dem för att de egentligen tycker att det är ganska tråkigt).

Dungeons & Dragons-spelare är 2-3 år äldre än Drakar & Demoner-spelarna och tycker de är ganska töntiga för att de spelar ett spel på svenska. Det enda spel de har någon respekt för (förutom Dungeons & Dragons) är Traveller (och det bara för att det också är JÄÄÄÄTTE-GAMMALT). Den ultimata versionen av spelet tycker de är AD&D (vilken version av AD&D som är bäst diskuteras fortfarande hett och är inte på långa vägar avgjord). De som gått över till D&D 3 eller 3.5 har endast gjort det för att inte slita på sina gamla TSR-grejor som de plastat in för att sälja för en miljon på e-bay när de pensioneras (utom ett antal hardcore-fanatiker som tänker begravas med dem). De anser att slopandet av THAC0 i de nya versionerna är populism. De tycker inte det är konstigt att bära runt på en 3 meter lång påle. De tycker heller inte det är konstigt att en ryttare kan tåla mer stryk än sitt riddjur, inte heller att ett normalt äventyrarparty sammanlagt tål mer stryk än det lilla furstendömet Lichtenstein med sina ett tusental invånare. De håller med om att D&D-filmen som kom för ett par år sedan är ganska risig men de har den på dvd med motiveringen "Det är ju kul att se en Bolder på film" (de blev alla lite tårögda i slutet av filmen men skulle inte ens under tortyr erkänna det).

Rolemaster-spelare finns inte. Det finns ganska många som gillar spelet men ingen spelar det.

Det här var ju kul :gremgrin: men nu kommer jag inte på fler. Nån annan som kan?

/Anders

Bombu

Hero
Fördommar.....

Jag har en fördom att de flesta rollspelare på allvar tycker att de som spelar anorlunda än de själva faktiskt är sämre människor.

Man får inte säga det rakt ut, men just det faktum att nån är så dum att den inte fattar vad bra rollspel är, det är ett bevis på att han måste vara en riktigt korkad människa.

Helt enkelt en fördom om att många rollspelare är högmodiga elitister.

"Spelar du inte som mig? Då är du uppenbarligen ett pucko"

Feuflux

omjonasson.se
Min nyaste fördom är den mot folk som har fördomar mot vampire/ångest-lirare. Om det finns en gräns mellan fördomar och att aktivt se ner på folk så har ni gömt den. :gremsmile:

Nu har jag fortfarande inte greppat hur någon frivilligt kan sätta sig i en grupp och lirar ångest-scenarier men jag vet inte hur detta ska formuleras till en fördom.

Att klanka på eonspelare för att de är besatta av realism känns rätt gammalt. Borde vara minst två år sedan en eonspelare faktiskt sa att "Eon är bättre än DoD eftersom det är mer realistisk" till mig. Det var två fel med det uttalandet. 1) DoD är bäst per definition :gremgrin: och 2) att använda realism som något positivt är bara löjligt (jag vill inte ha nån jäkla realism). Nu för tiden har jag ingen koll alls på eonspelare. Mina kunskaper kommer från vrållådefolket och jag vågar inte gå in på eonforumet och kolla efter då jag hört för många läskiga saker om det... Förresten, min fördom mot eon-forumiter är att de enbart är på sitt eget forum. (Fast det känns mer som en sanning, om en tråd flyttats ut därifrån så känner jag aldrig (nåja) igen namnen på postarna innan flytten...)

Min fördom mot folk som gnäller på standardfantasy liknar min fördom mot de som gnäller på mainstreammusik. De är bara sura för att folk gillar "fel" saker. Ungefär som att elitfeministerna är sura för att sveriges kvinnor inte vill ha tvångsdelad föräldraledighet. Att ta någon som använder det nedvärderande fjantasy på allvar är inte min grej (å andra sidan tar jag inte resten av er på allvar heller så det spelar ju inte så stor roll).

Förresten är det rätt kul det här med fördomar. Jag har ingen koll på magicspelare och således inga fördomar, men alla säger att magicspelare är unga och luktar egendomligt så till slut så börjar man ju tro på det. De enda jag vet spelar magic är dock Dimfrost och Gurgeh och dom både stämmer ju inte in på det där alls så...

Äh, det här inlägget suger... jag har för dålig koll på rollspelskultur för att kunna svara. Jag ska hålla käft nu. :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Särskilt om …

… alla kan återgå till ursprungsfrågan: Fördomar om rollspel inte rollspelare. Jag tror att folk är mer benägna att ta illa upp om man kritiserar en grupp de tillhör, än om man kritiserar ett spel de spelar.

Hmm … hobbymodererar jag nu, eftersom jag inte är moderator på just detta forum? I så fall ger jag mig själv en tillsägelse.

Rising

Vila i frid
Re: Särskilt om …

Jag tror att ni är överbeskyddande. Inget gnabb har ju inträffat. Om det är något som tråden visat så är det att det finns fördomar åt alla håll, och att det därför inte finns någon fördom man kan ta på allvar. Vi har bara lattjo, helt enkelt. (Don't prove me wrong, nu, kära medforumiter!)

Jag skulle iaf gärna vilja se mer roliga elakheter om sådana som mig.

/Rising
tycker den här tråden blev rolig, och hoppas att den kan få fortsätta vara det. Så moderera på när det behövs, men inte förräns det behövs.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fördomar & rollspel..

Dungeons & Dragons
För just DnD har jag inte så mycket fördomar mot just de som spelar spelet.. Ett rollspel blir vad man gör det till.. Däremot så har jag en mängd fördomar (som med en besvikelse bekräftats de få gånger jag testat) mot själva rollspelet.. Över att det exempelvis har en klar tendens att gjuta alla av samma yrke i en och samma form och att rollspelet mest fokuserar på strid (se på alla feats som exempel)..

Drakar och Demoner 6
Den yngre skaran av denna grupp har jag faktiskt inte så mycket till övers för.. De stirrar sig blinda på det enda liret de spelat och har inte hjärna nog att ifrågasätta.. När andra ifrågasätter rollspelet så förstår de inte för att de inte har någon som helst vettig referensbild.. Sedan kan de inte föra sig i skrift.. Orden bubblar ur som om man läser deras förvirrade tankar och alla stavfel, meningsbyggnadsfel och särskrivningar får mig att fundera vad fanken skolan lär ut till ungdomarna nu för tiden..

Äldre rollspelare
Nu snackar jag 30+.. Dessa spelar för att ha något att lattja med.. De har i regel vild fantasi (vilket är bra) men kan också falla ut i vilda, överspelade tolkningar vilket mest leder ut i en massa gap och skrik.. De är som bortskämda snorungar och ska ha fokus på sig alltjämnt.. Vissa har dessutom riktigt svårt att bryta upp gamla banor, för de spelar ju ändå bara för att ha kul..

Lajvare
De här människorna har ingen självinsikt vilket har lett till att de är helt kassa på att försvara sin egen hobby.. Normalt sett så tycker jag man inte ska behöva försvara rollspel, men man kan ju lägga någon energi på att försöka att inte bli nertryck i skorna hela tiden.. De älskar att isolera sig från andra med sin egen hobby och antagligen är anledningen just för att de helt saknar förmåga att säga ifrån.. Det är lättare att fly undan än att höra någon mobba dem..

Buffyfans
Finns fler fanatiska fånar? Jag himlar bara med ögonen åt dem.. Jag kan förstå att folk sitter och diskuterar och läser på Arkiv X-forum, för där ligger det ändå myter i grunden för berättelsen.. Jag kan förstå att folk diskuterar Lexx, för folk är kåta.. Men Buffy? Vad i h-e! :gremsmile:

Realisterna
Folk som bygger sina system på en inbillad realism eller de som inte kan acceptera helt nya världsidéer för att det avviker från vår egen tid.. Säger man "inspiration från 1500-talet" så menar man att man har hämtat vissa element därifrån, inte att man ska följa just det seklet till punkt och pricka.. Rollspel har ingen som helst realism.. Man bör bli inspirerad men aldrig följa något till punkt och pricka.. Det är just detta som dem här människorna inte insett.. Om jag börjar samtala med någon av dessa människor så tar jag det lugnt.. Just för att jag inte vill beblanda mig i diskussioner med dem, för dem kan aldrig få tanken till att ta in vad andra kanske tycker och när jag känner att den andre personen inte lyssnar på mig så försöker jag avsluta samtalet så fort som möjligt..

Profeterna
Människorna som har upptäckt en "högre nivå av spelande" och tycker sig behöva "rädda" resterande världen från de andra felaktiga sätten att se på rollspel.. De försöker tvinga på andra åsikterna om sitt eget spelsätt och sätter det spelsättet före alla andras.. Mitt problem med dessa människor är precis som realisterna.. Alltså att de sällan lyssnar på andras åsikter utan bara maler i mängder utav superlativ och påhittade fördelar om hur bra deras spelstil är..

Observera att jag inte tonat ner mina riktigt stora generaliseringar som jag nu har skrivit, vilket gör att allting nu blivit en överdrift med svartmålning i främsta syfte.. :gremsmile: Oj, nu när jag läser igenom det här så blev det mer ett bashinginlägg på saker jag insett att jag irriterade mig på och som jag bara därför numera ignorerar helt.. Fram till och med "Lajvare" är väl mina fördomar.. :gremsmile: Se annars inlägget som lite roliga saker..

/Han som tycker att det roligaste som finns med fördomar är att bryta ner dem

<font size="1">superlativ: positiva ord för att framställa någon/något i bra dager</font>

Man Mountainman

Storsvagåret
Min nyaste fördom är den mot folk som har fördomar mot vampire/ångest-lirare. Om det finns en gräns mellan fördomar och att aktivt se ner på folk så har ni gömt den.

Nä, någon sådan gräns finns det inte. Man kan ha det ena eller det andra, och ofta har man båda.

Att folk uttrycker sina fördomar så livligt i den här tråden ser jag som ett sundhetstecken. Det betyder ju att de är medvetna om att det rör sig om fördomar (=osanningar) och alltså har distans till dem.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Det betyder ju att de är medvetna om att det rör sig om fördomar (=osanningar) och alltså har distans till dem."

Eller så kan man ju se det det här som ett tillfälle att kunna kasta skit utan nån större risk för tillsägelser. Vilket väl är en mindre sund inställning, tycker du inte?

Man Mountainman

Storsvagåret
Eller så kan man ju se det det här som ett tillfälle att kunna kasta skit utan nån större risk för tillsägelser. Vilket väl är en mindre sund inställning, tycker du inte?

Jag föredrar att tro det bästa om mina medforumiter :gremgrin:

Nä, men jag tycker det blir rätt uppenbart när folk korsar gränsen mellan "fördomar" och "åsikter". I Rickards fall märktes det t.ex. tydligt, vilket han ju också själv insåg i slutet av sitt inlägg.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Nä, men jag tycker det blir rätt uppenbart när folk korsar gränsen mellan "fördomar" och "åsikter"."

Samma här, men jag tycker inte att Rickard behöver stå ensam i skamvrån. Lååångt ifrån. Vore jag inte så civiliserad så hade det as we speak funnits massor av svordomar lite längre ner. Men så saknar jag ju humor och självdistans också. *sound of glass cracking*

Gordeg

Hero
Vampyre

De som spelar Vampire vill ge sken av att de är ångestspelare, men de är egenligen bara maskerade power-gamers som sitter och smeker den del av rollformuläret där disciplinplupparna står. De har våta fantasier om att disciplinplupparna ska bli ännu fler.
Stålmannendräkt på!

Gordeg

Man Mountainman

Storsvagåret
Men så saknar jag ju humor och självdistans också. *sound of glass cracking*

Huh? Det där är väl ett klart exempel på en fördom och inte en åsikt? Och dessutom är det rätt tydligt att Krille har distans till den. Smileyn, tillexempel, är en bra indikator.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Huh? Det där är väl ett klart exempel på en fördom och inte en åsikt? Och dessutom är det rätt tydligt att Krille har distans till den. Smileyn, tillexempel, är en bra indikator."

Jag räknar kallt med att det där var menat som en pik mot andra halvan av mitt inlägg, och isf får det gärna vara precis hur mycket smajlisar som helst; it'll still be an opinion. Smilisar, oavsett hur söta de är, varken negerar eller ursäktar allt.

Lindenius

Swashbuckler
Tråkmåns =P

Jag skulle kunna ha fördomar om spel som jag inte har provat eller läst, men jag försöker låta bli att ha dem och i de fall de finns så håller jag tyst om dem.
Usch, det där var ett alldeles fööör äckligt PK-svar. De är ju de totalt ogrundande fördomarna som är roligast. Kom igen nu... snälla... en liten fördom till kaffet bara...

//erik. vädjar